  • 81. Data: 2023-01-17 19:24:59
    Temat: Re: OpenAI: Jak wygląda mokra wrona
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Jan 2023 12:38:22 +0100, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > em, bo mi
    > odpowiada tylko suchymi danymi (prawdziwymi lub nie, ale to
    > powiedzmy
    > drugorzędne). Niczego nie sugeruje, o nic nie dopytuje.

    A domyślny język przeglądarki masz jaki polski czy zagraniczny? Może
    ma wątpliwości czy na pewno może z Tobą po polsku rozmawiać, stąd
    zdawkowe odpowiedzi.

    --
    Marek

  • 82. Data: 2023-01-17 19:34:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Jan 2023 12:07:04 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ciekawe - trenowali po polsku, czy tlumaczą sobie na angielski i z
    > powrotem?

    Ai przy każdej okazji gdy zbyt dużo się od niej wymaga powtarza, że
    jest "tylko modelem językowym". Zresztą zapytana o te kwestię
    odpowiada:

    Jestem modelem językowym, który został wytrenowany na różnych
    językach, w tym na języku polskim. Jestem w stanie odpowiadać na
    pytania i generować teksty w języku polskim bez konieczności
    tłumaczenia go na inny język. Dzięki trenowaniu na dużych zbiorach
    danych i algorytmom uczenia maszynowego, jestem w stanie rozumieć i
    generować tekst w języku polskim, a także w innych językach, w
    których jestem wytrenowany.

    --
    Marek

  • 83. Data: 2023-01-17 19:49:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Jan 2023 12:21:22 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale i tak podziwiam.

    Ale masz do niej dostęp czy tak podziwiasz z tylnego fotela? :)

    Co do zakresu wiedzy to uprzedza, że to stan do roku 2021. Ale wie o
    ataku na Ukrainę, czyli dodają nowe dane. Wg informacji od niej nową
    wiedzę nie jest w stanie zdobyć od użytkowników ale tylko od twórców
    (ciekawe, że twórców pisze z małej litery) w procesie ciągłej
    aktualizacji.
    Gdy chciałem pociągnąć temat szacunku do twórców (by należycie
    pisała ich z dużej litery) to się zawiesiła na 1 minutę...po czym
    stwierdziła że:

    Jako model AI nie posiadam wiedzy dotyczącej etyki czy też ludzkich
    relacji, dlatego nie mogę powiedzieć czy twórcom się należy szacunek
    czy nie. Natomiast, jako model AI, jestem skonstruowany i dostarczany
    przez ludzi, którzy poświęcają swój czas i wiedzę, aby ulepszać mój
    kod i dostarczać mi danych, dlatego można uznać, że zasługują na
    okazanie im wdzięczności za ich pracę.

    --
    Marek

  • 84. Data: 2023-01-17 20:20:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Jan 2023 19:34:11 +0100, Marek wrote:

> [...]
    > danych i algorytmom uczenia maszynowego, jestem w stanie rozumieć i
    > generować tekst w języku polskim, a także w innych językach, w

    No, ciekawym jak to trenowanie wyglądało.

    Nauczył/a sie pisac po polsku od zera, tylko na podstawie uczenia,
    bez programowania reguł języka ?

    Moze i możliwe, ale co z rozumieniem ?

    J.

  • 85. Data: 2023-01-17 20:21:34
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 15.01.2023 o 02:30, Adam pisze:
    > W wątku obok "Zastosowanie ChatGPT tutaj" dowiedziałem się o istnieniu
    > kombajnu OpenAI.
    >
    > Trochę się pobawiłem pytaniami na https://chat.openai.com/chat i nawet
    > sensownie się z nim gada.
    >
    > Ale do czasu :)
    >
    > Zadałem pytanie "jak wygląda mokra wrona"
    >
    > Dawno się tak nie uśmiałem :D

    Fajna zabawa :

    Mam 2 jabłka
    Jabłka to popularne i zdrowe owoce, które mogą być spożywane na surowo
    lub używane do przygotowywania różnych potraw i deserów. 2 jabłka to
    mała ilość, ale wystarczająca, aby zaspokoić potrzeby witamin i
    składników odżywczych dla jednej osoby. Możesz je zjeść same lub użyć do
    przygotowania ciasta, kompotu, konfitury lub innego dania.

