    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Tue, 18 Jan 2022 09:46:05 -0800 (PST)
    Subject: Re: Odswiezenie ssd
    From: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 18 stycznia 2022 o 05:36:44 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):
> [...]
    bez refleksji. Sporo czasu pracowal prawie pelny.

    > A czy przypadkiem nie wystarczyło go tylko sformatować/skasować i po
    > prostu dać czas jego elektronice na uporządkowanie? Przecież dyski SSD
    > mają taką naturę, że zapełnione zwalniają, a opróżnione się same
    > trimują. Nie tak to działa?

    Tak i nie.
    Dziala jak system wysle informacje o trim.
    Nie wiem czy jak sie formatuje to trim sie wykonuje. Wiem ze jak sie zrobi dd zerami
    na caly dysk to mimo ze system uwaza go za pusty to nie wysle trim do dysku.
    Wiec bedziesz zapisywac dane na "pelny" dysk i dopiero jak pare plikow skasujesz i
    system wysle trim-y na te obszary to dysk zacznie lepiej pracowac.

    Sporo programow i systemow dzis juz rozumie co trzeba robic i wysylaja trim albo
    sugeruja systemowi aby to zrobil ale jednak jest z tym roznie.

    Jak dysk dziala jak stara szkapa to najpewniej nie dziala ten proces optymalnie. Jak
    po takim odswierzeniu (albo takim jak proponuja koledzy) sytuacja sie poprawia to
    znaczy ze poprzednie zarzadzanie dyskiem bylo kulawe.

    A jak widzialem ze mozliwe jest aby nawet pasciaty dysk (kingstony to nie jest jakis
    wypas) odzyl do nominalnych wartosci to jak przetestujesz odczyty i bedziesz mial
    miejsca gdzie wydajnosc na dysku jest licha to wiesz ze z zarzadzaniem danymi na nim
    jest slabo.

    Testy robilem 100 probek, kazda 100MB. Tak linuksowy disks robi. Jakies crystal info
    czy podobne moga inaczej testowac.