  • 1. Data: 2023-12-03 03:27:44
    Temat: Op amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Wydumałem sobie taki układ -- jak widać na symulacji, zły.

    http://arnold.ziffel.one.pl/screenshot-20231203-0326
    08.png
    http://arnold.ziffel.one.pl/screenshot-20231203-0326
    27.png
    http://arnold.ziffel.one.pl/icom-fan-executor.asc

    Potrzeba jest taka, żeby napięcie wejściowe (IN) przekładało się (w
    proporcji razy dwa) na napięcie wyjściowe (OUT). Czyli jak na IN podam 4 V
    to na OUT chcę mieć 8 V. Jak R2 się zmieni (to w docelowym układzie nie
    będzie rezystor tylko wentylator) to i tak ma się tam utrzymać 8 V.

    Sprzężenie zwrotne zrobiłem dodatnie dlatego, że tranzystor (M1) odwraca
    fazę. Czyli robi ujemne.

    C1 jest dodany tylko dla testu, docelowo chciałbym dać 100 nF. Bez niego w
    ogóle była sieczka w symulacji, jedno wielkie wzbudzenie.

    Jednak to nie działa (na razie tylko w symulacji, nie testowałem tego na
    żywo). Dlaczego?

    Teoria jest taka, że op amp wysterowuje mosfetem tak, żeby napięcie na
    jego wejściach było równe. Jest większe na + niż na -, więc op amp otwiera
    mosfeta, mosfet ściąga punkt OUT do masy, napięcie na + spada, a że to
    wszystko działa liniowo, to powinno osiągnąć stabilny punkt.

    Tymczasem działa to jak komparator / generator.

    Gdzie mam błąd w myśleniu?

    --
    Dzwoni jegomosc do akademika:
    - Czy mozna z Maryska?

  • 2. Data: 2023-12-03 12:44:03
    Od: Ceat <c...@a...net>

    > Hej,
    >
    > Wydumałem sobie taki układ -- jak widać na symulacji, zły.

> [...]
    [...]
    > Gdzie mam błąd w myśleniu?

    Dodałeś znaczne wzmocnienie na mosfecie i warunki stabilności poszły...
    Zrób sobie analizę AC, zobaczysz że musi się wzbudzić.

    Co poprawić? Musisz zmniejszyć wzmocnienie dla wysokich częstotliwości.
    Wyrzuć C1, ogranicz wzmocnienie tranzystora dla w.cz wstawiając w źródle
    M1 np. 10R i dodając równolegle do obciążenia dwójnik 100nF szeregowo z
    10R. Poeksperymentuj z wartościami obserwując analizę AC - zobaczysz jak
    to się zachowuje.

    Poprawiony układ:
    Version 4
    SHEET 1 1112 680
    WIRE 912 -240 912 -288
    WIRE 912 -240 800 -240
    WIRE 800 -224 800 -240
    WIRE 912 -192 912 -240
    WIRE 704 -64 528 -64
    WIRE 800 -64 800 -80
    WIRE 800 -64 784 -64
    WIRE 912 -64 912 -112
    WIRE 912 -64 800 -64
    WIRE 960 -64 912 -64
    WIRE 912 0 912 -64
    WIRE 608 64 448 64
    WIRE 768 80 672 80
    WIRE 864 80 848 80
    WIRE 528 96 528 -64
    WIRE 608 96 528 96
    WIRE 528 128 528 96
    WIRE 912 224 912 176
    FLAG -240 176 0
    FLAG -240 96 9V
    FLAG 640 48 9V
    FLAG 640 112 0
    FLAG -96 176 0
    FLAG -96 96 IN
    FLAG 448 64 IN
    FLAG -400 96 VCC
    FLAG -400 176 0
    FLAG 912 -288 VCC
    FLAG 528 208 0
    FLAG 912 224 0
    FLAG 960 -64 OUT
    SYMBOL Opamps\\LT1013 640 16 R0
    SYMATTR InstName U1
    SYMBOL voltage -240 80 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 2
    WINDOW 39 0 0 Left 2
    SYMATTR InstName V1
    SYMATTR Value 9V
    SYMBOL voltage -96 80 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 2
    WINDOW 39 0 0 Left 2
    SYMATTR InstName V2
    SYMATTR Value SINE(4075m 2825m 1)
    SYMBOL res 864 64 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 32 56 VTop 2
    SYMATTR InstName R1
    SYMATTR Value 22R
    SYMBOL res 896 -208 R0
    SYMATTR InstName R2
    SYMATTR Value 100R
    SYMBOL res 800 -80 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 32 56 VTop 2
    SYMATTR InstName R3
    SYMATTR Value 10k
    SYMBOL res 512 112 R0
    SYMATTR InstName R4
    SYMATTR Value 10k
    SYMBOL voltage -400 80 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 2
    WINDOW 39 0 0 Left 2
    SYMATTR InstName V3
    SYMATTR Value 20V
    SYMBOL nmos 864 0 R0
    SYMATTR InstName M1
    SYMATTR Value BSC010NE2LS
    SYMBOL cap 784 -224 R0
    SYMATTR InstName C1
    SYMATTR Value 100n
    SYMBOL res 784 -176 R0
    SYMATTR InstName R5
    SYMATTR Value 10
    SYMBOL res 896 80 R0
    SYMATTR InstName R6
    SYMATTR Value 10
    TEXT -96 272 Left 2 !.tran 2s