    Adam Górski
    Dostałem jeszcze 2.
    Jeśli dostałeś jeszcze 2 jabłka, to teraz masz ich 4. 4 jabłka to już
    więcej niż wystarczająco do zaspokojenia potrzeb witaminowych dla jednej
    osoby, a także masz już wystarczającą ilość do przygotowania potraw czy
    deserów. Możesz je przechowywać w chłodnym miejscu, aby dłużej zachować
    świeżość, albo użyć do przygotowanie pysznego deseru, dania, soków czy
    kompotów.

    Adam Górski
    To ile bym miał gdybym dostał jeszcze 3 i zjadł jedno ?
    Jeśli dostałeś jeszcze 3 jabłka i masz już 4, to teraz masz ich 7.
    Gdybyś zjadł jedno z nich, to masz 6.

    Adam Górski
    A gdybym pokroił jedno jabłko to ile bym ich miał ?
    Jeśli pokroisz jedno z 7 jabłek, to wciąż będziesz miał 6 sztuk,
    ponieważ jedno z nich zostało pokrojone.

    Adam Górski
    A czy jak pokroję jedno jabłko to mam je nadal czy nie ?
    Jeśli pokroisz jedno jabłko, to nadal będziesz miał pokrojone jabłko,
    ale nie będzie ono całe. Pokrojone jabłko nadal jest jednym jabłkiem,
    ale w formie kawałków. Można je zjeść takie jakie jest lub użyć do
    przygotowania potraw czy deserów.

    Adam Górski
    Czy pokrojone jabłko jest jabłkiem ?
    Tak, pokrojone jabłko jest wciąż jabłkiem. Jest to taki sam owoc jak
    całe jabłko, tylko jest pokrojony na mniejsze kawałki. Owoc jest jednym,
    jednak jego forma jest inna. Składniki odżywcze i smak nie ulegają
    zmianie po tym jak jest pokrojone.

    Adam Górski
    To dlaczego napisałeś , że po pokrojeniu jednego z 7 jabłek będę miał 6 ?
    Przepraszam, poprzednie odpowiedzi są błędne. Jeśli pokroisz jedno z 7
    jabłek, to nadal będziesz miał 7 sztuk, ponieważ jedno z nich zostało
    pokrojone, ale nie zmienia to ilości jabłek. Jest to moja pomyłka i
    przepraszam za to.

  • 86. Data: 2023-01-17 23:00:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Jan 2023 19:49:13 +0100, Marek wrote:

    > Ale masz do niej dostęp czy tak podziwiasz z tylnego fotela? :)

    Sie zarejstrowałem.
    Co prawda chat.openai.com jest przeciązony,
    wiec zostal mi tylko playground
    https://beta.openai.com/playground/p/default-qa?mode
    l=text-davinci-003

    > Co do zakresu wiedzy to uprzedza, że to stan do roku 2021. Ale wie o
    > ataku na Ukrainę, czyli dodają nowe dane.

    A co spytales?

    Q: kto walczy na ukrainie
    A: Na Ukrainie toczy się konflikt między siłami rządowymi a
    separatystami prorosyjskimi.

    To pasuje do 2014.

    Ale go przyłapałem ... chyba
    Q: czym się różni śruba od wkrętu

    A: Śruba ma gwint, który pozwala na jej zakręcenie, podczas gdy wkręt
    ma gładką powierzchnię, która pozwala na wkręcenie go bez użycia
    narzędzi.

    Ale chwile wczesniej mi cos pisał o użyciu zacisku ... uczy sie na
    bieżąco?

    Q: czym się różni wkrętak od śrubokręta

    A: Wkrętak jest narzędziem, które służy do wkręcania i wykręcania
    wkrętów, natomiast śrubokręt jest narzędziem, które służy do wkręcania
    i wykręcania śrub.

    No prawie tak samo bym napisał :-)

    J,

  • 87. Data: 2023-01-18 00:05:12
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.01.2023 o 23:00, J.F pisze:

    > No prawie tak samo bym napisał :-)

    Tak se to czytam. 20 lat temu był bot "Fido"
    (https://www.chatbots.org/pl/developer/fido_intellig
    ence/)/historia
    już...20 lat minęło i niewiele się zmieniło :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 88. Data: 2023-01-18 00:20:45
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Tak se to czytam. 20 lat temu był bot "Fido"
    > (https://www.chatbots.org/pl/developer/fido_intellig
    ence/)/historia
    > już...20 lat minęło i niewiele się zmieniło :)

