  • 1. Data: 2022-08-10 06:27:19
    Temat: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    Walczę z takim tematem: muszę wdzwonić się w urządzenie z modemem (zgrywa się na 300
    lub 1200 bps). Jest to automat na monety. Mam do dyspozycji niestety tylko bramkę
    VoIP w roli centralki. Skonfigurowałem tak, że połączenie nawiązuje się bezpośrednio
    między portami, więc opóźnienie jest naprawdę minimalne - 20ms chyba.
    Dwa modemy które tu posiadam (US robotics i softmodem HSF) zgrywają mi się na 9600.
    Szału nie ma, ale jest i działa. Wymuszone połączenia na 1200 i 300bps też działają,
    nie rozłącza, komunikację sprawdziłem wklejając tekst w jeden terminal - pojawia się
    na drugim.

    Natomiast gdy przychodzi do połączenia z automatem telefonicznym, negocjacja idzie
    sprawnie, ale urządzenie w ogóle nie odpowiada. Jestem już w lekkiej desperacji w tym
    momencie... Albo kanał komunikacyjny, albo wyższa warstwa - coś z softem nie tak.
    Macie jakieś doświadczenia z modemem po VoIP?

    P.

  • 2. Data: 2022-08-10 17:51:40
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Aug 2022 21:27:19 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:
> [...]
    > Jestem już w lekkiej desperacji w tym momencie... Albo kanał
    > komunikacyjny, albo wyższa warstwa - coś z softem nie tak. Macie

    Automat telefoniczy nie jest ostanio GSM?

    Bo na moj gust:
    GSM ma bardzo silną kompresje. Czyli bardzo stratną. W ogole
    kanal rozmowny potrafil miec np 5600 bit/s na dane audio, wiec jak w
    tym przeslac 9600?
    W dodatku ucho nie slyszy fazy, wiec faza sygnałów pierwsza cierpiala,
    a szybsze protokoly modemowe sie na fazie opieraly.

    Wiec probowałbym raczej FSK, i to wolnej, a wiec predkosci 300.
    FSK 1200 sprawdzic mozna - a noz jakims cudem zadzialala.

    Do VoIP to sie tyczy umiarkowawanie - kompresja tam była mniejsza,
    a w G.711 ... żadna? Bo to niby PCM.
    Ale opoznienie moze wykluczyc łacznosc modemową, na etapie
    dostrajania. A jakies zgubione probki rozjadą fazę.

    Przy czym tak mi sie wydaje, ze VoIP sobie chyba radzi, a przynajmniej
    powinien, z faksami. A tam 9600 ... ale niestety odmiana inna niz
    9600 modemowe, i do przesylania danych sie chyba nie nada.
    A same bramki VoIP nie wiem jak to robily - kodek zaprojektowany tak
    aby przenosil, czy rozpoznawaly faksowe piszczenia i przechodzily na
    inny tryb ..

    Wiec zaczalbym od wymuszenia predkosci 300 i V.21. Lub Bell 103

    Ale ale ... ten automat nie ma jakiegos zabezpieczenia, ze siedzi
    cicho dopoki sie jakiegos tajnego kodu nie poda?
    Bo po co ktos niezidentyfikowany mialby sie z nim łączyc ?

    J.

  • 3. Data: 2022-08-10 17:59:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Aug 2022 17:51:40 +0200, J.F wrote:

    > Ale ale ... ten automat nie ma jakiegos zabezpieczenia, ze siedzi
    > cicho dopoki sie jakiegos tajnego kodu nie poda?
    > Bo po co ktos niezidentyfikowany mialby sie z nim łączyc ?

    Aaa - moze tez tak byc, ze automat wymaga konkretnej predkosci na tym
    modemie, i na innej nie odpowie, nawet jak sie modemy połączą.

    A niestety nie wiesz jakie.

    I moze byc to calkiem spora predkosc, np 9600, bo nikt nie myslal, ze
    bedzie z jakims VoIP polaczony.

    202122 jeszcze dziala?
    O, działa, ale nie z voipa. Choc moze z oranzowego zadziala.

    J.

