  • Data: 2009-01-02 05:39:36
    Temat: Re: Problem z XHTML 1.1
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 02-01-2009 o 01:43:13 Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

    > Może Ty mi wyjaśnisz zakłopotanie potencjalnego oglądacza w sytuacji jaką
    > ogólnie obrazujesz a ja przedstawię to na konkretnym przykładzie.
    [...]

    > Kliknięcie na obrazku otwiera nowe okno, mniejsze od głównego, bez nawigacji
    > itp i zawiera powiększony obrazek. Kliknięcie na innym obrazku zmienia treść
    > tego okna na powiększenie tego innego obrazka oraz przenosi je na pierwszy
    > plan. Kliknięcie na powiększeniu - zamyka okno.

    Nie można otworzyć obrazka w tym samym oknie. Ale ok, przyznam,
    nie jest to wcale częsty use-case.

    > Sytuacja 2: dokument tekstowy z linkami do np. słownika użytych terminów.
    > Kliknięcie na linku otwiera nowe okno z opisem klikniętego terminu. Okno
    > jest również sporo mniejsze i zawiera tylko przewijanie oraz "zamknij".
    > Kliknięcie innego terminu zmienia treść małego okna i przenosi je na
    > pierwszy plan.

    Nie można mieć otwartych dwóch okien z referencją. To też oczywiście
    zależy od konkretnego przypadku, ale np. w kwestii helpa lub opisu
    funkcji - przydałoby się.
    Z drugiej strony, możnaby to rozwiązać nieco inaczej - np. breadcrumbami
    wewnątrz tego okienka ("ostatnio oglądane hasła") lub jakimś interfejsem
    pozwalającym na przeglądanie wielu haseł jednocześnie.

    > Powiedz mi w jaki sposób Twoim zdaniem użytkownik może odebrać oba te
    > przypadki jako niezrozumiałe dla niego albo utrudniające życie? (...)
    > Pamiętaj też, że mówimy o nowych oknach a nie zakładkach.

    Oczywiście, to zupełnie inna sprawa i nie uważam, że otwieranie popupa
    jest tak denerwujące jak nowego okna/zakładki. I chyba nigdzie nie
    wyraziłem się w ten sposób, a jeśli tak, to przepraszam, bo nie to
    miałem na myśli. Tak jak tłumaczyłem w poprzednio, sprawa tyczy się
    w głównej mierze nie-JS-owych okien.

    > Okno "zapisz jako" i "otwórz" często jest zwykle bardzo podobne. Ja jednak
    > nigdy się nie mylę. Czy innni się mylą? Jeśli klikam "zapisz" to wydaje mi
    > się, że trzeba wyjątkowej osobowości użytkownika, który spodziewałby się
    > innego okna niż "zapis" - nawet jeśli byłoby prawie identyczne z innymi.

    No ale to co innego. Tak czy inaczej, okienko Otwórz/Zapisz jest
    inne, niż to, które taki dialog wywołało, prawda? Więc użytkownik
    widzi, że już coś się stało i do niego należy rozpoznanie co konkretnie
    to było (a zwykle nie jest to trudnie, bo sam poprosił o daną akcję).
    Zdarzają się jednak przypadki, w których może być zakłopotany:
    * Sporo IDE, po wybraniu opcji "Nowy projekt" pokazuje okienko zapisu.
    Czemu? Ja się domyślam, zwykły user może być zdziwiony - przecież
    jeszcze nic nie stworzył, to nie ma nic do zapisywania.

    > Nowo otwarte okno może mieć osadzonego Flasha... jednakże w kontekscie obu
    > powyższych sytuacji byłoby to chyba nadużyciem środków technicznych.

    No tak, ja cały czas wracam do nowych tabów, a nie popupów.
    Nie jestem im szczególnie przeciwny, po prostu niechętny i staram
    się ich nie używać bez potrzeby. Twoje rozwiązanie pewnie też jest
    sensowne, szczególnie, jeśli userzy zbytnio na nie nie narzekają.

    --
    Maciej Łebkowski