  • 31. Data: 2022-12-26 12:03:04
    Temat: Re: Przewód lub adapter HDMI -> DisplayPort
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    > HDMI jest dla ciemnego ludu. Dla zawodowców (bądź graczy) jest DP. Np.:
    > https://www.amazon.com/PNY-VCNVS810DP-PB-Video-Card/
    dp/B017NL55BM
    > https://www.matrox.com/en/video/products/graphics-ca
    rds/m-series/m9188-lp-pcie-x16
    > Ja bym ani monitora ani kompa bez DP nie kupił. :-D

    DP to HDMI oberżnięte o audio.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2022-12-26 12:58:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przecież audio po DP też idzie.

    -----

  • 33. Data: 2022-12-26 19:14:31
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    dp/B017NL55BM
    rds/m-series/m9188-lp-pcie-x16

    > DP to HDMI oberżnięte o audio.

    U mnie audio po DP idzie, na wielu komputerach i monitorach. A nawet po
    HDMI podłączonym do wyjścia DP albo mini DP.

    Pozdrawiam

    DD

  • 34. Data: 2022-12-29 01:25:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Dec 2022 13:53:14 +0100, J.F napisał(a):

    > (...)
    > Drobną róznice widze - ale czy istotną ?
    >
    > co to w ogole jest to 4:2:2?

    W niektórych przypadkach może to być niezwykle istotna różnica.

    Kumpel przez coś podobnego stracił sporo kasy - miał zamówienie na katalogi
    na dobrym i drogim papierze. Wydrukował tego około pół palety.
    Nie dość, że odbiorca nie odebrał, to jeszcze musiał zapłacić karę umowną
    za niedotrzymanie terminu.
    A po prostu trochę się kolory rozjechały przy naświetlaniu przez konwersje
    RGB->CMYK, bo kolega chciał przyśpieszyć i nie przyuważył.

    Tutaj Adam Śmiałek tłumaczy:

    https://youtu.be/Ge_TRkNJjk4

    Przy naświetlaniu, sitach, bębnach itp ma to znaczenie. A jeśli jest firma
    czy korporacja, która ma zastrzeżony wzór towarowy, to odcień koloru
    niezauważalny dla zwykłego człowieka jest ważniejszy niż święta świętość.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 35. Data: 2022-12-29 11:04:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 29.12.2022 o 01:25, Adam pisze:

> [...]
    > A po prostu trochę się kolory rozjechały przy naświetlaniu przez konwersje
    > RGB->CMYK, bo kolega chciał przyśpieszyć i nie przyuważył.

    Zarządzanie kolorem w fotografii i kompresja wideo to dwie różne sprawy.

    P.P.

  • 36. Data: 2022-12-29 12:40:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Dec 2022 16:13:12 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Spektroskop lub kolorymetr przed ekran i program typu BasicColor.
    > Program wypuszcza jakiś zestaw danych koloru, spektroskop mierzy, co
    > wyszło i program koryguje dane w LUT.

    LUT jest w monitorze jak rozumiem ... i jak ten program przesyla dane
    do monitora ?

    J.

  • 37. Data: 2022-12-29 12:53:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 29.12.2022 o 12:40, J.F pisze:

    > LUT jest w monitorze jak rozumiem ... i jak ten program przesyla dane
    > do monitora ?

    Po DP.

    P.P.

  • 38. Data: 2022-12-29 13:09:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Dec 2022 12:53:23 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Po DP.

    Czyli wychodziloby, ze przez karte graficzną.
    Czyli musi byc jakis interfejs zdefiniowany, a nawet kilka ... i chyba
    jest MCCS
    https://en.wikipedia.org/wiki/Monitor_Control_Comman
    d_Set

    Ale w HDMI tez chyba jest.

    J.

  • 39. Data: 2022-12-29 14:57:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 29 Dec 2022 11:04:21 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Zarządzanie kolorem w fotografii i kompresja wideo to dwie różne sprawy.

    Niezupełnie.
    Dość duże podobieństwa. Aczkolwiek i różnice, bo video to najczęściej RGB,
    a w fotografii czy poligrafii może być przestrzeń CMYK czy inna.
    Oczywiście absolutnie co innego jest dodawanie barw substraktywne i
    addytywne.
    Bywały telewizory RGBY, ale takich nie widziałem osobiście.

    Wspólny mianownik jest taki, że jeśli na wejściu mamy słaby materiał, albo
    go przetworzymy gdzieś na kilku tylko bitach, to efekt końcowy może się
    mocno różnić od zamierzonego. I to dotyczy zarówno foto/video wyświetlanego
    (film, www), jak i drukowanego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 40. Data: 2022-12-29 16:33:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 29.12.2022 o 14:57, Adam pisze:

    > Niezupełnie.

    W tym przypadku zupełnie. Pytanie dotyczyło przesyłu danych 4:4:4 lub
    4:2:2, a tego się w fotografii nie stosuje.

    > Dość duże podobieństwa. Aczkolwiek i różnice, bo video to najczęściej RGB,
    > a w fotografii czy poligrafii może być przestrzeń CMYK czy inna.

    Zwykle AdobeRGB, czasem ProPhoto. Amatorzy to sRGB.

> [...]
    > mocno różnić od zamierzonego. I to dotyczy zarówno foto/video wyświetlanego

    Pisałeś o poligrafii, a to kilkanaście bitów, nie kilka.

    P.P.