  • 4. Data: 2022-08-10 19:37:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale opoznienie moze wykluczyc łacznosc modemową, na etapie
    > dostrajania. A jakies zgubione probki rozjadą fazę.

    Eee tam, przecież w dawnych czasach działało z drugim końcem świata -
    opóźnienie wynosiło kilkaset ms (także w reakcji po naciśnięciu jakiegoś
    klawisza - zdalne echo). Oczywiście w przypadku smart modemów, bo
    z "dumb modemem" to pewnie i z Marsem by zadziałało.

    Faza to inna historia, ale modemy 300 bps używały modulacji FSK (zwykle
    nazywanej wtedy FM). Dopiero 1200 bps używały PSK (był jeszcze tryb 600
    bps PSK, ale nigdy się z nim nie spotkałem w praktyce, bo wszystkie
    modemy 600 bps, z którymi miałem do czynienia, miały także 1200 bps).

    Przy czym trzeba pamiętać o różnych częstotliwościach sygnałów
    w modemach/trybach Bella i tych zgodnych z ITU-T. Generalnie smart
    modemy potrafiły gadać ze sobą we wszystkich trybach, ale np. mogły
    mieć niektóre wyłączone.

    > A same bramki VoIP nie wiem jak to robily - kodek zaprojektowany tak
    > aby przenosil, czy rozpoznawaly faksowe piszczenia i przechodzily na
    > inny tryb ..

    Jasne że rozpoznawały, np. niektóre urządzenia VoIP wymagały
    opcjonalnych kart DSP do tego celu. W pakiecie były wtedy od razu
    połączenia modemowe.
    Inaczej VoIP nie byłby w stanie przenieść niczego pewnie od 1200 bps
    w górę - ale 300 bps powinien przenieść bez problemu.

    > Wiec zaczalbym od wymuszenia predkosci 300 i V.21. Lub Bell 103

    Ano.

    > Ale ale ... ten automat nie ma jakiegos zabezpieczenia, ze siedzi
    > cicho dopoki sie jakiegos tajnego kodu nie poda?
    > Bo po co ktos niezidentyfikowany mialby sie z nim łączyc ?

    Modemy odbierające połączenie zwykle były skonfigurowane tak, by na
    początku wysyłać "answer tone" (różne tony dla różnych trybów,
    w kolejności preferencji). Dopiero wtedy modem "dzwoniący" włączał swój
    transmiter i ew. negocjował korekcję + kompresję. Nie dotyczy "dumb",
    które w ogóle (w granicznym przypadku) nie umiały wykrywać answer tone
    (o generowaniu nie było pewnie mowy, bo "dumby" były raczej
    "originate-only").
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2022-08-10 19:42:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Aaa - moze tez tak byc, ze automat wymaga konkretnej predkosci na tym
    > modemie, i na innej nie odpowie, nawet jak sie modemy połączą.

    Możliwe, ale mało prawdopodobne.
    Generalnie było tak, że albo modem robił buforowanie, i wtedy port był
    ustawiony "szybko" (9600 bps dla modemów 2400 bps, 19200 dla 9600, 38400
    i szybciej dla 14400+), albo buforowania nie robił, i wtedy port musiał
    być ustawiony zgodnie z szybkością transmisji między modemami.
    Smart modemy miały typowo opcję przestawiania szybkości portu po
    komunikacie "CONNECT xxx".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2022-08-10 22:42:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Aug 2022 17:51:40 +0200, J.F napisał(a):

> [...]
    > cicho dopoki sie jakiegos tajnego kodu nie poda?
    > Bo po co ktos niezidentyfikowany mialby sie z nim łączyc ?

    Bamki VoIP miewały ustawianie kodeka.
    OIDP do głosu (czyli telefonu) to najczęściej się wybierało właśnie G711a,
    natomiast do faksu G723.

    Swego czasu bawiłem się w wysyłanie danych faksem. Program na komputerze
    kodował coś, drukowało się to na papierze A4 (jedna kartka lub więcej) -
    przypominało to QRCode całostronicowe. Wysyłało się faksem, a później
    skanowało, aby zdekodować pierwotne dane.
    Nawet nie wiem, czemu służyły takie kołomyje.

