  • 91. Data: 2014-12-01 03:03:37
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Co to są "covery"? :-0

    Znaczy, jak pani Brodka śpiewa piosenkę Niemiena :D
    Innymi słowy - granie cudzych utworów.

  • 92. Data: 2014-12-01 06:40:53
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-11-29 18:38, Dupek Żołędas pisze:

    > A mnie się marzy kurna chata, zbita z prostych desek cytując klasyka.

    Dla przypomnienia, ów klasyk też był elektronikiem z wykształcenia.

    --
    P.Jankisz

  • 93. Data: 2014-12-01 14:08:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "PeJot" <P...@s...pl> wrote in message

    > Dla przypomnienia, ów klasyk też był elektronikiem z wykształcenia.

    Jak widać tęsknoty co do sposobu odpoczynku wśród elektroników,
    na codzień pracujących z techniką, są podobne :-)

  • 94. Data: 2014-12-01 14:13:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > Znaczy, jak pani Brodka śpiewa piosenkę Niemiena :D
    > Innymi słowy - granie cudzych utworów.

    Ważne jest dla niektórych to gdzie kasa jest...
    Czasem talent jest gdzieś indziej a kasa tu, więc robisz to.

    Niedawno czytałem o jakiejś pani która impersonuje (udaje)
    sławną piosenkarkę - jej atut polega na tym, że rzeczywiście
    twarz ma podobną. A więc zatrudniają ją w różnych knajpach
    na występy za ciężkie pieniądze - ona udaje że śpiewa, muzyka
    idzie z kasety/mp3 a ona się rusza na scenia i wszyscy zadowoleni
    bo restauracja zapłaci 10x mniej niż gdyby miała zapłacić tej
    "prawdziwej", a ta co udaje woli to niż pracę przy kasie w Tesco ;-)
    Swoją drogą podłapała jakiś kontrakt na reklamę z firmą
    kosmetyczną i tutaj ta prawdziwa piosenkarka już protestuje
    bo ta podrabiana, po profesjlnalnym makijarzu rzeczywiście
    wygląda nie do odróżnienia i z reklamy wynika że to ta
    prawdziwa kosmetyki reklamuje, no i że to USA to mamy law suit :-)

  • 95. Data: 2014-12-01 15:18:01
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    > Jak widać tęsknoty co do sposobu odpoczynku wśród elektroników,
    > na codzień pracujących z techniką, są podobne :-)
    Proszę mnie dobrze zrozumieć.
    Tu nie idzie o wypoczynek. Tu idzie o rozsądek.
    I tak jak obrzydzeniem przejmuje mnie "projektowanie" urządzeń
    (samochodów, sprzętu AGD itd.) przez księgowych tak obrzydzeniem
    przejmuje mnie uleganie naciskom marketingu, reklamy od której już chce
    się rzygać.Programy telewizyjne składają się w lwiej części z reklam
    zupełnie niepotrzebnie przerywanych filmami.
    Nikt już nie pyta o techniczną sensowność i logiczne uzasadnienie
    stosowanych rozwiązań.To gadżeciarnia. Jedna wielka gadżeciarnia.

  • 96. Data: 2014-12-01 16:05:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Czy w Twoim świecie wszystko jest zero-jedynkowe i biało-czarne?
    > Nie rozumiesz, że fakt posiadania laptopa połączonego z internetem
    > przez wifi wcale nie wymusza na Tobie konieczności jedzenia obiadu
    > z papierka? Jedno z drugim nie ma nic wspólnego...
    > A co do zastosowania laptopa w domu - to nikt Ci go nie każe kupować.

    Nie muszę kupować, mam. Mam też trzy tablety. Żadnego z tych diwajsów
    nie używam w domu, i nikt mnie do tego nie zmusi. Nie wierzę w to, że
    ktoś zmusza ludzi do jedzenia hot dogów, że siłą ich gna do McDonaldsa.
    Oni sami tego chcą -- najprawdopodobniej po prostu tak lubią. Każdy ma
    to co lubi.

    > Rozmawialiśmy o użyteczności połączeń radiowych jako alternatywie
    > dla kablowego Ethernetu i laptop jest przykładem urządzenia które
    > bardziej ma sens w przypadku wifi niż Ethernet.

    Laptop staje się (może już się stał?) bardzo niedobrym przykładem
    urządzenia mobilnego. Jeszcze niedawno wyciągnąć laptopa w barze
    i klepać w niego przy frytkach i hamburgerze, to był lans. Dzisiaj
    zaczyna się na takiego gościa patrzeć jak na dziadka, który przyszedł
    z radiomagnetofonem i myśli, że na to jakąś laskę wyrwie.

