  • 1. Data: 2009-10-25 20:27:19
    Temat: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Mam oscyloskop z sondą 1:10. Od sondy odchodzi kabelek masy z krrokodylkiem.
    Gdy zwieram tę masę z grotem sondy na ekranie mam prawie idealną linię
    poziomą, czyli jest OK. Teraz łączę krokodylka masy (tego od sondy) z masą
    pewnego urządzenia, a następnie do tego samego punktu przykładam grot sondy.
    Na ekranie uzyskuję elegancki, kilkusetmiliwoltowy przydźwięk sieci. ???. Co
    jest? Nie mam pomysłu, jak z tym walczyć.
    hmj

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4530
    (20091021) __________

  • 2. Data: 2009-10-25 20:36:02
    Temat: Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu
    Od: BartekK <s...@N...org>

    hmj pisze:
> [...]
    > Na ekranie uzyskuję elegancki, kilkusetmiliwoltowy przydźwięk sieci. ???. Co
    > jest? Nie mam pomysłu, jak z tym walczyć.
    Jak to co jest, jest napięcie. Powstaje pod wpływem przepływu prądu,
    który płynie z masy tego urządzenia ekranem twojej sondy, przez
    oscyloskop, jego obudowę, przewód PE do gniazdka. Uziem porządnie
    urządzenie i problem zniknie. Albo odseparuj galwanicznie masy (np
    zasilania urządzenia lub oscyloskopu, ale uwaga na możliwe porażenie od
    obudowy!) Lub używaj oscyloskopu z galwaniczną izolacją kanałów/wejść.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-10-25 22:01:00
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasilania urządzenia lub oscyloskopu, ale uwaga na możliwe porażenie od
    > obudowy!) Lub używaj oscyloskopu z galwaniczną izolacją kanałów/wejść.

    No tak, tylko że moje urządzenie jest zasilane bateryjnie :-(
    hmj

  • 4. Data: 2009-10-26 09:14:50
    Od: BartekK <s...@N...org>

    hmj pisze:

    > No tak, tylko że moje urządzenie jest zasilane bateryjnie :-(
    > hmj
    A nie ma żadnego połączenia z żadnym uziemieniem/masą/kaloryferem itp?
    Bo to co opisujesz to ewidentny przepływ prądu między masami. Ciężko
    określić kierunek, może być tak że płynie "z sieci 230v" przez
    oscyloskop sondę i twoje urządzenie do ziemi... W każdym razie gdzieś
    coś płynie - wstaw zbany rezystor między masę sondy a urządzenie i
    zmierz sobie co na nim się odłoży.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2009-10-26 14:26:46
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    > A nie ma żadnego połączenia z żadnym uziemieniem/masą/kaloryferem itp?

    Urządzenie jest całkowicie odeparowane od sieci, ale przyjrzałem sie bliżej
    sondzie i wydaje winowajcą jest chyba kabelek masy sondy, a w zasadzie cała
    metoda umaszania. Kabelek jest standardowo zaczepiany kilka centymetrów nad
    grotem. Ma długość ok. 20 cm. Jak złapię krokodylkiem tego kabelka za grot
    sondy wiszącej w powietrzu, jest niby OK, ale jak tylko zbliżę rękę do
    kabelka masy, pojawia się wyraźny szum i to taki szerokopasmowy. Sonda TES
    TEC - najgorsza podobno nie jest.

  • 6. Data: 2009-10-26 14:39:47
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Na ekranie uzyskuję elegancki, kilkusetmiliwoltowy przydźwięk sieci. ???. Co
    > jest? Nie mam pomysłu, jak z tym walczyć.

    To, co pisał BartekK jest najbardziej prawdopodobne. Jeśli urządzenie
    jest zasilane bateryjnie, to może być uziemione innym przewodem (do
    kompa, do jakiegoś generatora, RTV czy coś, nawet przez drugą sondę!!!)
    . Uziemienie może też być "pojemnościowe" - duża metalowa powierzchnia
    lub długi przewód tworzy z ziemią pojemność, też może prąd popłynąć...
    Może być też kombinacja tych dwóch opcji - takie "pozorne uziemienie"
    tworzone jest w nieuziemionym urządzeniu podłączonym do badanego
    układu... poza uziemieniem problemem może też być pojemność pasożytnicza
    w zasilaczu (z wejścia na wyjście) jakiegoś urządzenia...
    Napisz co jest do tego urządzenia podłączone i jak to mniej-więcej
    wygląda...