    W każdym razie mam na bramce faksowej ustawienie G723 (Cisco SPA 2102) a na
    drugim porcie dla telefonu G711a.

    Może, jeśli u Piotrka da się wymusić jakiś faksowy kodek, to i modemy się
    prawidłowo spikną?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2022-08-11 08:11:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Aug 2022 19:37:33 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > klawisza - zdalne echo). Oczywiście w przypadku smart modemów, bo
    > z "dumb modemem" to pewnie i z Marsem by zadziałało.

    Na VoIP testowałes, czy przez satelite?

    Są tam dwa slabe punkty:
    a) protokół nawiazania połączenia - są tam czasy po ktorych druga
    strona ma zareagowac i cos zmienic
    b) kompensacja parametrow łącza - w tym echa. I takie 20ms moze
    rozwalic system :-)

> [...]
    > Inaczej VoIP nie byłby w stanie przenieść niczego pewnie od 1200 bps
    > w górę - ale 300 bps powinien przenieść bez problemu.

    Jak patrze teraz, ze G.711 to PCM 64kb/s ... w zasadzie normalny
    telefon, wszytko powinien przeniesc jak centrala cyfrowa.

> [...]
    > które w ogóle (w granicznym przypadku) nie umiały wykrywać answer tone
    > (o generowaniu nie było pewnie mowy, bo "dumby" były raczej

    Ale tu nie o modem chodzi. Połaczenie sie koledze nawiązuje, czyli
    negocjacja modemow przechodzi ... chyba.

    Tylko w automacie pewnie jakis procesor jest i łącznosc obsluguje.
    I co ma wysłac? "Login:" ?

    W dodatku port moze miec ustawiony na konkretną predkosc,
    a sam modem moze byc zubozony i predkosci nie konwertuje w locie.

    J.

  • 8. Data: 2022-08-11 17:41:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Na VoIP testowałes, czy przez satelite?

    Domyślam się, że to było przez satelitę, bo jeszcze wtedy VoIPów nie
    było, a opóźnienie z czegoś musiało wynikać.

    > Są tam dwa slabe punkty:
    > a) protokół nawiazania połączenia - są tam czasy po ktorych druga
    > strona ma zareagowac i cos zmienic

    Tak, ale to są dłuższe czasy. Nie jakoś dużo dłuższe, ale wystarczająco.
    W przypadku tamtych transmisji, bo z VoIPem byłby większy margines.
    No i 300 bps jest ostatnie i trwa do "odłożenia słuchawki", więc tu
    w ogóle nie powinno być problemu - kwestia jedynie zgodności ustawionego
    standardu (Bell vs. ITU-T).

    > b) kompensacja parametrow łącza - w tym echa. I takie 20ms moze
    > rozwalic system :-)

    A gdzie tam jest coś takiego? @ 300 bps? :-)
    Modem 300 bps składa się w wersji minimalnej z przestrajanego
    genereratora (jeden, może dwa tranzystory sterowane bezpośrednio z linii
    TxD) oraz z detektora FSK (filtr dolno lub górno-przepustowy + "dioda"
    i tranzystor). Takiego nigdy nie widziałem, ale taki na 4 opampach
    (z dwoma filtrami pasmowymi) - owszem.

    Natomiast oczywiście szybsze modemy także działały na połączeniach m-n,
    w tym takich np. z USA itp. Nie pamiętam niestety kiedy to przestało iść
    przez satelitę - ale na pewno cały czas są to opóźnienia znacznie
    większe niż 20 ms.

    > Jak patrze teraz, ze G.711 to PCM 64kb/s ... w zasadzie normalny
    > telefon, wszytko powinien przeniesc jak centrala cyfrowa.

    G.711 to po prostu jest normalny telefon, i na tym działają także modemy
    V.90. Jeśli ktoś ma VoIPa z G.711 (sprawnego) na całej długości, to nie
    powinno być problemu. Obecnie, sam nie wiem, może i są takie VoIPy?

