  • 1. Data: 2023-01-20 22:51:25
    Temat: Odświeżanie SSD
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Poproszę o jakiś przepis.

    Parę razy widziałem na grupie różne informacje na ten temat, ale nie
    mogę jakoś tego posklejać.
    Chcę zrobić kopię całego dysku - chyba użyję Image for Windows z
    bootowalnego Strelca. Mogę spróbować też tego dd z linuxa, jeśli nie ma
    tam żadnych niuansów i poleceniem znalezionym w necie uda się zrobić
    kopię i innym ją "wgrać" z powrotem.
    No to co zrobić takiemu ssd, żeby go "odświeżyć"? Raczej nic się z nim
    złego nie dzieje, więc to profilaktycznie.

  • 2. Data: 2023-01-21 04:02:35
    Temat: Re: Odświeżanie SSD
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-20, pueblo <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > No to co zrobić takiemu ssd, żeby go "odświeżyć"? Raczej nic się z nim
    > złego nie dzieje, więc to profilaktycznie.

    A po co chcesz odświeżyć?

    dd to jeden sposób, tyle, że jak partycja niepełna jakoś istotnie to
    nabijasz tym licznik zapisów również tam gdzie neitrzeba (gdzie nie ma
    plików).

    Możesz też użyć badblocks w trybie testu z zapisem "non-destructive",
    ale ponownie, dla ssd to nabije Ci licznik jeszcze bardziej niż w
    przypadku gołego dd. Zaleta taka, że nie musisz mieć innego urządzenia
    do zrobienia kopii. Ale ja bym jednak miał :)

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-01-21 10:02:46
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    > A po co chcesz odświeżyć?

    Ten Plextor 256 chodzi już ze 2 lata z 70% zapełnieniem -
    profilaktycznie, żeby może miał lepszy performans.

    > dd to jeden sposób, tyle, że jak partycja niepełna jakoś istotnie to
    > nabijasz tym licznik zapisów również tam gdzie neitrzeba (gdzie nie ma
    > plików).

    Takie sczytanie i przywrócenie kopii dysku aż tak go przeora? To nie
    musi być dd, jak pisałem, chodzi o to że nie chcę instalować OS od nowa.

    > Możesz też użyć badblocks w trybie testu z zapisem "non-destructive",
    To coś jak testy Victorią?

    > ale ponownie, dla ssd to nabije Ci licznik jeszcze bardziej niż w
    > przypadku gołego dd. Zaleta taka, że nie musisz mieć innego urządzenia
    > do zrobienia kopii. Ale ja bym jednak miał :)

    Wiedziałem, że nic nie wiem. Typowałem, że wystarczy zrobić secure erase
    albo blkdiscard

  • 4. Data: 2023-01-21 10:19:57
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 21.01.2023 o 10:02, pueblo pisze:

    > Ten Plextor 256 chodzi już ze 2 lata z 70% zapełnieniem -
    > profilaktycznie, żeby może miał lepszy performans.

    he?

    To nie Samsung EVO.
    Nie ruszaj.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2023-01-21 12:12:21
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:63cbae3b$0$9593$65785112@news.neostrada.pl>
    user Irokez pisze tak:

    > To nie Samsung EVO.
    > Nie ruszaj

    a co Evu się dzieje?

    --
    drobne programy

    https://www.irfanview.com https://vivaldi.com
    https://www.faststone.org https://www.veracrypt.fr

  • 6. Data: 2023-01-21 12:47:10
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2023-01-21 o 12:12, PiteR pisze:
    > in <news:63cbae3b$0$9593$65785112@news.neostrada.pl>

    > a co Evu się dzieje?

    Pewnie chodziło, że evo jest wart takich zabiegów. Ale akurat ten
    Plextor ZTCP jest klasy mx500 czy evo.

  • 7. Data: 2023-01-21 21:31:10
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2023-01-21 o 10:02, pueblo pisze:
    > Ten Plextor 256 chodzi już ze 2 lata z 70% zapełnieniem -
    > profilaktycznie, żeby może miał lepszy performans.

    Nie dziaduj. Dyski to najczęściej psujące się urządzenia. One mają się
    psuć ;-)

    Zrób kolejnego klona/kopię na nowszym szybszym za parę złotych jak się
    boisz o jego "stan"

    Żadne "odświeżanie" nie zagwarantuje ci ochrony danych a szybszy nie będzie.

    Tobie ma być dobrze a nie dyskowi ;-)

  • 8. Data: 2023-01-21 23:02:32
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2023-01-21 o 21:31, _Master_ pisze:

    > Nie dziaduj. Dyski to najczęściej psujące się urządzenia.
    A nie sądzę. Mi od dawna nie padł żaden. To że tobie padł, jeszcze tego
    nie oznacza :)

> [...]
    > boisz o jego "stan"
    >
    > Żadne "odświeżanie" nie zagwarantuje ci ochrony danych a szybszy nie

    Jak małym nakładem mogę przedłużyć żywot sprzętu, który daje radę i
    jeszcze będzie dawał jakiś czas, to czemu nie. Poza tym, jestem ciekaw
    czy będzie jakakolwiek różnica. Liczyłem na jakąś receptę, bo nie mam
    zamiaru się doktoryzować w ssd. Najwyżej zrobię to co znalazłem sam.

  • 9. Data: 2023-01-22 02:25:17
    Od: pioruns <w...@c...pl>

    On Sat, 21 Jan 2023 23:02:32 +0100, pueblo wrote:

    > A nie sądzę. Mi od dawna nie padł żaden. To że tobie padł, jeszcze tego
    > nie oznacza

    Zgadzam sie z opinia, ze wirujace z predkoscia 7200 obrotow na minute
    szklane talerze to najbardziej sie psujace urzadzenia w PC. Nie
    wspominajac o nowej generacji pamieci krzemowej ktora pamieta tylko
    parenascie miesiecy i musi byc odswiezana, bo wszystko zapomni, a ilosc
    zapisow jest ograniczona, bo przekroczeniu dysk umiera. Ta nowa generacja
    psuje sie do tego stopnia, ze poziom "spsucia" pokazuje normalnie
    publicznie w postaci statystyki SMART (202 Percent_Lifetime_Remain), a do
    normalnej pracy wymaga korekcji bledow ECC bo inaczej by byla lipa juz po
    pierwszym odczytanym megabajcie. A teraz porownaj z procesorem czy
    pamiecia RAM, czy monitorem czy plyta glowna, czy tez wystepuja takie
    wlasciwosci ;)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 10. Data: 2023-01-22 02:32:16
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 20.01.2023 o 22:51, pueblo pisze:> poleceniem znalezionym w necie
    uda się zrobić > kopię i innym ją "wgrać" z powrotem.
    Moim zdaniem jeśli zapiszesz cały dysk, sektor po sektorze, to nie
    będzie miał on już wolnych sektorów przygotowanych do zapisu. Jeśli
    system będzie chciał coś zapisać to najpierw będzie konieczne skasowanie
    iluś tam sektorów (normalnie to się odbywa podczas trimowania). To
    spowolni dysk w zapisie, oraz zlikwiduje wolną przestrzeń którą dysk ssd
    lubi mieć w zapasie.