  • 3. Data: 2023-12-04 17:02:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 3 Dec 2023 02:27:44 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    >
    > C1 jest dodany tylko dla testu, docelowo chciałbym dać 100 nF. Bez niego w
    > ogóle była sieczka w symulacji, jedno wielkie wzbudzenie.

    Dziwaczne.
    1) u mnie są jakies smieci w pojemnosci. Pewnie mikro unicodem.
    moze skutek kopiowania tekstu.
    wpisałem 100e-6 - bez zmian.

    2) porównanie napięcia na we+ sugeruje, ze raz naładowany kondensator
    C1 za wolno opada, i za wolno narasta - stąd w miarę stały poziom
    przez wiekszosć czasu. Ale jakiekolwiek zmniejszenie to oscylacja.

    podnioslem czestotliwosc do 50Hz, zmniejszylem C1 do 10n, dorzuciłem
    do wykresu (V(in)-V(n001))*10, wziąłem 10ms symulacji

    i mi wychodzi, ze strasznie wolno narasta wyjscie opampa. Jak sie
    różnica na wejsciu zmienia, to wyjscie opampa dopiero zaczyna
    narastać, i po ok 5us tranzystor się otwiera. A przez ten czas
    napiecie wyjsciowe opampa rośnie, zamiast spadać.

    Po tych 5us napiecie na drenie spada, na C1 spada, dochodzi
    do zmiany różnicy, i wyjscie opampa dopiero zaczyna opadać.
    Kolejnych pare us zanim opadnie na tyle, aby tranzystor sie zaczął
    zamykac.
    Za wolny opamp, za szybki tranzystor?

    Ale że nie pomaga powiększenie C1?
    Zwiekszylem go do 1u, to teraz narost wyjscia opamp jest 23us.
    I jak widac i 100u nie pomaga.
    przy 10u wydłuza sie do ~80us - czyzby skutek małej róznicy napięc na
    wejsciu .. i małego wzmocnienia wzmacniacza?

    Wiec jak to wygasic? Niby wystarczy gdzies wsadzic filtr tłumiący
    wysokie częstotliwosci, ale C1 nie pomaga, kondensator na wyjsciu nie
    pomaga, kondensator za R1 nie pomaga (zmieniłem na 2k i 10u).
    Skonczyły mi sie pomysły.

    Lutujesz na żywo? IHMO ... powinno działać. A może nie?

> [...]
    > wszystko działa liniowo, to powinno osiągnąć stabilny punkt.
    >
    > Tymczasem działa to jak komparator / generator.

    Zdecydowanie generator, i to taki analogowy.

    > Gdzie mam błąd w myśleniu?

    J.

  • 4. Data: 2023-12-05 10:23:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Dec 2023 17:02:05 +0100, J.F wrote:

> [...]
    > Skonczyły mi sie pomysły.
    >
    > Lutujesz na żywo? IHMO ... powinno działać. A może nie?

    > Zdecydowanie generator, i to taki analogowy.

    sobie cos przypomnialem. Klasyczny generator 3 RC
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Generator_RC

    Wystarczy wzmocnienie >29 i układ generuje.
    Ty masz znacznie większe w układzie ... dodając człony
    dolnoprzepustowe RC nie da sie tego stłumić?

