  • 11. Data: 2013-03-21 23:09:28
    Temat: Re: Nowoczesne procesory - jak to z nimi jest?
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 marca 2013 23:00:13 UTC+1 użytkownik Wojciech Muła napisał:
    > Potrafią.
    No dobrze, ale skąd ta pewność? Czy jesteś pewny na 100% że nie
    da się napisać kompilatora który dla przeciętnych programów
    wygeneruje kod 2 razy szybszy?
    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2013-03-22 16:27:16
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 21.03.2013 23:09, M.M. wrote:
    > No dobrze, ale skąd ta pewność? Czy jesteś pewny na 100% że nie
    > da się napisać kompilatora który dla przeciętnych programów
    > wygeneruje kod 2 razy szybszy?

    Cały czas to powstaje. Ostatnio np. w glibc zrobili podstawy obsługi
    instrukcji stm w nowych procesorach intela.

    Michoo

  • 13. Data: 2013-03-22 16:54:52
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2013-03-21 23:09, M.M. wrote:
    > No dobrze, ale skąd ta pewność? Czy jesteś pewny na 100% że nie
    > da się napisać kompilatora który dla przeciętnych programów
    > wygeneruje kod 2 razy szybszy?
    Pewnie ze da sie, ale dopuki komitent standaryzacyjny bedzie sie
    zajmowal abstrakcjami a nie wprowadzal do core jezyka nowych typow
    danych ktore sie mapuja 1:1 na nowe sprzetowe rejestry to IMO nic sie
    nie poradzi. Wynalazki w postaci intrinsic functions to nie to samo.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 14. Data: 2013-03-22 17:49:48
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu piątek, 22 marca 2013 16:27:16 UTC+1 użytkownik Michoo napisał:
    > Ca�y czas to powstaje. Ostatnio np. w glibc zrobili podstawy obs�ugi
    > instrukcji stm w nowych procesorach intela.
    Ano właśnie. Techniki optymalizacyjne implementuje się w kompilatorach
    na bieżąco, można domniemać że jutro kompilatory będą lepsze, czyli dziś
    są nie inne, tylko gorsze.

> [...]
    > danych ktore sie mapuja 1:1 na nowe sprzetowe rejestry to IMO nic sie
    > nie poradzi. Wynalazki w postaci intrinsic functions to nie to samo
    Kilkanaście lat temu rozmawiam ze znajomym. Był on wtedy wykładowcą
    na UMK, uczył między innymi programowania w rożnych językach, głównie w C.
    W trakcie rozmowy poruszam temat sensowności programowania w asemblerze w
    celu przyspieszenia kodu. Pytam na ile dobry kod generują kompilatory
    borlanda czy microsoftu. Prawie na mnie się wydarł że to jet niemożliwe
    aby generowały nieoptymalny kod. Zdziwiłem się, bo wygenerowanie optymalnego
    kodu jest niemożliwe. Pomyślałem więc, że chodzi po pierwsze o to, że
    generują optymalny kod w stosunku do nakładu pracy jaki włożono w napisane
    tych kompilatorów, a po drugie o to, że włożony nakład pracy był bardzo
    duży. Uwierzyłem że są optymalne w takim sensie, że jak się zgromadzi
    100 speców od optymalizacji kodu to przez 10 lat pracy napiszą kompilator
    lepszy o góra 10%-20%. Tymczasem w ciągu nie więcej niż roku od naszej
    rozmowy pojawiły się kompilatory tak efektywne, że czas wykonania wielu
    programów skrócił się o 60%, rzadziej o 70%. Więc drugi raz na ten sam numer
    nie dam się nabrać :) Ktoś by musiał napisać dużo więcej niż "w intelu się
    starają", to wtedy bym uwierzył, że dzisiejsze kompilatory są u szczytu
    możliwości. Być może są, ale ja na razie nie wierzę.
    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2013-03-22 22:50:53
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Thursday, March 21, 2013 11:09:28 PM UTC+1, M.M. wrote:

    > No dobrze, ale skąd ta pewność? Czy jesteś pewny na 100% że nie
    > da się napisać kompilatora który dla przeciętnych programów
    > wygeneruje kod 2 razy szybszy?

    Nie wiem, jak wywnioskowałeś, że coś takiego twierdzę. :)

    w.

