    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: [OT] Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała
    Date: Wed, 11 Aug 2021 10:05:56 +0200

    On 09/07/2021 18:24, heby wrote:
    > Zagadnienie: potrzebuję postawić router

    Ponieważ, przyznaje, byłem zdecydowanie za mało profesjonalny, udało mi
    się wyczaić kawałek hardware z RouterOS v6.46.8, jakiś hEX.

    Śliczny i malutki.

    Szybko postawiłem na kolanie konfiguracje i odpaliłem w mojej sieci.

    Efekt:
    - Połowa komputerów ze statycznym lease dhcp *NIE* pobrała
    przydzielonego im IP, tylko dostała jakiś z puli dynamicznych. MAC się
    zgadza. To podobno wina MikroTIKa, "bo one tak czasem mają". Ot,
    profesjonalizm, pół sieci, w tym monitoring/kamery, leży i kwiczy,
    jakieś 20 komputerów pobrało statyczne IP, a drugie pół nie, choć
    grzecznie poprosiłem dhcp -r. Internety nie pomagają, ale pociesza mnie
    fakt, że nie ja jedyny wybiłem sobie o to zęby.

    - Nie ma klienta duckdns/dyndns. Można go sobie wyskrobać ręcznie ze
    skryptu, ale on jest updateowany co jakiś czas, a nie przy zmianie IP.
    Ot, profesjonalizm w każdym calu, na co komu jakieś crony i eventy,
    skoro całość ultraprofesjonalnego kodu sprawdza się do sleep i poll.

    - Absurdalna komplikacja przekierowania portów i na koniec okazało się,
    że nie da się przekierować poru zewnętrznego tak, aby był słyszalny na
    wewnętrznym IP, wiec VNP nie działa w domu tak samo, jak działa poza
    domem. Ot, profesjonalizm. Może jest na to jakies obejście. Ja jednak
    wolałbym normalne dziadostwo, a nie profesjonalne obejścia.

    - GUI jest zbyt profesjonalne chyba dla takich głupków jak ja. Zamiast
    GUI nieprofesjonalego jak w OpenWRT, widzę relacyjną bazę danych z
    kilkoma ikonkami, wszystko w formie tabeli, sam se zgadni gdzie są te
    relacje i jak działają, widać tylko tabelki. Może istnieje jakaś wersja
    GUI w ROuterOS w której są "narzędzia" a nie "tabelki", ale za głupi
    jestem aby ją znaleźć. Niewątpliwie, jak już się zdoktoryzuje z tego
    zagadnienia, to ogarnę.

    - backupy tesktowe, okazuje się, nie działają jako restore bez
    workaroundu :sleep. Ojej. Wyszło jak zwykle.

    Zmienię go jeszcze na OpenWRT. Tam przynajmniej podstawowa
    funkcjonalność działa, jak dhcp.

    Obecnie mam ochotę wypierniczyć ten profesjnoalny złom przez okno.

    PS. Moje narzekania na RouterOS wynikają z faktu że nie jestem
    profesjonalny i to mój pierwszy kontakt z tak wypasionym nieziemsko
    narzędziem. Oraz, że jestem wyjątkowo głupi. Proszę sie więc nie
    przejmować, pisze to tylko po to aby ktoś mógł rzucić linkiem do "łajza"
    albo coś innego, równie mądrego.

    PS2. Tak, po zmienie na OpenWRT prawdopodobnie zredukuje swoje potrzeby,
    aby zmieścić się w tym małym pudełku i stać się częscią profesjonalnej
    społeczności.