    From: Dykus <d...@s...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Date: Mon, 01 Dec 2014 18:07:40 +0100

    Witam!

    W dniu 2014-11-30 14:16, Pszemol pisze:

    > Mowa, ma się rozumieć, o stabilizatorach liniowych, nie tych impulsowych?

    Tak, choć impulsowe z niskim ESR też mogą sobie nie radzić. Zwykle
    producenci już na pierwszej stronie informują, że:
    "Stable with low ESR ceramic capacitors".

    > Orientujesz się może skąd się (fizycznie) ta zależność pojemności
    > od napięcia bierze?

    Nie, nie drążyłem aż tak problemu, choć nie wykluczone, że piszą o tym w
    książkach z fizyki do technikum. ;)
    "It is a common phenomenon of high-dielectric products to have a
    deteriorated amount of static electricity due to the application of DC
    voltage.
    Due caution is necessary as the degree of deterioration varies depending
    on the quality of capacitor materials, capacity, as well as the load
    voltage at the time of operation."

    > Rzuć proszę jakimiś fotkami z oscyla... chętnie popatrzę :-)

    CH1 - X5R 10uF 25V 1206
    CH2 - tantalowy SMD 10uF (prawdopodobnie 16V)

    Oba elementy naładowane do 15V i przełączone na rozładowanie w tej samej
    chwili. Przebieg zielony MATH pokazuje różnicę pomiędzy przebiegami.

    Przebieg całości:
    http://dykus.republika.pl/NewFile27.bmp

    I zbliżenie początku:
    http://dykus.republika.pl/NewFile26.bmp

    I na zakończenie kapitalny artykuł, który dostałem kiedyś od kolegi:
    http://www.edn.com/design/analog/4416466/1/Signal-di
    stortion-from-high-K-ceramic-capacitors

    I jak, przekonany? ;) Pozostaje mi przedstawić swoją ofertę na
    kondensatory tantalowe... ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.