    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: RAID biosowy
    Date: Wed, 12 Jan 2022 14:27:46 +0100

    Dnia Wed, 12 Jan 2022 13:36:46 +0100, r...@k...pl napisał(a):

    > Nigdy nic nie RAID-owałem, więc mam parę śmiesznych pytań :)
    >
    > (Płyta to MSI B450 VDH-MAX, jeżeli to ma znaczenie, ale też pytam ogólnie na
    > przyszłość).

    Macierzy różnych widziałem dziesiątki, jak nie setki, począwszy od czasów
    Novella 3.11

    > (Chodzi też o mirrorinh dysku w celu bezpieczeństwa)
    >
    > 1. Czy można podpisać dyski różnej wielkości pod jedną macierz? A jeżeli tak,
    > to czy na niewykorzystanej części większego dysku można zrobić sobie dodatkową
    > partycję czy ta część to już idzie na zmarnowanie?

    Bardzo różnie bywało.
    Dość rzadko (statystycznie) pamiętam, aby można było zapiąć macierz, a na
    niej wolumen dla RAID1 oraz dodatkowy RAID0 poza macierzą.

    > 2. Na jakiej zasadzie odbywa się taka procedura? Dane są od razu zapisywane na
    > obu HDD czy dopiero po jakimś czasie przenoszone? Jeżeli od razu, to oznacza to
    > jak mniemam pracę takiego zestawu z prędkością odpowiadającą wolniejszemu
    > dyskowi?

    Też różnie. W macierzach sprzętowych z pamięcią zapis może iść po pewnym
    czasie, nawet dość długim rzędu kilkuset ms. Są też macierze zapisujące
    synchronicznie.

    > 3. Jeżeli dysk padnie, to drugi jest normalnie widoczny po podpięciu jako
    > samodzielny czy trzeba jakieś czary wykonać, by z niego odzyskać dane?

    Widoczny po podpięciu? Co pod tym rozumiesz? Dane nadal są widoczne, jest
    widoczna macierz i jej wolumeny, tylko, że ze statusem "zdegradowana".
    Podpięcie nowego dysku (w czasie pracy komputera przy Hot-Swap czy offline
    w prostych macierzach) powoduje samoczynną odbudowę macierzy.

    Natomiast jeśli masz na myśli podpięcie żywego dysku do innej maszyny, to
    też różnie bywa: niektóre macierze "obrabiają" dyski po swojemu, więc może
    się okazać, że będziesz widział tylko kilka partycji RAW. W prostych
    macierzach, zwłaszcza programowych (czyli różne fake-raid na cywilnych
    płytach głónych) nic nie robią, dysk jest widoczny w zasadzie normalnie.

    Przypuszczam, że nie rozwiałem Twoich wątpliwości ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam