  • 1. Data: 2010-10-24 08:06:22
    Temat: Proxxon IB/E - prośba o opinie
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    Witam,

    W trakcie poszukiwań dobrej, cichej i taniej wiertarki do płytek udało
    mi się zebrać całkiem sporą kolekcję wiertareczek (mam dobrą, mam cichą
    i kilka tanich). Po rezygnacji z trzeciego z wymagań, w oko wpadł mi
    proxxon IB/E ze statywem. Z opinii znalezionych na sieci wygląda że do
    wiercenia płytek będzie niemal idealna, ale chciałbym jeszcze wiedzieć
    jak sobie radzi z nieco większymi wiertłami, tak do jakiś 4-5mm. Czy 5k
    minimalnych obrotów nie spali takiego wiertła?
    Proxxon produkuje też bardzo ładną wiertarkę TBM, ale ta z kolei ma za
    małe obroty żeby używać ją do płytek :(

    pzdr.
    j.

  • 2. Data: 2010-10-24 08:50:14
    Temat: Re: Proxxon IB/E - prośba o opinie
    Od: grg12 <g...@c...at>

    W dniu 2010-10-24 10:06, Jacek Radzikowski pisze:
> [...]
    > minimalnych obrotów nie spali takiego wiertła?
    > Proxxon produkuje też bardzo ładną wiertarkę TBM, ale ta z kolei ma za

    IB/E jest dostarczane z zaciskami 1.0 ,1.5, 2.4, 3.0 i 3.2mm, można
    wprawdzie dokupić oryginalną głowicę wiertarską - ale on też łapie max
    3.2mm. Są też głowice "nieoryginalne" które łapią do 6mm ale,
    przynajmniej w egzemplarzu który mam, duże wiertła są łapane za sam
    koniec i nie trzymają się zbyt pewnie - IMHO wszystko powyżej 4mm grozi
    zbudowaniem "miotacza wierteł".
    Krótko mówiąc - z wiertłami powyżej 3.2mm nie powojujesz. Co do samego
    IB/E niewiele mogę powiedzieć bo mam FBS - ale ja jestem bardzo
    zadowolony a IB/E ponoć lepsza...

  • 3. Data: 2010-10-24 10:48:21
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 24.10.2010 10:50, grg12 pisze:
    > Krótko mówiąc - z wiertłami powyżej 3.2mm nie powojujesz. Co do samego
    > IB/E niewiele mogę powiedzieć bo mam FBS - ale ja jestem bardzo
    > zadowolony a IB/E ponoć lepsza...
    Są przecież wiertła widiowe ze standardową obsadką 3.2mm i średnicami do
    wyboru.

    <reklama>
    Ja kupiłem na alledrogo od użytkownika iksmodiw i radzą sobie całkiem
    nieźle, chociaż do dużych wierteł moja wiertarka ma trochę za mały moment.
    </reklama>

    Michoo

  • 4. Data: 2010-10-27 21:19:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc_DOT_pl>

    On Sun, 24 Oct 2010 04:06:22 -0400, Jacek Radzikowski
    <j...@s...die.die.die.piranet.org> wrote:

> [...]
    >wiercenia płytek będzie niemal idealna, ale chciałbym jeszcze wiedzieć
    >jak sobie radzi z nieco większymi wiertłami, tak do jakiś 4-5mm.

    W ogóle sobie nie radzi. Takiego wiertła tam nie zamontujesz, do tej
    wiertarki nie da się założyć klasycznego uchwytu wiertarskiego,
    "futerka".
    A wiertarka jest świetna :-)

    O jakim statywie myślisz? Mb140/S?
    Mógłby być lepszy :-(

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2010-10-27 21:24:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc_DOT_pl>

    On Sun, 24 Oct 2010 10:50:14 +0200, grg12 <g...@c...at> wrote:

    >IB/E jest dostarczane z zaciskami 1.0 ,1.5, 2.4, 3.0 i 3.2mm,

    Jest jeszcze 2.0 mm.

