    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu
    Date: Mon, 26 Oct 2009 15:39:47 +0100

    > Mam oscyloskop z sondą 1:10. Od sondy odchodzi kabelek masy z krrokodylkiem.
    > Gdy zwieram tę masę z grotem sondy na ekranie mam prawie idealną linię
    > poziomą, czyli jest OK. Teraz łączę krokodylka masy (tego od sondy) z masą
    > pewnego urządzenia, a następnie do tego samego punktu przykładam grot sondy.
    > Na ekranie uzyskuję elegancki, kilkusetmiliwoltowy przydźwięk sieci. ???. Co
    > jest? Nie mam pomysłu, jak z tym walczyć.

    To, co pisał BartekK jest najbardziej prawdopodobne. Jeśli urządzenie
    jest zasilane bateryjnie, to może być uziemione innym przewodem (do
    kompa, do jakiegoś generatora, RTV czy coś, nawet przez drugą sondę!!!)
    . Uziemienie może też być "pojemnościowe" - duża metalowa powierzchnia
    lub długi przewód tworzy z ziemią pojemność, też może prąd popłynąć...
    Może być też kombinacja tych dwóch opcji - takie "pozorne uziemienie"
    tworzone jest w nieuziemionym urządzeniu podłączonym do badanego
    układu... poza uziemieniem problemem może też być pojemność pasożytnicza
    w zasilaczu (z wejścia na wyjście) jakiegoś urządzenia...
    Napisz co jest do tego urządzenia podłączone i jak to mniej-więcej
    wygląda...

    Druga sprawa - czy pisząc "następnie do tego samego punktu przykładam
    grot sondy" masz na myśli dokładnie ten sam punkt (grot dotyka
    krokodylka) czy "następnie także do masy podłączam grot sondy"?? Bo
    jeśli podłączasz sondę do masy ale nawet tuż obok, to to, co widzisz na
    ekranie, to napięcie na ścieżce....

    Pozdrawiam
    Konop