    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Odświeżanie SSD
    Date: Thu, 26 Jan 2023 00:53:06 GMT

    On 2023-01-25, pueblo <n...@n...pl> wrote:

    > Ntfs. Windows 10. GPT.
    > Pewnie są tam jakieś skrawki do 1 MB nieprzydzielone, bo w pewnym
    > momencie, po jakiejś aktualizacji Win10 sam sobie zrobił na końcu
    > partycję restore.

    Jak chcesz zostawić jakąś część dysku bez przydziału (overprovisioning,
    5-20%) to możesz to zrobić. Na pewno to nie zaszkodzi, choć opinie są
    takie, że we współczesnych ssd nie jest to niezbędne.

    Wtedy weź sobie:

    1) skurcz tę partycję z ntfs pod windows (pod Linuksem tez można, ale
    tak będzie najprościej);

    2) zrób jej kopie pod Linkuksem (np. dd, ale obraz samej partycji, nie
    całego dysku);

    3) zapisz sobie wszystkie ustawienia z gpt co by móc odtworzyć - nie mam
    doświadczenia z gpt, ale zakładam, że ręcznie odtworzenie wystarczy (pod
    linuksem zapisz sobie wynik sudo fdisk -l);

    4) zrób blkdiscard na całym dysku, z opcją -s (secure) jeśli dysk
    obsługuje;

    5) odtwórz ręcznie strukturę partycji gpt (sfdisk lub inny pozwalający
    dokładnie definiować granice etc.) - robienie tego ręcznie będzie miało
    taką zaletę, że zostaną zapisane tylko te sektory które są niezbędne;

    6) przebutuj, bo czasami tablice partycje dla dysku nie są aktualizowane
    w jądrze;

    7) przekopiuj obraz ntfs z powrotem na dysk;

    8) i teraz trzeba ztrimować dysk pod tym ntfs. Niby fstrim to robi, ale jak
    sprawdzam u siebie to zawsze uwalnia tyle samo więc coś wydaje się być
    nie tak.

    --
    Marcin