eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOp amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie › Re: Op amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Op amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie
    Date: Tue, 5 Dec 2023 16:14:08 +0100

    W dniu 2023-12-05 o 10:23, J.F pisze:
    > Wystarczy wzmocnienie >29 i układ generuje.
    > Ty masz znacznie większe w układzie ... dodając człony
    > dolnoprzepustowe RC nie da sie tego stłumić?
    >
    > Idiotyczne jakies ...

    Moje skojarzenia są mniej więcej takie:
    Normalne wzmacniacze operacyjne robi się tak, aby przy wzmocnieniu 1
    były stabilne.
    Są też wzmacniacze 'szybsze' ale one są stabilne tylko dla wzmocnień
    większych od np.10.
    Wynika to z tego, że aby wzmocnienie było 10 to sprzężenie zwrotne ma
    wzmocnienie 1/10 i całe wzmocnienie pętli spada 10 razy więc osiąga 1
    gdy faza jeszcze się za dużo nie przesunęła.

    Jak dodajesz tranzystor to wzmocnienie wzrasta pewnie ze 100 razy więc
    stabilność w naturalny sposób będzie gdzieś przy wzmocnieniu 100 i
    więcej. To na tej samej zasadzie co poprzednio, ale nie na pewno, bo
    jest jeszcze kwestia dodatkowego bieguna wprowadzanego zapewne przez ten
    tranzystor i to nie gdzieś tam wysoko, gdy wzmocnienie pętli jest już
    poniżej 1, ale wcześniej dodatkowo przesuwając fazę.

    Można zapewne wstawiając człon RC dać drugi biegun też gdzieś w niskich
    częstotliwościach (pierwszy biegun wzmacniacz ma swój i to bywa w
    okolicach 1Hz). Dzięki temu wzmocnienie pętli będzie szybciej spadać i
    wartość 1 wystąpi zanim jeszcze pojawią się inne bieguny (być może też
    ten od tranzystora). Tylko, że mamy duże przesunięcie fazy (ok 180)
    spowodowane tymi dwoma biegunami. Do tego dojdzie przesunięcie od
    biegunów które przy wyższych częstotliwościach są tam nie do uniknięcia
    i razem wyjdzie ponad 180. Dlatego jakiś kawałek przed uzyskaniem
    wzmocnienia 1 trzeba dodać zero, aby skompensować fazę. Zera nie da się
    dodać samego w sobie więc trzeba je połączyć z biegunem, który wypadnie
    już po osiągnięciu wzmocnienia 1.
    Układy kompensacji przetwornic DCDC (szczególnie Voltage-mode) zawierają
    układy wstawiające takie pary zero+biegun.

    Na ch-ce wzmocnienia pętli powinno to wyglądać tak, że przez 2 bieguny
    mamy spadek 40db/dekadę, ale w okolicy wzmocnienia 1 mamy odcinek
    mniejszego spadku (czyli zero po lewej i biegun po prawej) i wtedy jest
    chwilowo mniejsze przesunięcie fazy.
    Przesunięcie fazy może być większe od 180 przy wzmocnieniu większym od 1
    i potem przy wzmocnieniu mniejszym od 1, ale przy samym 1 powinno być
    mniejsze od 180.
    Chyba do tego sprowadzało się kryterium stabilności Nyquista.
    P.G.