    Idiotyczne jakies ...

    J.

  • 5. Data: 2023-12-05 16:14:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-12-05 o 10:23, J.F pisze:
    > Wystarczy wzmocnienie >29 i układ generuje.
    > Ty masz znacznie większe w układzie ... dodając człony
    > dolnoprzepustowe RC nie da sie tego stłumić?
    >
    > Idiotyczne jakies ...

    Moje skojarzenia są mniej więcej takie:
    Normalne wzmacniacze operacyjne robi się tak, aby przy wzmocnieniu 1
    były stabilne.
    Są też wzmacniacze 'szybsze' ale one są stabilne tylko dla wzmocnień
    większych od np.10.
    Wynika to z tego, że aby wzmocnienie było 10 to sprzężenie zwrotne ma
    wzmocnienie 1/10 i całe wzmocnienie pętli spada 10 razy więc osiąga 1
    gdy faza jeszcze się za dużo nie przesunęła.

    Jak dodajesz tranzystor to wzmocnienie wzrasta pewnie ze 100 razy więc
    stabilność w naturalny sposób będzie gdzieś przy wzmocnieniu 100 i
    więcej. To na tej samej zasadzie co poprzednio, ale nie na pewno, bo
    jest jeszcze kwestia dodatkowego bieguna wprowadzanego zapewne przez ten
    tranzystor i to nie gdzieś tam wysoko, gdy wzmocnienie pętli jest już
    poniżej 1, ale wcześniej dodatkowo przesuwając fazę.

    Można zapewne wstawiając człon RC dać drugi biegun też gdzieś w niskich
    częstotliwościach (pierwszy biegun wzmacniacz ma swój i to bywa w
    okolicach 1Hz). Dzięki temu wzmocnienie pętli będzie szybciej spadać i
    wartość 1 wystąpi zanim jeszcze pojawią się inne bieguny (być może też
    ten od tranzystora). Tylko, że mamy duże przesunięcie fazy (ok 180)
    spowodowane tymi dwoma biegunami. Do tego dojdzie przesunięcie od
    biegunów które przy wyższych częstotliwościach są tam nie do uniknięcia
    i razem wyjdzie ponad 180. Dlatego jakiś kawałek przed uzyskaniem
    wzmocnienia 1 trzeba dodać zero, aby skompensować fazę. Zera nie da się
    dodać samego w sobie więc trzeba je połączyć z biegunem, który wypadnie
    już po osiągnięciu wzmocnienia 1.
    Układy kompensacji przetwornic DCDC (szczególnie Voltage-mode) zawierają
    układy wstawiające takie pary zero+biegun.

    Na ch-ce wzmocnienia pętli powinno to wyglądać tak, że przez 2 bieguny
    mamy spadek 40db/dekadę, ale w okolicy wzmocnienia 1 mamy odcinek
    mniejszego spadku (czyli zero po lewej i biegun po prawej) i wtedy jest
    chwilowo mniejsze przesunięcie fazy.
    Przesunięcie fazy może być większe od 180 przy wzmocnieniu większym od 1
    i potem przy wzmocnieniu mniejszym od 1, ale przy samym 1 powinno być
    mniejsze od 180.
    Chyba do tego sprowadzało się kryterium stabilności Nyquista.
    P.G.

  • 6. Data: 2023-12-05 17:40:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Dec 2023 16:14:08 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > stabilność w naturalny sposób będzie gdzieś przy wzmocnieniu 100 i
    > więcej. To na tej samej zasadzie co poprzednio, ale nie na pewno, bo

    I to moze być to.

> [...]
    > okolicach 1Hz). Dzięki temu wzmocnienie pętli będzie szybciej spadać i
    > wartość 1 wystąpi zanim jeszcze pojawią się inne bieguny (być może też

    Kolega próbował, i widzisz - filtr absurdalny (5k/100uF), nie nadąża
    za sledzeniem sygnału 1Hz, a całość sie na w.cz wzbudza nadal.

    > Tylko, że mamy duże przesunięcie fazy (ok 180)
    > spowodowane tymi dwoma biegunami.

    No wlasnie - próbowałem naiwnie dodac jakies dodatkowe tłumienie,
    i wcale nie było lepiej. Potem skojarzyłem ten generator.