    Druga sprawa - czy pisząc "następnie do tego samego punktu przykładam
    grot sondy" masz na myśli dokładnie ten sam punkt (grot dotyka
    krokodylka) czy "następnie także do masy podłączam grot sondy"?? Bo
    jeśli podłączasz sondę do masy ale nawet tuż obok, to to, co widzisz na
    ekranie, to napięcie na ścieżce....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-10-26 15:04:49
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > To, co pisał BartekK jest najbardziej prawdopodobne. Jeśli urządzenie jest
    > zasilane bateryjnie, to może być uziemione innym przewodem (do kompa, do
    > jakiegoś generatora, RTV czy coś, nawet przez drugą sondę!!!)

    Fizycznie nie jest. Do mojego urządzenia nie są dołaczone żadne inne
    urządzenia.

    > . Uziemienie może też być "pojemnościowe" - duża metalowa powierzchnia lub
    > długi przewód tworzy z ziemią pojemność, też może prąd popłynąć...

    Raczej nic z tych rzeczy, ewentualnie tylko PCB.

> [...]
    > (z wejścia na wyjście) jakiegoś urządzenia...
    > Napisz co jest do tego urządzenia podłączone i jak to mniej-więcej

    Nic, chociaż istnieje taka mozliwość. Opisywana sytuacja występuje, nawet
    wtedy, gdy urządzenie jest zupełnie odłączone od czegokolwiek.

> [...]
    > do masy ale nawet tuż obok, to to, co widzisz na ekranie, to napięcie na

    Najpierw kabelek masy sondy dołączam do masy urządzenia w specjalnie
    udostępnionym punkcie masy (co zresztą jest bez znaczenia, bo efekt
    występuje w każdym dowolnym innym punkcie masy urządzenia). Potem dokładnie
    do tego punktu przyłączenia dotykam grotem sondy i... mam szumy.
    hmj

  • 8. Data: 2009-10-26 16:35:32
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Kabelek jest standardowo zaczepiany kilka centymetrów nad
    > grotem. Ma długość ok. 20 cm.

    Moim zdaniem tu tkwi problem... masz 20cm antenę... dlatego jak zbliżasz
    dłoń albo coś, to się pojawia szum... ten kabelek powinien mieć kilka
    cm! Wiadomo, im więcej tym wygodniej, ale szumy niestety rosną :(...
    spróbuj nawet prowizorycznie zastąpić ten kabelek jakimś najkrótszym
    połączeniem i problem powinien zniknąć.. wówczas przyjdzie czas na
    skrócenie oryginalnego kabelka lub znalezienie nowego, krótszego :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 9. Data: 2009-10-26 18:57:27
    Temat: Re: Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Mon, 26 Oct 2009 16:04:49 +0100, "hmj" <k...@p...of.pl>
    wrote:

> [...]
    >występuje w każdym dowolnym innym punkcie masy urządzenia). Potem dokładnie
    >do tego punktu przyłączenia dotykam grotem sondy i... mam szumy.

    Zakłócenia mogą indukować się w wyniku zmian strumienia magnetycznego
    wewnątrz powierzchni zakreślonej przez grot sondy, kabelek masy sondy
    i połączenie punktu który dotykasz sondą w Twoim urządzeniu z punktem
    masy do którego przypięty jest krokodylek. Ułóż kabelek tak, aby ta
    powierzchnia była jak najmniejsza.
    Pomóc może też uziemienie samego siebie np. opaską antystatyczną lub
    przez przyzwoity, wysokonapięciowy opornik 1M. Nigdy drutem!

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 10. Data: 2009-10-26 19:07:44
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > i połączenie punktu który dotykasz sondą w Twoim urządzeniu z punktem
    > masy do którego przypięty jest krokodylek. Ułóż kabelek tak, aby ta

    A czy to samo by się nie działo, gdy zwiera grot sondy i krokodylek??
    Też powstaje "pętelka" ;)..

    Pozdrawiam
    Konop