  • 121. Data: 2019-03-07 17:23:13
    Temat: Re: Ograniczenie prędkości
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-02-26 o 12:20, J.F. pisze:

    > Szwedzi mieli swoja "wizje 0", ale odstawili ... czyzby obywatele nie
    > chcieli jezdzic bezpiecznie, 80km/h ?

    Czy możesz coś więcej napisać na ten temat?
    Bardzo mnie ciekawi, na jakim etapie zrozumiano, że gdy jedna zmienna
    dąży do zera (ofiary śmiertelne), to druga musi dążyć do nieskończoności
    (koszty).

    --
    MN

  • 122. Data: 2019-03-07 17:29:21
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Nie da się. Jak tylko ustawisz rozsądny odstęp, natychmiast jakiś
    > Cavalino ci się ładuje przed maskę.

    Bzdura.
    Jeżdżę tak. Na ogół nikt się nie wtrynia. A jeśli zdarzy się jakiś
    ścigant, to tylko ułatwiam mu wyprzedzenie siebie - a za chwilę
    wyprzedzi tego przede mną i następnego...

    --
    MN

  • 123. Data: 2019-03-07 17:48:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 7 Mar 2019 17:29:21 +0100, Marcin N napisał(a):

    >A jeśli zdarzy się jakiś
    > ścigant, to tylko ułatwiam mu wyprzedzenie siebie - a za chwilę
    > wyprzedzi tego przede mną i następnego...
    W efekcie co chwila masz przed maską następnego i następnego i
    następnego i cały czas nic nie robisz tylko wypracowywujesz odstęp. A to
    z tego powodu że z przeciwka jedzie sznurek i ci co ci się władowali
    przed maskę nie mogą tira wyprzedzić. Robi się ciasno i nerwowo, każdy
    przed tobą a za tirem co chwila wyskakuje na lewo żeby coś uwidzieć bo
    tir zasłania i żeby choć mając ewidentny zamiar wyprzedzania mieli
    włączony lewy migacz. A całkiem zabawnie robi się jak zacznie wyprzedzać
    naraz dwóch nerwowych i się nieco przeliczą i usiłują się zmieścić z
    powrotem.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 124. Data: 2019-03-07 18:46:57
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 7 marca 2019 10:48:13 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    > włączony lewy migacz. A całkiem zabawnie robi się jak zacznie wyprzedzać
    > naraz dwóch nerwowych i się nieco przeliczą i usiłują się zmieścić z

    Tez mam jak Marcin N.
    Frustratow spotykam rzadko.
    Czesciej spotykam snuje co to jada licznikowe 40 przez zabudowany.
    Albo takich co rozpedzaja sie jakby nie mogli a potem zapierdalaja 100 na 90-ce gdzie
    pogoda pozwala na 70-80.
    A na kazdym zakrecie zwalniaja do 40 i hamuja juz w trakcie zakrecania.

    Ale oni sa przewidywalni. Spowalniaja ale nie przeszkadzaja.

  • 125. Data: 2019-03-07 18:48:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Nic takiego się nie dzieje.

    --
    MN

  • 126. Data: 2019-03-08 14:33:31
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-03-07 00:59, Budzik wrote:
    > Użytkownik kk k...@o...pl.invalid ...

    > taa....
    > W całej europie mozna przechodzic na czerwonym swietle, u nas tylko na
    > zielonym a mimo to u nas ginie wiecej pieszych... Ach ze tez swiatła nie
    > sa lekiem na całe zło...

    Nie jest oczywiste, że to zło :-/

  • 127. Data: 2019-03-08 22:35:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-06 o 07:19, J.F. pisze:

    > no chyba, ze tam zza tira cos wyjedzie, a Ty masz za duza predkosc,
    > aby zahamowac ...

    Dlatego mówi się, ze wyprzedzanie to najbardziej niebezpieczny manewr.
    Nigdy idealnie nie będzie. Jednakże prawdopodobieństwo zdarzenia, że
    ktoś przed TIRem pędzącym 70-100km/h zechce na ręcznym zawrócić jest
    nieporównywalnie mniejsze od tego, że zza niewidocznego wzniesienia czy
    zakrętu coś wyjedzie. Dlatego nadal twierdzę, że ciągnięcie manewru
    wyprzedzania do granic widoczności jest, delikatnie mówiąc, ryzykowne.

    > Mnie i tak po kraju bez autostrad, jakas niewiele wieksza predkosc
    > srednia wychodzi :-(

    To już insza inszość. Ale drugą stroną medalu jest, że wlokąc się za
    TIR'em jadącym wspomnianą 70tką poza miastem, będziesz jedynie z
    zawiścią patrzał na tych, którzy mają średnią 70.