  • 16. Data: 2013-03-23 00:28:41
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu piątek, 22 marca 2013 22:50:53 UTC+1 użytkownik Wojciech Muła napisał:
    > Nie wiem, jak wywnioskowałeś, że coś takiego twierdzę. :)

    Bardzo prosto :)
    Padło pytanie:
    > I naszla mnie watpliwosc. Czy w ogole wspolczesne kompilatory, maszyny
    > wirtualne potrafia te featuresy wykorzystac?
    Odpowiedziałeś:
    > Potrafią.

    Kontekstem była umiejętność generowania przez kompilatory efektywnego
    kodu. Więc tak jakbyś napisał nie tylko że potrafią, ale także że
    potrafią to robić bardzo dobrze.

    Ale proszę, nie kłóćmy się, w gruncie rzeczy nie chcę Ci imputować
    że coś takiego napisałeś. Potraktuj to jako zwykłe pytanie. Czy
    jesteś pewny że w rozsądnym nakładzie pracy nie da się napisać
    kompilatora który wygeneruje kod:
    a) 10 razy szybszy od obecnych,
    b) 5 razy szybszy
    c) 3 razy szybszy
    d) 2 razy szybszy

    Pozdrawiam :)

  • 17. Data: 2013-03-23 01:16:11
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Fri, 22 Mar 2013 09:49:48 -0700, M.M. wyszeptal:

    > Ano właśnie. Techniki optymalizacyjne implementuje się w kompilatorach
    > na bieżąco, można domniemać że jutro kompilatory będą lepsze, czyli dziś
    > są nie inne, tylko gorsze.

    Tak, ale nie aż tyle. Poza tym TM nie jest optymalizacją.

> [...]
    > programów skrócił się o 60%, rzadziej o 70%. Więc drugi raz na ten sam numer

    Powiem wprost: nie wierzę. Jestem w stanie uwierzyć, że ze 100 testów
    syntetycznych jeden się wykonuje na tym samym procu 2.5x szybciej (co
    oznacza, że powstał w ramach regression testing), ale nie ogólnie. Pokaż
    jakiś przykład.

    --
    Edek

  • 18. Data: 2013-03-23 09:17:31
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu sobota, 23 marca 2013 01:16:11 UTC+1 użytkownik Edek Pienkowski napisał:
    > Powiem wprost: nie wierz�. Jestem w stanie uwierzy�, �e ze 100 test�w
    > syntetycznych jeden siďż˝ wykonuje na tym samym procu 2.5x szybciej (co
    > oznacza, �e powsta� w ramach regression testing), ale nie og�lnie. Poka�
    > jaki� przyk�ad.
    Nie pokażę, zbyt dużo czasu minęło i nic nie mam. To były pierwsze dobre
    kompilatory na pentium I. Przyspieszenie względem starszych kompilatorów
    było 2-3 razy.
    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2013-03-23 10:03:16
    Od: "M.M." <m...@g...com>

> [...]
    > syntetycznych jeden siďż˝ wykonuje na tym samym procu 2.5x szybciej (co
    > oznacza, �e powsta� w ramach regression testing), ale nie og�lnie.
    Sorry że tak na raty odpisuję...

    Ówczesne kompilatory mogły mieć problem z rozwijaniem funkcji inline. Nowością
    była możliwość wykonania kilku instrukcji w jednym takcie (przez procesor). Na
    architekturę 32bitową rzadko kto w ogóle programował. Pojawiły się potoki, potok
    mógł być przerwany przez skoki warunkowe i dochodziło do ogromnego spowolnienia.
    Czyli mamy 4 cechy. Każda cecha niech da przyspieszenie powiedzmy 1.2 razy, to
    razem mamy 2.07. Do tego lepsza ogólna optymalizacja kodu i mamy
    oszacowanie 2.50.

    Przyspieszenie 2.5 raza jakie uzyskano w tamtych czasach mnie nie dziwi.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2013-03-23 10:36:16
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    ja moge powiedziec tyle ze jak przepisywalem
    pewne proste procedury (wzor na przeciecie
    promiania ze sfera itp) na asma fpu (zwyklego
    nie optymalizowanego tylko po prostu wklepanie
    wprost) to osiagalem OIP przyspieszenia 150 - 200 %
    ale to w konkurencji ze starym 10-letnim czy
    nawet 150letnim dzis komilatorem -
    teraz do klepania c/winapi uzywam cztrech malych
    kompilatorow naraz (bcc dmc lcc mingw) tak
    ze s sumie moglbym skompilowac zdisasemblowac
    pomierzyc i porownac jakosc kodu - ale akurat
    teraz nie ma troche zajawki na testy, ale moze
    pozniej kiedys jak nie bede mial co robic wrzuce