    J.

  • 7. Data: 2023-12-05 18:04:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-12-05 o 17:40, J.F pisze:

    > Kolega próbował, i widzisz - filtr absurdalny (5k/100uF), nie nadąża
    > za sledzeniem sygnału 1Hz, a całość sie na w.cz wzbudza nadal.

    Tak w ogóle to wydaje mi się, że wszystkie układy jakie kiedykolwiek
    widywałem dodające na wyjściu OpAmpa tranzystory aby dać mu większą
    wydajność prądową, albo większy zakres napięcia wyjściowego
    wykorzystywały do sterowania tego zewnętrznego bufora nie wyjście
    wzmacniacza a jego nogi zasilające.
    Jeśli obciążenie będzie dostawało część prądu z samego wzmacniacza i
    wspomaganie (9 razy więcej) z zewnętrznych tranzystorów to jak pojawia
    się sygnał, że trzeba dać w wyjście więcej to wzmacniacz zaczyna dawać
    więcej i zaczyna pobierać więcej prądu z zasilania (+). To jest
    wykorzystywane do wysterowania tranzystora zewnętrznego dającego 9x tyle
    co sam wzmacniacz.
    To jak wspomagania hamulca czy kierownicy w samochodzie.

    Taki układ jak opisałem chyba zwiększa wzmocnienia napięciowego
    wzmacniacza więc całkiem możliwe, że nie dokłada jakichś trudnych do
    rozwiązania problemów stabilnościowych.
    Pewnie nie za bardzo to pasuje do rail-to-rail, ale może to lepszy kierunek.
    P.G.

  • 8. Data: 2023-12-06 08:15:31
    Od: Ceat <c...@a...net>

> [...]
    > wszystko działa liniowo, to powinno osiągnąć stabilny punkt.
    >
    > Tymczasem działa to jak komparator / generator.

    W poście <ukhp9e$bnn$1$Ceat@news.chmurka.net> podałem rozwiązanie - nie
    jest widoczny?

    Dla wszystkich chcących zbadać stabilność wzmacniacza w LTSpice
    tutorial:
    https://www.analog.com/en/education/education-librar
    y/videos/5579254320001.html

  • 9. Data: 2023-12-06 11:51:12
    Od: M M <m...@g...com>

    Może spróbować zamiast MOSFET-a wtórnik na tranzystorze mocy PNP, wzmocnienie 1 bez
    odwracania fazy?
    Czy jest istotny mały spadek napięcia (możliwość uzyskania prawie 0V na wyjściu)?
    Z innych pomysłów - lokalne ujemne sprzężenie wokół wzmacniacza (rezystor szeregowo
    na wejściu, kondensator z wyjścia do wejścia odwracającego).
    MOSFET to nie tylko dodatkowe wzmocnienie ale też przesunięcie fazy (spora pojemność
    bramki), C1 to kolejne przesunięcie fazy w tę samą stronę, więc nie dziwne że problem
    ze stabilnością.
    Poza tym w realnym układzie MOSFET pracujący analogowo może się nie sprawdzić jeszcze
    z jednego powodu - one zwykle są projektowane do pracy jako klucz, czasem producenci
    nawet nie chwalą się SOA dla DC bo nie ma czym. Nawet jak zapewnimy odpowiednie
    chłodzenie całości, może dojść do punktowego przegrzania struktury. To co kiedyś
    pisano że prąd maleje ze wzrostem temperatury, niestety dla wielu współczesnych
    MOSFET-ów jest prawdą tylko przy bardzo dużych prądach i małych napięciach (typowa
    praca jako klucz).

  • 10. Data: 2023-12-06 13:17:45
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Ceat <c...@a...net> wrote:

    > W poście <ukhp9e$bnn$1$Ceat@news.chmurka.net> podałem rozwiązanie - nie
    > jest widoczny?

    Jest, tylko nie odpisałem, bo jeszcze nie miałem chwili, żeby do tego
    wrócić. Czasem w robocie mam urwanie głowy, po niej też, i hobbystyczne
    wydumki odchodzą na dalszy plan :( Wrócę do tematu i dam znać.

    --
    Babcia do wnuka który bawi się telefonem:
    - Wnusiu twoje pokolenie to jest uzależnione od technologii!