  • Data: 2023-01-24 15:40:09
    Temat: Re: Odświeżanie SSD
    Od: pioruns <w...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 23 Jan 2023 19:58:12 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:

    > Czy linux robi trim dobrze? Mysle ze nie, Pisalem kiedys z gostkiem
    > ktory to pisal i nawet on nie do konca rozumial co to narzedzie
    > wypisuje/robi w kontekscie tego co robi system.

    TRIM w Linux dziala bardzo dobrze. Obecnie nie zaleca sie uzywac discarda
    dynamicznego, nie jest on domyslna opcja (nie wiem czy kiedykolwiek byla).
    Bo byc moze o tej opcji mowisz, ze nie jest ona zbyt dobra. TRIM przy
    kazdym skasowaniu pliku degraduje predkosc, teraz sie tego nie uzywa.
    Wystarczy TRIM raz na tydzien calej partycji.

    $ systemctl status fstrim.timer
    ? fstrim.timer - Discard unused blocks once a week
    Loaded: loaded (/lib/systemd/system/fstrim.timer; disabled; preset:
    enabled)
    Active: inactive (dead)
    Trigger: n/a
    Triggers: ? fstrim.service
    Docs: man:fstrim

    Usluga zainstalowana w systemie, nic nie trzeba robic, raz na tydzien
    zrobi o tak:
    $ sudo fstrim -va
    /home: 295.6 GiB (317382475776 bytes) trimmed on /dev/sda1
    /boot/efi: 477.6 MiB (500793344 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p1
    /boot: 369.4 MiB (387351552 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p2
    /mnt/ssd: 340.1 GiB (365226168320 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p4
    /: 13.4 GiB (14387773440 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p3

    Wszystkie partycje i dyski przejechane jedna komenda, cale niezajete
    miejsce zostaje uwolnione. Ten dysk tutaj systemowy jest klonowany zgadnij
    czym - dd, i dziala swietnie. Linux mowi dyskowi co ma usunac - czyli cale
    wolne miejsce na partycjach i poza nimi, zostaja tylko uzywane bloki gdzie
    sa prawdziwe dane wedle systemu plikow.
    Zadnych baloon file ani innych akrobacji nie trzeba robic. Ponadto, Linux
    pamieta co strimowal w danej sesji a czego nie, i ponowne wywolanie fstrim
    w tej samej sesji odbywa sie blyskawicznie, bo nie ma co robic.
    Nie wiem czy Windows takie triki robi, tam chyba nadal kroluje discard po
    kazdym skasowaniu pliku, lol.

    --
    pozdrawiam, pioruns