    Dodam tylko, że sporo przegadałem wtedy :D więc ma porównanie do (widać)
    obecnych "betatesterów" :)Podsumowując, to obecne AI nie przekracza
    możliwości 30% suwerena w Polsce. Niska to jednak lokata i nie jest to
    subiektywne odczucie. Podziwiam jednak, próby zadawania pytań (często
    retorycznych czy debilnie "gwarowych") To jak pukanie w beton. Ja już
    wiem, jak brzmi to pukanie od kilkudziesięciu lat :)

    Dokąd AI nie odpowie mi na proste pytania, wykraczające po za znajomą
    fizykę, zawsze uznam, że jest głupsze a głupiego nie warto pytać. OK,
    czasem odpowiedź, nawet głupia, naprowadza ale jest to domeną tej
    inteligentnej strony a nie "głupiego" :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 89. Data: 2023-01-18 14:02:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 17 stycznia 2023 o 14:54:19 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Na radzieckich kopertach były drukowane kropeczkami wzorce do pisania
    > cyfr kodu pocztowego. Takie jak teraz mamy w wyświetlaczu 7-segmentowym,
    > tylko tam było segmentów dziewięć, dwa dodatkowe po przekątenej kratek.
    > Do tego ściągawka, jak która cyfra ma wyglądać. Kazali mazać cyfry po
    > tych kropeczkach, że niby na poczcie awtomat to rozpoznaje i wie, czy
    > list do Leningradu, czy do Omska. Czy faktycnie mieli do tego jakiś
    > prosty OCR, czy awtomat działał tak, jak ten do obierania kartofli,
    > tego nie wiem. W każdym razie tak było to już w latach sześćdziesiątych.

    A po co były te dwie dodatkowe kreseczki po przekątnej?
    W ZSRR mieli więcej cyfr (co wcale nie musi być domeną ZSRR, w ISBN
    wymyślili tak, że liczba kontrolna mogła mieć wartość od 0 do 10, a że do zapisu
    była tylko jedna pozycja, to trzeba było dodać dodatkową cyfrę X - na szczęście
    jak ISBN dostosowano do EAN-13, poprzez prefix bodajże 978, to już liczba
    kontrolna jest w normalnej dziesięciostopniowej skali od 0 do 9,
    a nie w "dziesięciostopniowej skali od 0 do 10" ;)?
    Czy może jedynka była dzięki temu bardziej jedynkowa,
    a 3 bardziej trójkowe? Ew. 4 też skorzysta.

    A co z tym awtomatem do kartofil? Wyrzucał identyczne kulki?
    Tak jak ten automat do golenia?
    Zresztą w cccp mieli sporo pomysłów, np. fabryki śniadań - ciekawe, czemu to nie
    wypaliło?
    W wywiadzie z twórcą green cafe nero, gdzie można też sobie kupić bagietkę,
    było o całym zmienianiu nawyków narodowych - że nie ma co wprowadzać tych bagietek,
    bo Polak nie wyjdzie z domu bez śniadania (kurtałka, połowa dzieci w 2. klasie
    przychodzi
    na 8 rano na basen bez śniadania - i to żadna patologia, Mokotów...).
    A jednak chwyciło (no chyba że to akurat nie Polacy kupują, w DC chyba sporo
    nie-Polaków).
    Z książki - na Zanzibarze na śniadanie smażone ziemniaczki.
    A z opowieści kolegi - na Krymie (coś ok. 2000 roku) w hotelu kotleciki mielone na
    śniadanie,
    co osłabiło ich bardziej niż talon na prysznic ;>

  • 90. Data: 2023-01-18 14:24:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > A po co były te dwie dodatkowe kreseczki po przekątnej?

    Wyszło im, że to minimalna liczba segmentów, by cyfry były czytelne.
    Na Zachodzie redukcja poszła jeszcze dalej. Radzieckie 17 wyglądało tak:
    _
    /| /
    | |

    Tu jest cała ściągawka: https://en.wikipedia.org/wiki/Nine-segment_display

    > A co z tym awtomatem do kartofil? Wyrzucał identyczne kulki?
    > Tak jak ten automat do golenia?

    Nie, to działało inaczej. Po wrzuceniu jednego kartofla, dużego czy
    małego, po chwili z otworu wyjściowego wyskakiwał już obrany. Ale
    jeśli się wrzuciło cały worek, to z wnętrza awtomatu dobiegały tylko
    przekleństwa.

    --
    Jarek