  • 201. Data: 2024-01-07 15:20:47
    Temat: Re: PILNE !! Google Groups zostaną zlikwidowane 15 lutego 2024 roku 273 views Subscribe
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Ja często dostaję realną i konkretną pomoc. Marny ze mnie elektronik,
    > szczególnie w porównaniu z niektórymi wyjadaczami stąd. Poza tym chyba
    > każdy ma jakąś swoją niszę, w której czuje się najlepiej. Jak ktoś zapyta
    > mnie np. o AVR, to jest duża szansa, że znajdę rozwiązanie. Jak ja zapytam
    > o op-ampy, to ktoś, kto zęby na opampach zjadł, pewnie znajdzie
    > rozwiązanie. Itd.

    > Ale miałeś jakiś konkretny problem i szukałeś konkretnego rozwiązania?

    No przecież piszę, HA chciałem wyeliminować na rzecz DCS :-) Widać
    ludzie nie znają DCS.

    > Różne sposoby były (i są), ale odkąd pamiętam standardem na dużych
    > serwerach był CNFS. To stary wynalazek.

    Pisałeś "teraz jest" jakby wcześniej nie był :-) A mnie chodzi o to, że
    jak było w osobnych plikach to chyba też kiedy brakowało miejsca to
    stare były kasowane tak, jak w tym CNFS.

    > Czyli? Tak naprawdę "cała reszta" to tylko overview i historia. Overview
    > się przycina, jak artykuły ekspirują (expireover), historia też sobie
    > ekspiruje po skonfigurowanym czasie (/remember/ w expire.ctl).

    Reszta serwera, te wszystkie inne usługi niezwiązane z NNTP.

    > Czyli włączyłeś wykonywanie kopii archiwalnej i wróciło do normy :)

    Zawartość maszyny się naprawiła, ale sama maszyna wymagała ręcznej
    optymalizacji.

    > Ja ten problem z przekierowaniami portów rozwiązałem prywatnym VPNem.
    > Jak VPN działa, to mam zdalny dostęp, a generalnie nie ma powodu, żeby
    > nie działał.

    A to nie wystawia tej maszyny dla serwera tego VPN'a?

    > Zdarza się czasem, że jakaś maszyna umrze i przez to umrze
    > połączenie z nią, ale zawsze jest jakiś powód. Rozwiązuje się go i więcej
    > się nie pojawia.

    > Przychodzą codzienne maile z inn-a ze statusem :)

    No i dowiesz się, że już nie działa, ale dlaczego nie działa i że np
    wpłynęło to na inną usługę już niekoniecznie.

    > Tak, dlatego np. na kindlowy spam zareagowałem z opóźnieniem. Miałem
    > urwanie głowy, znalazłem chwilę dopiero po paru dniach, jak urwanie
    > minęło. Ale generalnie bieżące utrzymanie usługi nie jest specjalnie
    > czasochłonne.

    A jakby Ci padło coś krytycznego to musiałbyś w mig naprawić.

    > Tak, to jest realny problem.

    > Te są niewychodzące i do tego ciężko chore. Stąd kamery.

    No, ale w czym one pomagają?

    > No właśnie. I nawet nie masz ścieżki odwoławczej.

    Od czego chcesz się odwoływać jak złamałeś zasady serwisu?

    > A dlaczego się znalazł?

    Nie wiem
    http://www.sorbs.net/lookup.shtml?89.174.201.206

    > Ja ostatnio miałem problem z pocztą (maile wychodzące czasem ginęły albo
    > trafiały do spamu), ale wydaje się, że (przynajmniej częściowo)
    > rozwiązałem (okazało się, że niezgodność nazwy podawanej z EHLO oraz nazwy
    > w certyfikacie z revDNS nie podoba się niektórym serwerom).
    >
    > Poczta to w ogóle odrębny problem. Moje "IP reputation" jest niskie, bo to
    > VPS, i w zasadzie nic nie mogę z tym zrobić oprócz zmiany serwera
    > wychodzącego (tylko na jaki?).