    >można wprawdzie dokupić oryginalną głowicę wiertarską

    Dokupić można. Założyć nie.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2010-10-27 21:51:13
    Temat: Re: Proxxon IB/E - pro?ba o opinie
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/27/2010 05:19 PM, Paweł Pawłowicz wrote:

    Tak więc wiertarkę kupiłem dostałem i zamówiłem. Pierwsze wrażenie:
    Czemu nie kupiłem jej już dawno temu???

    > W ogóle sobie nie radzi. Takiego wiertła tam nie zamontujesz, do tej
    > wiertarki nie da się założyć klasycznego uchwytu wiertarskiego,
    > "futerka".

    Po namyśle stwierdziłem że jednak nie potrzebuję aż tak bardzo wiercić
    nią większymi wiertłami. Wystarczy mi że można wiercić małymi.
    Co do futerka to myślałem o nim przez chwilę, ale na amazonie ludzie
    pisali że ośka jest za krótka żeby w pełni się zamknęło.

    > A wiertarka jest świetna :-)

    Powiem więcej. Jest zaj***sta! Droga, ale warta swojej ceny. Cicha,
    żadnych luzów, żadnego bicia, trzyma wiertła idealnie w osi wrzeciona,
    wiercenie wiertłem 0.28mm to czysta przyjemność.
    Tak więc moja rada dla zastanawiających się nad wyborem wiertarki do
    elektroniki: żadnych dremeli, żadnych donauopodobnych wynalazków, żadnej
    chińszczyzny, odżałować kilka piw i nazbierać na proxxona. Warto.

    > O jakim statywie myślisz? Mb140/S?
    > Mógłby być lepszy :-(

    Tak. Na razie nie mam do niego zastrzeżeń. W porównaniu z zabawką demela
    ten stojak jest super profesjonalny. Co Ci się w nim nie podoba?

    Zastanawiam się jeszcze nad stolikiem XY (KT70), ale nie wiem czy jest
    sens. Masz może (bądź ktokolwiek inny) jakieś doświadczenia?

    j.

  • 7. Data: 2010-10-28 08:25:12
    Od: grg12 <g...@c...at>

    W dniu 2010-10-27 23:51, Jacek Radzikowski pisze:

> [...]
    >
    > Zastanawiam się jeszcze nad stolikiem XY (KT70), ale nie wiem czy jest
    > sens. Masz może (bądź ktokolwiek inny) jakieś doświadczenia?

    Używam zestawu FBS240/E z MB140/S - do płytek drukowanych całkiem
    wygodne (w porównaniu z robieniem tego z ręki - niebo z ziemia). Mój
    egzemplarz MB140 miał niewielką wadę - oś prowadząca nie była równoległa
    do kolumny i przy opuszczaniu wiertło schodziło na bok - około 0.5mm
    przy 30mm ruchu w osi Z. Przy wierceniu płytek - bez znaczenia (są zbyt
    cienkie żeby to zauważyć), ale że zacząłem się bawić w modelarza i
    czasami trzeba było przewiercić coś grubszego...
    W tej chwili używam tego stojaka wyłącznie do elektroniki.
    Mam też imadełko MS4 - IMHO bezużyteczny rupieć.
    Co do stolika - do wiercenia płytek raczej niepotrzebny, chyba że
    przerobisz na CNC. Może się przydać przy frezowaniu otworów w obudowach
    albo płytkach drukowanych - do metalu (nawet alu) konstrukcja MB140 jest
    zbyt wiotka.
    Jedna uwaga - jak mówi Paweł do IB/E nie da się założyć futerka, niby
    wszystkie potrzebne wiertła da się kupić z uchwytem 3.2mm, zwykle są
    lepszej jakość niż "normalne" - tylko czasami trzeba poczekać parę dni
    na przesyłkę... Cóż - może warto się zastanowić nad FBS? Futerko ma
    swoje wady - ale też sporo zalet.
    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 8. Data: 2010-10-28 15:57:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc_DOT_pl>

    On Wed, 27 Oct 2010 17:51:13 -0400, Jacek Radzikowski

    >Tak. Na razie nie mam do niego zastrzeżeń. W porównaniu z zabawką demela
    >ten stojak jest super profesjonalny. Co Ci się w nim nie podoba?

    1. W trakcie ruchu w dół stojak wydaje nieprzyjemny dźwięk tarcia
    metalu o metal. Wiertarka jest cicha, więc go słychać.
    2. Przetyczka wałka do przykręcania wiertarki do statywu paskudnie
    przeszkadza przy prowadzeniu płytki w której wiercisz. Ma przy tym
    nieprzyjemny zwyczaj spadania na płytkę i przesuwania jej tuż przed
    momentem, gdy wiertło dotknie płytki.
    3. Otwory do przykręcania statywu do blatu są tylko dwa, blisko
    kolumny i blisko jeden od drugiego. W efekcie konstrukcja po
    przykręceniu do blatu nie jest stabilna.

    Wszystkie te wady daje się usunąć, lub przynajmniej ograniczyć,
    metodami partyzanckimi, ale w sprzęcie tej klasy nie powinno to mieć
    miejsca.

    >Zastanawiam się jeszcze nad stolikiem XY (KT70), ale nie wiem czy jest
    >sens. Masz może (bądź ktokolwiek inny) jakieś doświadczenia?

    Nie widziałem sensu, więc moje doświadczenia są zerowe :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

    PS. W sumie jednak sprzęt jest naprawdę fajny :-)

  • 9. Data: 2010-10-28 16:16:17
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    Jacek Radzikowski wrote:
    > Zastanawiam się jeszcze nad stolikiem XY (KT70), ale nie wiem czy jest
    > sens. Masz może (bądź ktokolwiek inny) jakieś doświadczenia?

    Ja mam. Jakiś czas temu kupiłem mikrofrezarkę Proxxona MF 70.
    http://www.proxxon.com/eng/html/27110.html
    Ona ma w komplecie ten stolik. Kupowałem pod kątem wiercenia
    w laminacie, ale uwzględniając również wszelkie inne prace
    frezarskie. Nie ukrywam, że kluczowym parametrem była cena,
    dlatego nie wziąłem FF 230:
    http://www.proxxon.com/eng/html/24108.html

    Pomimo większego narzutu w machaniu łapami przy wierceniu,
    jestem zadowolony. Są też wersje CNC tego MF 70, ale można
    sobie samemu krokowce zamontować, jak ktoś chce taniej.

    Jeśli chodzi o sam stolik, nie mam zastrzeżeń do prowadnic.
    Luzy się ładnie kasuje śrubami i potem chodzi jak marzenie.
    Jedynie obszar roboczy mógłby być większy, żeby nie tracić
    czasu na przekręcanie laminatu. Ale do małych pcb idealny.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ "Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 10. Data: 2010-10-29 06:24:47
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/28/2010 04:25 AM, grg12 wrote:

> [...]
    > cienkie żeby to zauważyć), ale że zacząłem się bawić w modelarza i
    > czasami trzeba było przewiercić coś grubszego...

    W moim tego (na szczęście) nie zauważyłem. Mam nadzieję że nie ujawni
    się później, w trakcie pracy :)

    > Mam też imadełko MS4 - IMHO bezużyteczny rupieć.

    Podobne opinie znalazłem na Amazonie. Za to ludzie polecają MF70.
    Zdecydowanie droższe, ale wygląda na porządniejsze.

> [...]
    > przerobisz na CNC. Może się przydać przy frezowaniu otworów w obudowach
    > albo płytkach drukowanych - do metalu (nawet alu) konstrukcja MB140 jest

    Dzięki. Upewniłeś mnie w przekonaniu że mogę sobie odpuścić.

    > Jedna uwaga - jak mówi Paweł do IB/E nie da się założyć futerka, niby
    > wszystkie potrzebne wiertła da się kupić z uchwytem 3.2mm, zwykle są

    O futerku myślałem jako uchwycie do większych wierteł. Ale do małych
    wystarczą mi standardowe uchwyty.

    > na przesyłkę... Cóż - może warto się zastanowić nad FBS? Futerko ma

    Mam już IB/E :) Zdecydowałem się na nią bo wydaje się być nieco
    solidniejsza od FBS.

    pzdr.
    j.