    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 18 Nov 2020 12:44:47 -0800 (PST)
    <rmuva3$a2k$1@dont-email.me> <20201023181640.0f3af18f@mateusz>
    <6...@g...com>
    <20201114202121.0f3b5205@mateusz>
    <6...@g...com>
    <d...@g...com>
    <c...@g...com>
    <7...@g...com>
    Subject: Re: Odczyt ciśnienia - analiza obrazu
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, November 16, 2020 at 7:24:01 PM UTC+1, Maciek Godek wrote:

    > Tak. I przynoszenia ręcznika przez psa.

    Z notatnikiem w ręku nie robiłem pomiarów, ale wychodząc z
    Twojego założenia o ludzkiej omylności, nie ma sensu robić takich
    pomiarów, bo bym się pomylił w notowaniu ;-)

    Kilkoro dzieci uczyłem tabliczki mnożenia, alfabetu i jak się dobrze
    nauczyły to nie popełniały błędów. Podobnie jak w recytowaniu wiersza z
    pamięci - o ile im się chciało i o ile dobrze się nauczyły to powtarzały bez
    pomyłek. Kiedyś amatorsko tresowałem kota, łapał i aportował zabawkę
    bezbłędnie.

    Ale powyższy akapit ma się nijak do tego o czym pisałem i nie
    chce mi się sprawdzać, kiedy dziecko myli się raz na 5 recytacji
    wiersza, a kiedy raz na 1000 recytacji. Interesuje mnie fakt, że
    DZIECKO UCZĄC SIĘ DOKŁADNIE (np. tabliczki mnożenia do 10) NIE
    ZATRACA ZDOLNOŚCI GENERALIZACJI W ZAKRESIE DO 20. Nie muszę
    dziecka uczyć tylko 70% przykładów, bo w wieku dorosłym będzie
    miało z mnożeniem w słupku - to było oczywiste. Tymczasem, sztuczna sieć
    neuronowa zbudowana w oparciu o klasyczny perceptron wielowarstwowy, ucząc się
    dokładnie na zbiorze uczącym, zazwyczaj udziela gorszych odpowiedzi na zbiorze
    testowym. Sztuczne sieci neuronowe zbudowane w oparciu o moją architekturę
    mają z tym mniej problemów - tak, chwalę się, jestem dalece niedoskonały ;-)

    > Jakiego bardziej ogólnego zjawiska?
    > I co jest w nim oczywiste?

    To co napisałem wielkimi literami w powyższym akapicie.

    > I popełniają błędy.

    Tak, to wszystko ciekawe kwestie, ale odbiegają od tego co chciałem
    napisać.

    > To, że ludzie się czymś chwalą, raczej wynika z ludzkiej niedoskonałości, niż z
    ludzkiej doskonałości.

    Kolejny temat rzeka.

    > W każdym razie rynek ubezpieczeń nie ma powodów do narzekań.

    Zgoda. Ale mam nadzieję że już jest jasne co mialem na myśli.