    Rzeczywistość kreuje coraz to nowe wyzwania.

  • 202. Data: 2024-01-09 02:56:44
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > No to tak jak na grupach dyskusyjnych :-)

    No nie, grupy dyskusyjne nigdy nie były zaprojektowane tak, żeby celowo
    uzależniać.

    > No i widzisz, to jest zupełnie normalne. Jedyny problem to to, że to
    > ogranicza się do FB, że nie da się komunikować z osobami spoza.

    Może normalne, a jednak jest w tym coś niepokojącego. Generalnie staram
    się mieć jakąś introspekcję i słuchać tego, co mówi do mnie mój organizm.
    Na FB nie mówił dobrych rzeczy. Byłem spięty, zestresowany. Pisząc tutaj
    jestem zrelaksowany.

    > Mówię, były tamtamy, telefony a teraz są komunikatory. Nic w tym złego.

    Tylko każdy z tych sposobów komunikacji ma jakieś specyficzne dla siebie
    zagrożenia. Warto być ich świadomym zanim wybierze się coś nowszego i niby
    lepszego.

    Z drugiej strony, te środki, które mam teraz (mail, telefon, SMS) zupełnie
    mi wystarczają. Bo i czego chcieć więcej? Czemu Messenger miałby być
    lepszy? Tu i tu można zadzwonić, tu i tu można napisać.

    > A co, do grobu miałeś z nim iść?

    Nie, ale jakby mi w realu ktoś umarł, to pewnie bym zauważył.

    > Ja mam podobne problemy ze słuchaniem muzyki :-)

    Tzn. non stop słuchasz muzyki? Ja też, ale mogę wytrzymać bez. Chyba że
    robię coś, co wymaga odcięcia się od świata i skupienia. Wtedy gorzej,
    musi być muzyka. Co jest chyba dosyć dziwne, bo zwykle to cisza bardziej
    sprzyja skupieniu, niż muzyka.

    > No i w każdej grupie tak będzie.

    Ale nie każde medium społecznościowe jest specjalnie stworzone do tego,
    żeby uwydatniać w nas te cechy i wykorzystywać je po to, żeby przywiązać
    nas do platformy.

    > Jasne, ale czy z tego wynika, że nie da się z tych platform korzystać
    > bez uzależnienia? MZ da się, tzn obserwuję, że ludzie korzystają i nie
    > uzależnili się.

    Pewnie się da. I jak ktoś umie, to niech korzysta. Ja nie umiałem, więc
    zrobiłem jedyną logiczną rzecz, jaką mogłem w takiej sytuacji zrobić,
    czyli odciąłem się od nich.

    No, mogłem też ignorować symptomy i pogrążać się jeszcze bardziej. I tak
    robiłem to zbyt długo.

    --
    Wpada bandzior z brzytwa do sklepu na wsi i juz od drzwi drze morde:
    - Babo! - dawaj qrwa kase!

  • 203. Data: 2024-01-09 02:59:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    1634Racine <m...@...cbqebml> wrote:

    > czy to chodzi o ucierpienie.... Jesli jest znajomosc i chec komunikowania
    > sie...

    Czasem ta chęć może i jest, ale nie tak duża, jak wygoda. Jasne, że bliscy
    znajomi zostali, bo chęć była większa niż wygoda. Ale ci inni, trochę
    dalsi, też byli przecież ważni. Ja straciłem 90% z nich, oni stracili
    tylko mnie, więc wiadomo, że jak wrzucają np. mema na tablicę na FB, to
    nie będą wysyłali mi kopii mailem.

    > Tylko, ze po cholere pare softow w komorce (mam miec)?

    No jeden super-komunikator byłby w takiej sytuacji na plus :)

    > z tym, ze mialem na mysli grupy=usenet. Czytnik w laptopie calkowicie mi
    > wystarczy.

    A, no to prawda.

    > Co do grup fb.... - podejrzewam, ze waskosformatowane grupy sa tam, ale
    > skoro nie mam (zlikwidowalem) fb, to problem sam sie rozwiazal :)

    Wąskosformatowane tzn.?

    --
    Od kiedy moja dziewczyna jest w ciąży, wiele rzeczy się zmieniło.
    Np. moje imię, nazwisko, adres i numer telefonu.

  • 204. Data: 2024-01-09 03:07:58
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > No przecież piszę, HA chciałem wyeliminować na rzecz DCS :-) Widać
    > ludzie nie znają DCS.

    OK, ale dlaczego chciałeś wyeliminować? Co to miało konkretnie rozwiązać?

    Nie żebym znał HA albo DCS :)

    > Pisałeś "teraz jest" jakby wcześniej nie był :-)

    Bo kiedyś nie był, ale to jeszcze nie moje czasy. Tzn. grupy chmurka.*
    (poza chmurka.spam.*) trzymam w timehash, ale to celowe. Nie chcę żeby
    same ekspirowały.

    > A mnie chodzi o to, że jak było w osobnych plikach to chyba też kiedy
    > brakowało miejsca to stare były kasowane tak, jak w tym CNFS.

    Tak, są do tego regułki.

    https://linux.die.net/man/5/expire.ctl

    Inna sprawa, że przy przeciętnym rozmiarze artykułu prędzej skończą się
    inody na przeciętnym filesystemie niż samo miejsce.

    > Reszta serwera, te wszystkie inne usługi niezwiązane z NNTP.

    Na tamtym serwerze mam teraz tylko NNTP i kilka stron WWW. Statycznych,
    więc pod kontrolą. Dojdzie jeszcze parę usług przeniesionych ze starego
    VPSa, jak je w końcu przeniosę, ale też wszystko pod kontrolą.

    > A to nie wystawia tej maszyny dla serwera tego VPN'a?

    Wystawia, ale serwer VPNa jest mój. W VPNie są tylko moje maszyny.

    > No i dowiesz się, że już nie działa, ale dlaczego nie działa i że np
    > wpłynęło to na inną usługę już niekoniecznie.

    Do tej pory zawsze udawało się zdiagnozować i dojść do przyczyny problemu.

    > A jakby Ci padło coś krytycznego to musiałbyś w mig naprawić.

    W zasadzie z krytycznych rzeczy mam tylko prywatną pocztę przychodzącą
    (czyli też DNS). To faktycznie musiałbym szybko naprawić, żeby maile nie
    zaczęły się odbijać. Ale to generalnie działa samo, nie wykłada się.

    > No, ale w czym one pomagają?

    Mogę przyjechać do domu wcześniej niż planowałem, jak się coś dzieje.
    Zdarzało się.

    > Od czego chcesz się odwoływać jak złamałeś zasady serwisu?

    Pytanie czy faktycznie zasady, czy to jedynie była czyjaś nadinterpretacja
    bardzo ogólnych zasad. Inna sprawa, że zasady cenzury na FB mi nie
    odpowiadają. Kolejny powód, żeby z niego nie korzystać.

    > Nie wiem
    > http://www.sorbs.net/lookup.shtml?89.174.201.206

    Coś było rok temu. Masz jakiegoś maila z tej godziny w archiwum?

    1 "Spam" entries [05:32:34 16 Jan 2023 GMT-05].
    89.174.201.206 - 1 entries [05:32:34 16 Jan 2023 GMT-05].

    Tak, to prawda.

    --
    Wpada Puchatek do sklepu i mówi: "poproszę pół kilo szynki".
    Sprzedawca zważył, zapakował i dał Puchatkowi.

  • 205. Data: 2024-01-09 03:11:12
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Jest dokładnie związana z jakimś korpo. Zwykli użytkownicy nie są w
    > stanie organizować wymiany artykułów między sobą

    Czemu mieliby nie być w stanie? Większość moich feedów to hobbyści, za
    którymi nie stoi żadna firma.

    > Dokładnie tak, pomijając oczywiście, że podział na grupy, czyli
    > zakładanie kolejnych grup, nie ma większego sensu bo artykuły nie
    > ograniczają swojej tematyki i treść wątku ewoluuje z napływem kolejnych
    > artykułów.

    Ale generalnie tematyki się trzymamy :) Jak wątek ewoluuje to ewoluuje,
    ale raczej nie tworzy się nowych offtopowych wątków.

    > Grupy są co najwyżej nadrzędnym artykułem dla artykułów rozpoczynających
    > jakie są na grupę nadsyłane ale nie determinują jak bardzo artykuły
    > będące odpowiedziami na te rozpoczynające będą w tematyce grup.

    To prawda.

    > W PP Wątkującym Eksploatorze Niusów
    > http://ppwen.niusy.pl/pl.html nie ma podziału na grupy i artykuły, jak
    > zresztą i serwery, rok 2001!

    I nie ma bałaganu?

    --
    W akademiku w pokoju studenckim trwa impreza. Biesiadnicy
    raz po raz wznosza toast:

  • 206. Data: 2024-01-09 03:21:16
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Chmurka jest pozostałością Usenetu.

    I takich serwerów jest więcej.

    > Usenet stał dziesiątkami serwerów uniwersyteckich i o takie "korpo" mi
    > chodziło, że usługa była od tego zależna.

    Kiedyś tak było. Z konieczności. W domu mogłeś mieć najwyżej dialup lub
    później SDI, więc jak chciałeś postawić coś większego, to potrzebowałeś do
    tego wsparcia jakiejś instytucji. Teraz wszystko się zmieniło, VPSy są
    tanie i wystarczająco mocne, żeby uciągnąć serwer światowego Usenetu razem
    z bajerami (np. filtrowaniem, które zużywa trochę zasobów).

    > Serwerów w ogóle nie wybierało się ponieważ dla użytkowników był
    > dostępny tylko serwer lokalny.

    Chodzi o serwery providerów? Tak, to też się zmieniło. Providerzy
    przestali oferować dostęp do Usenetu, a na użytkowników pozbawionych tego
    dostępu otworzyły się inne serwery, w tym chmurka.

    Czasem dosłownie. Grupy BIG8 dodałem w odpowiedzi na wyłączenie Neostrady.
    Miałem silną motywację, bo sam chciałem dalej je czytać.

    > Użytkownicy są całkowicie zależni od tej sieci serwerów, nie łączą się
    > między sobą a tylko z serwerami które buforują zawartość dla tych
    > użytkowników.

    A, to masz na myśli.

    > Przeszkodą w samodzielnej wymianie artykułów przez użytkowników jest
    > brak możliwości wystawiania się użytkowników przez publiczne adresy IP.

    Kosztuje to dziś grosze. Zresztą jest chociażby IPv6, dałoby się spokojnie
    stworzyć niezależną sieć serwerów, peerujących ze sobą po IPv6 i
    wymieniających jakąś lokalną hierarchię. Tylko jak widać nikt nie ma
    takiej potrzeby.

    > Drugą kwestią jest, że zalewanie wymaga sporych zasobów więc musiałby
    > zostać zastąpione jakimś innym mechanizmem buforującym.

    Nie do końca, o ile oprócz TAKETHIS wykorzystywana jest komenda CHECK.

    https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc4644

    The CHECK command informs the server that the client has an article
    with the specified message-id. If the server desires a copy of that
    article, a 238 response MUST be returned, indicating that the client
    may send the article using the TAKETHIS command. If the server does
    not want the article (if, for example, the server already has a copy
    of it), a 438 response MUST be returned, indicating that the article
    is not wanted. Finally, if the article isn't wanted immediately but
    the client should retry later if possible (if, for example, another
    client has offered to send the same article to the server), a 431
    response MUST be returned.

    > Jaki chaos?! Artykuły mają otwartą treść, można je indeksować i
    > wyszukiwać. Jak ktoś chce artykuły o p2p to zapisuje się do grupy p2p na
    > którą wpadają takie artykuły,

    Czyli zmieniłbyś grupy na tagi?

    > No ale w dyskusji mogło być tak, że na początku dyskusji były artykuły
    > tylko o p2p a teraz są tylko o mesh i dyskutanci co dotąd interesowali
    > się tylko p2p dzięki dyskusji zainteresowali się mesh ale grupy mesh
    > jeszcze nie mieli więc się nie załapali.

    To trzeba utworzyć grupę i zrobić cross + FUT :)

    A "utworzyć grupę" różni się bardzo w zależności od hierarchii.

    --
    - Kto powiedzial: "Ostroznosci nigdy za wiele!"?
    - Ziec zamykajac na klodke trumne z tesciowa.

  • 207. Data: 2024-01-09 03:22:19
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Dlatego właśnie usługa polegająca na replikowaniu wszystkiego nie ma
    > sensu. Już dawno powinno przejść to w rozsyłanie obwieszczeń o nowych
    > artykułach zamiast wypychania ich. A sama treść powinna być w formie
    > IPFS, że się te artykuły utrzymują tak długo jak ktoś chce je jeszcze
    > czytać lub utrzymywać. Może nawet niezbyt duży problem jest by zrobić
    > taki system, ale nie za pomocą NNTP tylko właśnie jakiegoś takiego IPFS.

    Widać nie było dostatecznego zainteresowania. Wiele niedoskonałych rzeczy
    działa siłą przyzwyczajenia i rozpędu, na układzie QWERTY zaczynając a na
    braku CTCSS w CB radiu kończąc.

    --
    W środku nocy zdenerwowany mężczyzna dobija się do drzwi portierni
    szpitala psychiatrycznego:

  • 208. Data: 2024-01-09 15:55:23
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    ...>
    > Z drugiej strony, te środki, które mam teraz (mail, telefon, SMS) zupełnie
    > mi wystarczają. Bo i czego chcieć więcej? Czemu Messenger miałby być
    > lepszy? Tu i tu można zadzwonić, tu i tu można napisać.

    Podaje Ci kiedy ktoś jest dostępny a kiedy nie. Nie musisz dzwonić czy
    sms'ować by to sprawdzić. No i nie musisz używać dokładnie Messengera,
    możesz wybrać XMPP zapewniający swobodny wybór serwerów i klientów.

    > Nie, ale jakby mi w realu ktoś umarł, to pewnie bym zauważył.

    Zauważyłbyś jak chodził po twoim mieszkaniu, ale jak po sąsiednim to już
    niekoniecznie. Kiedy sąsiad zmarł to przyjąłem to ze zdziwieniem bo
    myślałem, że już dawno nie żyje :-)

> [...]
    > robię coś, co wymaga odcięcia się od świata i skupienia. Wtedy gorzej,
    > musi być muzyka. Co jest chyba dosyć dziwne, bo zwykle to cisza bardziej

    Nie, że ciężko mi wysłuchać czegoś dłuższego bym nie przełączył na inne.
    Niekiedy słucham muzyki będąc w ruchu, by mieć coś sensownego w głowie :-)

    > Ale nie każde medium społecznościowe jest specjalnie stworzone do tego,
    > żeby uwydatniać w nas te cechy i wykorzystywać je po to, żeby przywiązać
    > nas do platformy.

    Wiem, grupy dyskusyjne są zupełnie inne :-)

> [...]
    > czyli odciąłem się od nich.
    >
    > No, mogłem też ignorować symptomy i pogrążać się jeszcze bardziej. I tak

    Jw :-)

  • 209. Data: 2024-01-09 22:20:38
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > OK, ale dlaczego chciałeś wyeliminować? Co to miało konkretnie rozwiązać?
    >
    > Nie żebym znał HA albo DCS :)

    Miało wyeliminować podatność systemu sterowania polegającą na tym, że
    zależy od centralnego sterownika mimo, że elementy końcowe mają
    procesory zdolne do realizowania funkcji sterowania bez udziału
    sterownika centralnego. Bo jak się uszkodzi tradycyjny wyłącznik albo
    lampa to reszta wyłączników i lamp nadal działa a tutaj jak sterownik
    centralny z jakiegokolwiek powodu przestanie działać to nie działa nic.
    A wystarczy rozproszyć te funkcje sterowania i już nie ma uzależniania
    od centralnego sterownika. Znowu wczoraj rozwalił się przy wykonywaniu
    jakiejś aktualizacji i znowu przez dobę nie było światła w domu bo
    miałem inne zajęcia. A to i tak dobrze bo gdyby mnie nie było a ktoś
    inny przebywał na terenie działania systemu to i miesiąc mógłby nie mieć
    światła :-) No i jak wychodziłem jakiś czas temu to właśnie
    stwierdziłem, że w dwu pomieszczeniach nie działa automatyczne
    załączanie światła, bym nie wychodził to by nie wyszło :-) I co, miałem
    nie iść i naprawiać? Co prawda pojedyncze usterki zawsze mogą zdarzyć
    się jeśli nie wpływają na resztę, ale nie z powodu centralnego
    sterownika tylko np uszkodzenia elementu końcowego. I ja to wszystko
    mogę samodzielnie rozproszyć, ale byłoby dobrze mieć narzędzie, które
    ogarnia cały system tak jak HA ale by potrafiło robić sterowanie
    sterownikami elementów końcowych. To jest właśnie DCS, rozproszony
    system sterowania.

> [...]
    > VPSa, jak je w końcu przeniosę, ale też wszystko pod kontrolą.

    > Wystawia, ale serwer VPNa jest mój. W VPNie są tylko moje maszyny.

    No właśnie, ja po drugiej stronie nie mam jak się wbić. Musiałbym
    skorzystać z jakiegoś publicznego dostawcy.

> [...]
    > (czyli też DNS). To faktycznie musiałbym szybko naprawić, żeby maile nie
    > zaczęły się odbijać. Ale to generalnie działa samo, nie wykłada się.

    Właśnie, poczta wydaje się dość krytyczna, zaraz po DNS. Ale
    najkrytyczniejszy to jest HA :-)

    > Mogę przyjechać do domu wcześniej niż planowałem, jak się coś dzieje.
    > Zdarzało się.

    Kotom wychodzącym chyba prędzej coś stanie się poza domem.

    > Pytanie czy faktycznie zasady, czy to jedynie była czyjaś nadinterpretacja
    > bardzo ogólnych zasad. Inna sprawa, że zasady cenzury na FB mi nie
    > odpowiadają. Kolejny powód, żeby z niego nie korzystać.

    A ja to bym dostawcę zmienił po tym, jak kiedyś po nieopłaceniu rachunku
    za poprzedni miesiąc zablokował mi internet mimo trwającej umowy. Gdyby
    się dało.

    > Coś było rok temu. Masz jakiegoś maila z tej godziny w archiwum?
    >
    > 1 "Spam" entries [05:32:34 16 Jan 2023 GMT-05].
    > 89.174.201.206 - 1 entries [05:32:34 16 Jan 2023 GMT-05].

    Aaa, co innego widziałem, wydawało mi się, że świeże i podejrzewałem
    jakąś kwestię konfiguracyjną a już kiedyś z rozpoznania wychodziło, że
    można wdrożyć to i owo, więc myślałem, że może oni z tym mają problem,
    ale by mi trochę zeszło na to wdrożenie a to tylko jeden RBL. A jak to
    jest konkretny przypadek to ... oni tego nigdy nie kasują? Bo spamu
    przecież celowo nie rozsyłam, zawsze mogło dojść do jakiegoś
    wykorzystanie podatności wbrew mojej woli albo nieprawdziwego
    raportowania. Logów z tamtego okresu też chyba nie mam. Co właściwie
    należałoby z tym zrobić?

  • 210. Data: 2024-01-10 00:17:57
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Arnold Ziffel w
    > Wąskosformatowane tzn.?

    kolokwializm/"kolokwializm" :)
    mialem na mysli jakies b. specjalne grupy tematyczne, z "waskim" tematem,
    typu: "windows xp posready", albo "the bat jako czytnik", albo "drezyny
    rowerowe".