-
Data: 2010-12-29 16:18:12
Temat: Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Raf :-) wrote:
> Dnia Tue, 28 Dec 2010 19:57:26 +0100, J.F. napisał(a):
>
>
>>>> Ograniczaj c pr dko powoduje si
>>>> zwyk e korki. Zamiast samochodu co 100 metr w masz samoch d co 10.
>>> Tu juz tylko Ci sie "wydaje"...
>>> Przepustowosc drogi jest najwieksza przy predkosciach rzedu
>>> trzydziesci kilka na godzine...
>> Teoria. W pratyce zauwaz ze jak jest powod do zwolnienia na drodze o
>> duzym natezeniu ruchu, to sie robi korek. Jakos przy wiekszej
>> predkosci przepustowosc jest wieksza.
>
> Jasne!
>
> Panie, to że jak wypiję 4 piwa to jestem pijany, to tylko teoria! W
> praktyce, zauważ pan, jak jest powód to całkiem spokojnie mogę zawieźć
> szwagra z dziećmi do sąsiedniej wsi i jeszcze nigdy nie spowodowałem
> wypadku!
>
> Człowieku, czy ty wiesz jaka jest różnica pomiędzy przepustowością a
> prędkością jazdy? Myślisz, że gdyby jabłka zamiast 6 miesięcy rosły tylko
> cztery (szybciej), to miałbyś większy plon jabłek (przepustowość) z tego
> samego drzewa?
> Przepustowość netto (samych aut, bez odstępów) rośnie liniowo z prędkością,
> energia samochodu (a więc i droga hamowania, i bezpieczny odstęp) rośnie z
> kwadratem prędkości. Rzeczywista przepustowość to ilość samochodów, które
> przejeżdżają przez wybrany punkt na drodze w jednostce czasu i składa się
> na nią czas przejazdu samego samochodu i czas "przejazdu" odstępu między
> autami.
Bezpieczny odstęp wcale nie rośnie z kwadratem prędkości -- bo ma 3
składniki -- składnik stały (zwykle ok 1-1.5m -- czyli odstęp jaki
pojazdy zachowują gdy korek stanie), składnik zależny liniowo (oparty
czas reakcji układu kierowca+samochód -- zwykle przyjmuje się 1s czyli
odstęp w metrach równych prędkości w metrach na sekundę, składnik
zależny kwadratowo (bazujący na fizycznej drodze hamowania ale nie
wporost od niej zależny -- kierowcy zwykle zakładają, że poprzedzający
pojazd nie zatrzyma się w miejscu -- co się może źle skończyć gdy
poprzedzający zmieni przed przeszkodą pas zamiast hamować a następnik
się w przeszkodę już wbije). Przy większych prędkościach trochę bardziej
się kierowcy boją. Ale nigdy nie jest to odległość równa pełnej drodze
hamowania.
Realnie dystans między samochodami to (prędkość*czas reakcji + składnik
stały + długość pojazdu) * niewielki współczynnik bezpieczeństwa
(długość pojazdu to po to, aby się zatrzymać za poprzednikiem gdy
poprzednik się zatrzyma). Czyli podstawiając liczby (v[m/s]*1[s] + 1[m]
+ 4[m])*1.2 czyli (v + 5)*1.2.
Aby wyliczyć miejsce na drodze zajmowane przez pojazd dodajemy jeszcze
raz długość pojazdu (miejsce to długość pojazdu + odstęp do poprzednika)
Czyli tu l = (v+5)*1.2 + 4.
No to teraz wzór na przepustowość:
Q = v * k [1/s]
k = 1 / l (liczba pojazdów na metr)
Więc:
Q = v / l
Q = v / ( (v+5)*1.2 + 4)
Q = v / (v*1.2 + 10)
Zatem mamy:
Q(5) = 0.3125
Q(10) = 0.4545
Q(15) = 0.5357
Q(20) = 0.5882
Q(25) = 0.625
Q(30) = 0.6521
Q(35) = 0.6731
Q(40) = 0.6897
Zależność przepustowości wychodzi pi*drzwi od pierwiastka prędkości --
Q(25) = 2*Q(5)
>
> Co znaczy mniej więcej tyle, że jeśli zwiększysz prędkość 2x, przepustowość
> spadnie do wartości 2/(2^2)=2/4 = 0,5 przepustowości początkowej -
> oczywiście w pewnym rozsądnym zakresie prędkości.
Tu już pojechałeś i to bardzo. To przybliżenie dla realnych prędkości
jest fałszywe.
>>> Wezmy np. ten Twoj przyklad
>>> niech beda odstepy 100m przy predkosci 100km/h i 10m przy 40km
>> Ten przyklad to z kompletnie z sufitu wziety.
>>
>
> No tak, arytmetyka na poziomie szkoły podstawowej kaleczy ludzki umysł i
> trzeba jej zakazać.
>
> Jeszcze raz - droga z korkiem poruszającym się z prędkością około 30 km/h
> ma kilka razy większą przepustowość, niż droga bez korka, gdzie auta jadą z
> prędkością 90 km/h. Gdyby tak nie było, każdy korek, który by powstał
> natychmiast rósłby w nieskończoność.
I rośnie. A nie w nieskończoność bo drogą nie jedzie nieskończona liczba
pojazdów.
> Mechanizm korka jest taki, że spada
> prędkość i odstępy między samochodami, dzięki czemu wzrasta przepustowość i
> wytwarza się nowy stan równowagi.
Nie bałdzo. Mechanizm korka jest taki, że w szybkim tempie wszystko
staje. A jak wszystko przez większą część czasu stoi to jest słabo z
przepustowością.
> Korek zaczyna się tworzyć znacznie przed
> osiągnięciem przepustowości maksymalnej, natomiast długość korka można
> wyliczyć korzystając z dziedziny matematyki zwanej teorią kolejek (to już
> nie jest szkoła podstawowa, tylko studia, np. informatyka).
Teoria kolejek ma się tu słabo.
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 29.12.10 16:51 masti
- 29.12.10 17:04 RoMan Mandziejewicz
- 29.12.10 17:29 J.F.
- 29.12.10 17:36 Tom N
- 29.12.10 18:06 niusy.pl
- 29.12.10 18:17 J.F.
- 29.12.10 19:40 J.F.
- 29.12.10 19:47 Cavallino
- 29.12.10 19:57 J.F.
- 29.12.10 21:47 niusy.pl
- 29.12.10 21:49 niusy.pl
- 29.12.10 21:54 niusy.pl
- 29.12.10 22:08 Tom N
- 29.12.10 23:43 Adam Płaszczyca
- 29.12.10 23:45 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- Kol. sukces po polsku: booom na budowy dróg i autostrad - czyli "proste życie na kredycie"
- Nie chcieliście Izery to będziecie kupować XPeng
- Taka ciekawostka pożarowa :)
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML