  • Data: 2022-09-09 16:00:58
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A przydzial nr przerwan przypadkowy?
    > Biorac pod uwage, ze trzeba przetransmitowac 512 bajtow, to
    > odblokowanie przerwan ma sens.

    Możliwe - musiałbyś pogadać z inżynierami IBMa, tak ze 40 lat temu.

    > Wiec moze szybkie modemy pojawily sie w kraju, jak juz plyty mialy
    > port z FIFO - bo dokladnie 16550 na plycie to ja nigdy nie widzialem

    Jeszcze raz powtórzę, że na płytach były 16550x zintegrowane
    w układach Super I/O. Takich np. 100-pinowych. Ja także (raczej)
    nie widziałem NS16550A w obudowie DIP40 na płycie głównej peceta
    (no, mogły być takie w starszych all-in-one w czasach XT itp., ale to
    inna sprawa).

    > Tak, to by wystarczylo ... ale moze w innych biosach CLI nie bylo?
    > Bo REP INSW moze byc przerywany.

    Tak, wiemy że może. Jeszcze raz napiszę, że mam wrażenie, że to CLI było
    uzasadnione. Oraz że z całą pewnością 16450 sprawiały problemy z wyższymi
    szybkościami, także pod DOSem. Powszechnie.
    Tak naprawdę problemy zaczynały się przy 38400 bps, tyle że dało się
    z tym jakoś żyć - normalnie ludzie jechali do jakiegoś Scientifica (czy
    kto tam tym handlował, ja akurat pamiętam ich), kupowali kartę z 16550x,
    i zapominali o problemie. To nie była droga inwestycja.

    Albo jak mieli kartę z podstawką, to kupowali scalaka i dalej podobnie.

    Jeśli mieli modem wewnętrzny, albo płytę główną z Super I/O z FIFO, to
    problem ich od początku nie dotyczył (aczkolwiek mogły się pojawić inne
    problemy, np. nie dało się zresetować modemu sprzętowo).

    > Wlasnie wydaje mi sie, ze rozkaz byl przerywalny, ale moze cos w dysku
    > przeszkadzalo.

    Z całą pewnością "rep insw" i "rep outsw" były przerywalne, w ogóle.
    Gdyby przerwania były odblokowane - a w przypadku dysków nie były.

    Możesz do tego dodać jeszcze "block transfers" (ATA-2 IIRC), aczkolwiek
    możliwe, że to było już na płytach z Super I/O z FIFO.
    Możliwe, że później tryby DMA poprawiły sytuację (bez DMA wciąż działały
    karty CF/ATA, do pewnego momentu) - ale to już na pewno były czasy
    wszechobecnych FIFO.

    > No wlasnie byl z tym pewien problem elektryczny,

    No tak, opisany wyżej przeze mnie.

    > ale ja o czyms innym
    > - specjalna karta, to specjalny driver do obslugi potrzebny.
    > Dwie karty - dwa drivery.

    Nie, nie był potrzebny żaden specjalny driver do konkretnej karty.
    --
    Krzysztof Hałasa