    > niestety - ruch coraz wiekszy, okazji do wyprzedzenia coraz mniej.

    Też nad tym ubolewam.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 128. Data: 2019-03-08 22:45:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Zdrowy rozsądek - zgodnie z PORD - wskazuje, że w takich
    > "niespodziankowych" sytuacjach po prostu nie należy wyprzedać.

    Właśnie o tym mówię. Jednakże PORD nie rozróżnia zasad dla aut o różnym
    przyspieszeniu. Chyba zgodzisz się ze mną, że ten sam manewr
    wyprzedzania TIRa autem o dużym przyspieszeniu i auta ledwo zbierającego
    się do wyprzedzania będzie niewspółmiernie bezpieczniejszy dla tego
    pierwszego?

    > W opinii wariata (i uwaga - nie nazywam kolegi wariatem - to paralela
    > jest, coby nie było nieporozumień!)

    Dzięki za wyjaśnienie, bo niestety łatwo o złą interpretację czyichś słów.

    > jazda tyłem jest bezpieczniejsza od
    > jazdy przodem. I co wtedy? Opinia jest jak dupa - każdy ma swoją.
    > Szczęśliwie PORD jest w tej kwestii jednoznaczny.

    Tu już wdajemy się w jakieś akademickie rozważania. Żadne przepisy nie
    zmienią praw fizyki. Wyprzedzanie tego samego obiektu ledwie
    przyspieszającym autem MUSI zająć niewspółmiernie większy odcinek drogi
    więc lepiej w ogóle w takim przypadku nie brać się za wyprzedzanie - jak
    napisałeś.

    Oczywiście jest też druga strona medalu - jest duża moc auta więc często
    skłania to kierowców do szarżowania. Jednakże nie o tym piszę. Chodziło
    mi jedynie o porównaniu bezpieczeństwa tego samego manewru dla dwóch
    typów aut: słabego i mocnego.

    > Dura lex, sed lex.

    Nie mówimy przecież o przepisach lecz bezpiecznym wyprzedzaniu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 129. Data: 2019-03-09 07:46:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Mar 2019 22:45:26 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > wyprzedzania TIRa autem o dużym przyspieszeniu i auta ledwo zbierającego
    > się do wyprzedzania będzie niewspółmiernie bezpieczniejszy dla tego

    To jest tylko jeden z czynników wpływających na bezpieczeństwo i wcale
    nie najwazniejszy. I jeśli już coś chcesz twierdzić to daruj sobie oceny
    w rodzaju "ledwie przyspieszający" tylko posłuż się wielkościa
    przyspieszenia w m/s2.
    Paradoksalnie może się okazać że najwięcej procentowo wypadków przy
    wyprzedzaniu generują bryki o mocnych silnikach. Kierowca takiego
    pokłada nadmierne zaufanie w swoim przyspieszeniu. Wyprzedzając ma mniej
    czasu na myślenie i obserwację czyli strategię jazdy oraz mniej czasu na
    reakcję w przypadku drobnego z początku błędu.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 130. Data: 2019-03-09 16:08:30
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > To jest tylko jeden z czynników wpływających na bezpieczeństwo i wcale
    > nie najwazniejszy.

    Nie zastanawiałem się nad gradacją czynników. Rozmawiamy o tym, że
    przekraczanie prędkości przy wyprzedzaniu jest bee, więc w sugestii
    kolegi powyżej, jeśli wspomniany TIR np. przyspieszy gdy będziemy go
    wyprzedzać, to po trupach musimy trzymać się limitów prędkości i jechać
    z nim prawie równolegle - bo lepsza czołówka z kimś, kto za minutę czy
    dwie wyjedzie zza zakrętu w oddali niż dociśnięcie gazu, przekroczenie
    limitu prędkości i dokończenie manewru bezpiecznie.

    > I jeśli już coś chcesz twierdzić to daruj sobie oceny
    > w rodzaju "ledwie przyspieszający" tylko posłuż się wielkościa
    > przyspieszenia w m/s2.

    Sądzę, że w złą stronę idziemy z dyskusją. Siedząc za kierownicą nie
    używam kalkulatora i dalmierza i nie przeliczam m/s2. Intencją kierowcy
    jest bezpieczne dokończenie manewru wyprzedzania.

    > Paradoksalnie może się okazać że najwięcej procentowo wypadków przy
    > wyprzedzaniu generują bryki o mocnych silnikach.

    Być może tak jest, choć jak patrze na ostatnie wypadki śmiertelne w
    3mieście, to Corolla w lutym:

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Smiertelny-wypa
    dek-na-Chwarznienskiej-n131919.html

    i wczoraj Passat - 2 trupy, 3 osoby ranne. Więc auta takie se...
    Oczywiście to jako dygresja a nie argument w jakąkolwiek stronę.