    Odkąd laptopy stały się zdecydowanie tańsze od komputerów stacjonatynch,
    to one są najczęściej kupowane do domów. I gdy patrzę jak są one tam
    wykorzystywane, to widzę, że na ogół dzieje się to w jednym miejscu,
    gdzieś przy biurku czy jakimś stoliku. Był czas, kilkadziesiąt lat
    temu, że telewizory miały rączkę do wygodnego przenoszenia. Producenci
    montowali je z lubością, by podkreślić jak technika poszła do przodu,
    a ciężki niegdyś mebel stał się tak lekki i poręczny, że można w jednej
    ręce nosić go po całym domu. Mecz da się zatem obejrzeć nie tylko siedząc
    na kanapie, ale również w przedpokoju będąc opartym o szafkę na buty.
    Opierając się o szafkę na buty można też na laptopie wypełnić zeznanie
    podatkowe. Nie wykluczam, że są tacy, których taka możliwość kręci, ale
    jednak tak zwany mainstream uważa, że w domu telewizor ma swoje miejsce,
    i komputer też je ma.

    Jeszcze kilka lat temu trudno sobie było wyobrazić, by dziecko nie
    dostało na komunię komputera. No, chyba że już miało. Najpierw były
    to urządzenia stacjonarne, od pewnego czasu musiał być laptop. Dzisiaj
    już tak nie jest, nie każdy dzieciak chce peceta. Nawet z komputera,
    który rodzice mają w domu, dzieciaki niechętnie korzystają. Smyrają
    coś w swoich smartfonach, i to im wystarcza. Ale ja nie mam pewności,
    że każde dziecko w wieku komunijnym potrafi pisać. To, że znaczna
    część społeczeństwa nie potrzebuje napisać nawet jednego zdania
    w ciągu roku, wynika z badań. Wszystko zdaje się wracać do normy --
    wkrótce komputery znów kupować będą tylko "gramotni", tak jak maszyny
    do pisania mieli niegdyś tylko "robiący w słowie". Ale ci, nawet jak
    pisali piórem, to rzadko korzystali mobilności kartki papieru i jednak
    najbardziej lubili pracę przy własnym biurku.

    > W wielu domach wciąż używany i pożyteczny wynalazek.
    > Zwłaszcza dla dzieci. Zaraz powiesz nam, że jak mam laptopa
    > to muszę kupić sobie nocnik i nie używać kibla? Bo widzę że
    > jesteś mistrzem od logikik zerojedynkowej i fałszywych dichotomii.

    Czytałem prace Jana Łukasiewicza z początków ubiegłego wieku dotyczące
    logik wielowartościowych, ale jakoś mnie ta idea nie porwała. Dobrych
    zastosowań dla tego konceptu nie widzę -- jakieś to takie oderwane od
    życia. Pozostaję więc zwolennikiem tej klasycznej zerojedynkowej logiki,
    choć do mistrzostwa mi daleko. W procesorach laptopów też się ona do tej
    pory sprawdza wybornie.

    Jarek

    --
    I zawsze, kiedy nad kartką siadam,
    wierzę, że znajdę taką balladę,

  • 97. Data: 2014-12-01 18:07:40
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2014-11-30 14:16, Pszemol pisze:

    > Mowa, ma się rozumieć, o stabilizatorach liniowych, nie tych impulsowych?

    Tak, choć impulsowe z niskim ESR też mogą sobie nie radzić. Zwykle
    producenci już na pierwszej stronie informują, że:
    "Stable with low ESR ceramic capacitors".

    > Orientujesz się może skąd się (fizycznie) ta zależność pojemności
    > od napięcia bierze?

    Nie, nie drążyłem aż tak problemu, choć nie wykluczone, że piszą o tym w
    książkach z fizyki do technikum. ;)
    "It is a common phenomenon of high-dielectric products to have a
    deteriorated amount of static electricity due to the application of DC
    voltage.
    Due caution is necessary as the degree of deterioration varies depending
    on the quality of capacitor materials, capacity, as well as the load
    voltage at the time of operation."

    > Rzuć proszę jakimiś fotkami z oscyla... chętnie popatrzę :-)

    CH1 - X5R 10uF 25V 1206
    CH2 - tantalowy SMD 10uF (prawdopodobnie 16V)

    Oba elementy naładowane do 15V i przełączone na rozładowanie w tej samej
    chwili. Przebieg zielony MATH pokazuje różnicę pomiędzy przebiegami.

    Przebieg całości:
    http://dykus.republika.pl/NewFile27.bmp

    I zbliżenie początku:
    http://dykus.republika.pl/NewFile26.bmp

    I na zakończenie kapitalny artykuł, który dostałem kiedyś od kolegi:
    http://www.edn.com/design/analog/4416466/1/Signal-di
    stortion-from-high-K-ceramic-capacitors

    I jak, przekonany? ;) Pozostaje mi przedstawić swoją ofertę na
    kondensatory tantalowe... ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 98. Data: 2014-12-01 18:09:29
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2014-11-30 14:16, Pszemol pisze:

    > Orientujesz się może skąd się (fizycznie) ta zależność pojemności
    > od napięcia bierze?