    Kiedyś to byłoby zupełnie nieprawdopodobne, typowy strumień związany
    z jedną rozmową VoIP to były średnio pojedyncze kbit/s. Stąd konieczne
    kombinacje z faksami i modemami. Dodatkowym problemem był jitter na
    zapchanych łączach, obecnie może mniejszy problem.

    > Ale tu nie o modem chodzi. Połaczenie sie koledze nawiązuje, czyli
    > negocjacja modemow przechodzi ... chyba.

    W wersji minimum @ 300 bps "negocjacja" sprowadza się do odbierania
    sygnałów "answer tone" oraz zmodulowanych mark/space, coś w stylu:

    A: ATDTxxxxx
    B: RING, ATA, answer tone
    A: (answer tone) -> CONNECT, space/mark z TxD do modulatora FSK.
    B: wykryty FSK -> CONNECT, wyłączenie answer tone, space/mark po
    demodulacji na linię RxD.

    Brak mark/space przez dłuższy czas (ustawiany pewnie w jakimś
    S-rejestrze) -> NO CARRIER.
    Gwiżdząc w mikrofon można było bez problemu udawać modem, rozłączał
    dopiero timeout procesu logowania itp.

    > Tylko w automacie pewnie jakis procesor jest i łącznosc obsluguje.
    > I co ma wysłac? "Login:" ?

    Coś pewnie musi wysłać, albo może na coś czekać, ale to nie zależy od
    VoIPa lub jego braku.

    > W dodatku port moze miec ustawiony na konkretną predkosc,
    > a sam modem moze byc zubozony i predkosci nie konwertuje w locie.

    Nie musi. Wciąż brak zależności od VoIPa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2022-08-11 17:54:57
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    Dzięki za odpowiedzi, coś posunęło się dalej. Dwa problemy były / zostały rozwiązane:
    1. Błędny login (4-cyfrowy pin). Założyłem że jest 0000, a było 9999. Sprawdzałem
    9999 również, ale nie działało z powodu (2), więc przyjąłem to drugie.
    2. Modem US Robotics zewnętrzny 33k6 nie działa - łączy się (tylko na wymuszonym
    300bps, na 1200 nie chce gadać lub rzadko) natomiast nawet podając dobry pin, brak
    jest odpowiedzi urządzenia - taki sam efekt jak podanie błędnego PINu. Być może są
    duże przekłamania i automat odczytuje błędny pin, a może nie słyszy niczego.

    Czyli jako tako działa tylko badziewny winmodem na USB, który dostałem przez pomyłkę
    sprzedającego. Natomiast przy dłuższej transmisji (wysłanie taryf i konfiguracji)
    występuje zawsze błąd. Nie wiem, może uwalona płyta główna, bo też wywala błąd na
    rządanie zapisania RAMu do EPROMu?

    Drugi US Robotics, typowy z rynku USA, nie współpracuje w ogóle i bardzo dziwna
    sprawa - zainstalowałem sniffer szeregowy. Program na początek wysyła do modemu "+++"
    i "ATZ" (reset) i modem nie odpowiada. Natomiast z tej samej maszyny wirtualnej,
    jeśli wpiszę ATZ w hyperterm - ładnie odpowiada "OK" i generalnie działa idealnie.

    P.

  • 10. Data: 2022-08-11 17:57:56
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Thursday, August 11, 2022 at 8:54:58 AM UTC-7, Piotr C. wrote:
> [...]
    konfiguracji) występuje zawsze błąd. Nie wiem, może uwalona płyta główna, bo też
    wywala błąd na rządanie zapisania RAMu do EPROMu?

    *żądanie

    Mam jeszcze inny pomysł, do daleszego przemyślenia. Bramka działa z kodekiem G711 i
    generalnie jakość jest naprawde dobra na ucho. Natomiast pomysł jest taki - spieprzyć
    ustawienia tak, by nie było w ogóle słyszalności. Następnie sprzęgnąć obie linie przy
    pomocy kondensatorów 1uF - w ten sposób powstanie centralka "analogowa" - użyjemy
    tylko źródeł prądowych z bramki i prądu dzwonienia.

    P.