  • 1. Data: 2022-01-17 19:14:14
    Temat: Odswiezenie ssd
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Heja.
    Taki moj kul story, moze sie komus przyda.

    Dostalem kiedys starenkiego kingstona 120GB. Uzywalem z powodzeniem dosyc dlugo i bez
    refleksji. Sporo czasu pracowal prawie pelny.

    Ostatnio go chcialem wsadzic gdzies do jakiejs starej maszyny ale stwierdzilem ze go
    przetestuje najpierw.

    Statsy mial kiepskie. Predkosci mocno fluktuowaly do poziomu 32-60MB/sek
    Poszperalem nieco i uzylem tego przepisu:
    https://superuser.com/questions/283590/restoring-per
    formance-and-estimating-life-of-a-used-ssd-drive
    Tam jest shellowy oneliner generujacy zakresy i kontrolujacy hdparm-a.

    Puscilem go tak ze ustawilem 10k sektorow do kasacji i jak przelecial (trwa to ze 20
    sekund) to puscilem jeszcze jeden ale zaczynajac z offsetu -10k od konca ilosci
    sektorow lba.

    A potem puscilem pare razy benchmark z linuxowych gnomowych disksow.

    Ladnie bylo widac jak dysk stopniowo odzyskiwal predkosc od poczatku dysku.
    Pierwszy benchmark pokazal transfery na poziomie 200MB/sek (stary komp z core2 duo)
    az do okolicy 70% dysku
    Po chwili (30-40-60 sekund - zalezy jak liczyc) puscilem benchmark ponownie i wtedy
    pelna predkosc byla juz w okolicy 90%.

    W sumie calosc zajela jakies 10 minut roboty jak juz wiedzialem co i jak.

    Uwaga tutaj jest taka ze dane na dysku zostana skasowane totalnie. Wiec metoda nadaje
    sie do odnawiania dyskow uprzednio zbackupowanych.

    Dodatkowo warto pamietac ze zapisanie ssd za pomoca dd powoduje ze wszystkie zapisane
    komorki beda przez kontroler traktowane jako uzyte. Nawet jak nie bedzie na nich
    zadnego pliku.
    Aby to obejsc nalezy stworzyc duzy plik, zapisac go zerami (nie jestem pewien jak
    trim jest ogarniany dla tzw sparse files), skasowac go i potem puscic trim. Ale to
    juz inna zabawa.

    Niestety ten dysk nie podaje w smarcie za duzo info i nie wiem ile mu zycia zostalo.
    Ale performance sie poprawil do poziomow nominalnych.

    Tyle mojego kulstory. Moze sie komus przyda.

  • 2. Data: 2022-01-17 19:54:41
    Temat: Re: Odswiezenie ssd
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 17.01.2022 o 19:14, ptoki pisze:
    > Tyle mojego kulstory. Moze sie komus przyda.

    ssd secure erase, np. za pomocą parted magica albo z poziomu uefi

  • 3. Data: 2022-01-17 22:25:34
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 17 Jan 2022 19:54:41 +0100
    doszła do mnie wiadomość <ss4e1h$sgm$1$m4rkiz@news.chmurka.net>
    od m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> :

    >ssd secure erase, np. za pomocą parted magica albo z poziomu uefi

    To też, ale bardziej ekonomiczne będzie:
    blkdiscard -p 32768 /dev/sdx
    UWAGA - Robi TRIM porcjach na CAŁYM dysku, po tej operacji dane
    znikają!
    U mnie bez parametru -p zostawiało nieskasowane dziury.
    A na koniec:
    pv /dev/sdX | cmp /dev/zero
    sprawdzenie, czy wyzerowany.

    --
    Szwambuł Trantiputl.

  • 4. Data: 2022-01-18 12:36:30
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 17.01.2022 19:14, ptoki wrote:
> [...]
    go przetestuje najpierw.

    > Statsy mial kiepskie. Predkosci mocno fluktuowaly do poziomu 32-60MB/sek

    A czy przypadkiem nie wystarczyło go tylko sformatować/skasować i po
    prostu dać czas jego elektronice na uporządkowanie? Przecież dyski SSD
    mają taką naturę, że zapełnione zwalniają, a opróżnione się same
    trimują. Nie tak to działa?

    --
    pzdr
    Roman

  • 5. Data: 2022-01-18 18:46:05
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 18 stycznia 2022 o 05:36:44 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):

> [...]
    > prostu dać czas jego elektronice na uporządkowanie? Przecież dyski SSD
    > mają taką naturę, że zapełnione zwalniają, a opróżnione się same

    Tak i nie.
    Dziala jak system wysle informacje o trim.
    Nie wiem czy jak sie formatuje to trim sie wykonuje. Wiem ze jak sie zrobi dd zerami
    na caly dysk to mimo ze system uwaza go za pusty to nie wysle trim do dysku.
    Wiec bedziesz zapisywac dane na "pelny" dysk i dopiero jak pare plikow skasujesz i
    system wysle trim-y na te obszary to dysk zacznie lepiej pracowac.

    Sporo programow i systemow dzis juz rozumie co trzeba robic i wysylaja trim albo
    sugeruja systemowi aby to zrobil ale jednak jest z tym roznie.

    Jak dysk dziala jak stara szkapa to najpewniej nie dziala ten proces optymalnie. Jak
    po takim odswierzeniu (albo takim jak proponuja koledzy) sytuacja sie poprawia to
    znaczy ze poprzednie zarzadzanie dyskiem bylo kulawe.

    A jak widzialem ze mozliwe jest aby nawet pasciaty dysk (kingstony to nie jest jakis
    wypas) odzyl do nominalnych wartosci to jak przetestujesz odczyty i bedziesz mial
    miejsca gdzie wydajnosc na dysku jest licha to wiesz ze z zarzadzaniem danymi na nim
    jest slabo.

    Testy robilem 100 probek, kazda 100MB. Tak linuksowy disks robi. Jakies crystal info
    czy podobne moga inaczej testowac.

  • 6. Data: 2022-01-18 21:15:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/01/2022 12:36, Roman Tyczka wrote:
    > a opróżnione się same
    > trimują. Nie tak to działa?

    Do wiedzy gdzie znajdują się nieistotne dane, wymagany jest filesystem i
    informacja o wolnych obszarach. Siła rzeczy więc, trim może być wykonany
    tylko z poziomu OSa. Dysk zapisany samymi 0x00 w raw nie ma prawa sam z
    siebie nic trimować. Nie wiadomo czy te zera są, czy nie, ważne.