    Tutaj coś nie coś jest:
    http://www.edn.com/design/analog/4426318/More-about-
    understanding-the-distortion-mechanism-of-high-K-MLC
    Cs

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 99. Data: 2014-12-01 18:56:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > bo restauracja zapłaci 10x mniej niż gdyby miała zapłacić tej
    > "prawdziwej", a ta co udaje woli to niż pracę przy kasie w Tesco ;-)

    Hłe, a ja mało co przez Elvisa nie wylądowałem na rok w Chinach.
    W czasach "muzycznej kariery" dostałem propozycję od kolegi, który
    zarabiał na życie "byciem Elvisem Presleyem" :)

    Odpowiednio przebrany grał i śpiewał. Nawet nie najgorzej mu to szło,
    był w paru różnych programach itp. No i - miał pojechać na kontrakt
    roczny do Chin. A ja z nim w charakterze akustyka.

    Ale, jakoś tak wyszło, że Chińczycy z Elvisa zrezygnowali, a ja sam
    jakoś nie miałem ochoty jechać (nadal akustyka chcieli).
    A Elvis koniec końców pojechał do Japonii, gdzie przez rok cholerycznie
    się nudził, pił alkohol, i mało nie skończył jak ten prawdziwy :)
    No, ale zarobił.

  • 100. Data: 2014-12-01 19:15:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Oczywiście w przypadku takiej konstrukcji ważna jest niezawodność. Układ
    > powinien po zamontowaniu działać długimi latami (najlepiej dekadami) bez
    > konieczności serwisowania. I tutaj pojawia się pytanie zasadnicze: co
    > zrobić, żeby jak najbardziej zminimalizować ryzyko awarii?

    Hehe, mam _dokladnie_ te same problemy w moim układzie. :-)

    > 1) Kondensatory. Raczej unikam stosowania klasycznych elektrolitów,
    > które po jakimś czasie mają tendencję do puchnięcia i wysychania. Jeśli
    > tylko jest to możliwe, w tej chwili korzystam z tantali w wersji SMD.
    > Tylko jak to właściwie jest z ich trwałością? Może tam, gdzie na linii
    > zasilania trzeba dać kilka-kilkanaście uF równie dobrze sprawdziłby się
    > kondensator monolityczny SMD? Ktoś tu chyba kiedyś pisał, że pod
    > względem ESR tak naprawdę nie ustępują one tantalom...

    Tantale są znacznie lepsze od zwykłych elektrolitów, ale _bardzo_
    nie lubią przepięć i potrafią zapłonąć jasnym płomyczkiem. :-)
    U mnie kryterium jest takie: ceramika albo nic. To "nic" wcale
    nie jest taką złą opcją, bo jak się trochę pomyśli, to wiele
    układów da się zrobić tak, by były zasilane napięciem wyprostowanym
    puslusjącym, bez filtracji. Halogenom i LEDom na 12V to wszystko
    jedno, a układy sterujące ciągną śmiesznie małe prądy, więc tam
    się szerzej otwiera portfel i wali ceramikę, gdzie popadnie.

    > 2) Zasilanie. Przede wszystkim mam tutaj na myśli zintegrowane,
    > miniaturowe przetworniczki do izolowanych interfejsów. Mają one jakąś
    > tendencję do psucia się, czy raczej można je uznać za mało awaryjne
    > elementy?

    Ja w nie nie wierzę, ale to moje zdanie.

    > 3) Izolowanie ścieżek. Warto pokryć spód płytki jakimś plastikiem 70,
    > czy raczej tego nie robić?

    Warto. Nie zaszkodzi, a może pomóc.

    > 4) Może któreś z części układu warto wykonać w postaci odłączanych
    > modułów?

    Zrezygnuj z elementów wykonawczych w SMD. Mają świetne parametry
    i w ogóle, ale jak Ci jakiś zdechnie, to jego wymianę będziesz
    długo wspominał... Zwłaszcza, jeśli płytkę drukowaną zrobisz na
    IMS: doskonały radiator, tylko potem wylutuj z niej D2PACK w warunkach
    kryzysowych... :-)

    Gdybym robił dzisiaj: tranzystory i triaki THT zamontowane "jako SMD"
    na płytce IMS + śrubka. Wymiana to odcięcie końcówek i wkręcenie nowego,
    a polutować można transformatorówką bez wyciągania płytki z obudowy.

    Ja trochę przeprojektowałem swój system. Błąd główny: integracja
    zasilacza z elementami wykonawczymi na jednej płytce. Zasilacz
    można zrobić lepszy lub gorszy, czasami dorobiony na szybko, np.
    mostek z diod Schottky'ego albo prostownik synchroniczny. Jeśli
    tylko napięcie wyjściowe trzyma założone parametry, to będziesz
    mógł sobie łatwo ulepszać bez konieczności rozbebeszania reszty.

    Prostownika synchronicznego też nie polecam przekombinowywać, co
    niestety mi się przydarzyło. Mostek H na MOSFETach, dwa źródła
    prądowe AC na 4 JFETach, cztery transoptory i wystarczy... Może
    nie tak fajny jak układ z komparatorami, ale idiotoodporny...

    Pozdrawiam, Piotr