  • 1. Data: 2022-01-12 13:36:46
    Temat: RAID biosowy
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Nigdy nic nie RAID-owałem, więc mam parę śmiesznych pytań :)

    (Płyta to MSI B450 VDH-MAX, jeżeli to ma znaczenie, ale też pytam ogólnie na
    przyszłość).

    (Chodzi też o mirrorinh dysku w celu bezpieczeństwa)

    1. Czy można podpisać dyski różnej wielkości pod jedną macierz? A jeżeli tak,
    to czy na niewykorzystanej części większego dysku można zrobić sobie dodatkową
    partycję czy ta część to już idzie na zmarnowanie?

    2. Na jakiej zasadzie odbywa się taka procedura? Dane są od razu zapisywane na
    obu HDD czy dopiero po jakimś czasie przenoszone? Jeżeli od razu, to oznacza to
    jak mniemam pracę takiego zestawu z prędkością odpowiadającą wolniejszemu
    dyskowi?

    3. Jeżeli dysk padnie, to drugi jest normalnie widoczny po podpięciu jako
    samodzielny czy trzeba jakieś czary wykonać, by z niego odzyskać dane?

  • 2. Data: 2022-01-12 14:27:46
    Temat: Re: RAID biosowy
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Jan 2022 13:36:46 +0100, r...@k...pl napisał(a):

    > Nigdy nic nie RAID-owałem, więc mam parę śmiesznych pytań :)
    >
    > (Płyta to MSI B450 VDH-MAX, jeżeli to ma znaczenie, ale też pytam ogólnie na
    > przyszłość).

    Macierzy różnych widziałem dziesiątki, jak nie setki, począwszy od czasów
    Novella 3.11

> [...]
    > to czy na niewykorzystanej części większego dysku można zrobić sobie dodatkową
    > partycję czy ta część to już idzie na zmarnowanie?

    Bardzo różnie bywało.
    Dość rzadko (statystycznie) pamiętam, aby można było zapiąć macierz, a na
    niej wolumen dla RAID1 oraz dodatkowy RAID0 poza macierzą.

> [...]
    > jak mniemam pracę takiego zestawu z prędkością odpowiadającą wolniejszemu

    Też różnie. W macierzach sprzętowych z pamięcią zapis może iść po pewnym
    czasie, nawet dość długim rzędu kilkuset ms. Są też macierze zapisujące
    synchronicznie.

    > 3. Jeżeli dysk padnie, to drugi jest normalnie widoczny po podpięciu jako
    > samodzielny czy trzeba jakieś czary wykonać, by z niego odzyskać dane?

    Widoczny po podpięciu? Co pod tym rozumiesz? Dane nadal są widoczne, jest
    widoczna macierz i jej wolumeny, tylko, że ze statusem "zdegradowana".
    Podpięcie nowego dysku (w czasie pracy komputera przy Hot-Swap czy offline
    w prostych macierzach) powoduje samoczynną odbudowę macierzy.

    Natomiast jeśli masz na myśli podpięcie żywego dysku do innej maszyny, to
    też różnie bywa: niektóre macierze "obrabiają" dyski po swojemu, więc może
    się okazać, że będziesz widział tylko kilka partycji RAW. W prostych
    macierzach, zwłaszcza programowych (czyli różne fake-raid na cywilnych
    płytach głónych) nic nie robią, dysk jest widoczny w zasadzie normalnie.

    Przypuszczam, że nie rozwiałem Twoich wątpliwości ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2022-01-13 10:46:50
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2022-01-12 o 14:27, Adam pisze:

> [...]
    > Podpięcie nowego dysku (w czasie pracy komputera przy Hot-Swap czy offline
    > w prostych macierzach) powoduje samoczynną odbudowę macierzy.

    Wtrącę się, gdyż chyba rozumiem o co chodziło wątkotwórcy (jeśli nie o
    to chodziło to przepraszam) Chodzi chyba o taką sytuację:
    Jest macierz z dwóch dysków w trybie mirror. Pada jeden z nich. Czy
    można odłączyć uszkodzony dysk i nadal korzystać ze sprawnego dysku w
    tej samej maszynie bez wykonywania dodatkowych czynności? (np. zmiany
    ustawień bios/uefi )

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2022-01-13 15:17:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Jan 2022 10:46:50 +0100, Tomaszek napisał(a):

> [...]
    > można odłączyć uszkodzony dysk i nadal korzystać ze sprawnego dysku w
    > tej samej maszynie bez wykonywania dodatkowych czynności? (np. zmiany

    Na tym polega isota macierzy nadmiarowych (nawet w wersji fake-raid), że
    pracuje się nada po padzie dysku (albo dysków w RAID-6).
    Czyli odpowiedź brzmi: tak, można pracować.

    Uwaga: mam na myśli macierze nadmiarowe, czyli RAID-1 (=mirror), RAID-3,
    RAID-5, RAID-6.
    Nie dotyczy to RAID-0. Przy mieszanych (np. RAID1+0, RAID5+0) itp sprawa
    dyskusyjna.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2022-01-13 17:22:57
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2022-01-13 o 15:17, Adam pisze:
> [...]
    > RAID-5, RAID-6.
    > Nie dotyczy to RAID-0. Przy mieszanych (np. RAID1+0, RAID5+0) itp sprawa

    No właśnie o to mi chodziło. Nie pamiętałem tych oznaczeń cyfrowych,
    więc posłużyłem się słówkiem "mirror" które występuje również w
    nomenklaturze IT:)

    --
    t0maszek

  • 6. Data: 2022-01-13 22:58:34
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 12.01.2022 o 13:36, r...@k...pl pisze:
> [...]
    >
    > 3. Jeżeli dysk padnie, to drugi jest normalnie widoczny po podpięciu jako
    > samodzielny czy trzeba jakieś czary wykonać, by z niego odzyskać dane?

    Pytanie jaki masz system operacyjny.
    Bo jeśli nie masz sprzętowego kontrolera RAID to nie wiem czy jest sens
    bawić się w fake-raid.

    Pod Linuxem jest LVM który oferuje możliwości konfiguracji, których nie
    da Ci żaden kontroler RAID.
    Windows 10 też ma jakiś system RAID.
    Może lepiej skorzystać z tego niż kombinować coś ze sterownikami od
    filtr trzecich.

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2022-01-14 01:34:58
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 13/01/2022 21:58, Andrzej W. wrote:
    > Windows 10 też ma jakiś system RAID.

    "RAID" w Disk Management w Windows 10 to gowno, a nie RAID, ze tak
    delikatnie powiem. Niepoprawne zamkniecie PC (brak pradu, reset z
    pzycisku, zawieszka przy 3D czy cos) powoduje przemielenie CALEJ
    macierzy RAID, bardzo intensywne R/W powodujace spowolnienie macierzy do
    trybu zolwiego. Jesli masz macierz 1TB czy kilka TB (zwykle dwa dyski
    RAID1), to trwa to wieki, podczas gdy cala macierz jest tak powolna ze
    apki wywalaja timeouty. Totalnie bezuzyteczne. Sugeruje nie uzywac RAID
    w Windows 10, uzyc Linuksa albo od biedy wbudowanego w BIOS. Albo w ogole.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 8. Data: 2022-01-15 23:19:34
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 13 Jan 2022 15:17:40 +0100, w
    <1hc7jiikvry78.1hvwqb6i4ep22$.dlg@40tude.net>, Adam <a...@p...onet.pl>
    napisał(-a):

    > Na tym polega isota macierzy nadmiarowych (nawet w wersji fake-raid), że
    > pracuje się nada po padzie dysku (albo dysków w RAID-6).
    > Czyli odpowiedź brzmi: tak, można pracować.

    A można taki dysk podpiąć do innego kompa i będzie on widziany? (jako nie-RAID
    rzecz jasna)

    Czyli w zasadzie chodzi o to czy dyski są wiernymi kopiami siebie, a za całość
    obsługi odpowiada (taki niewidoczny dla nich) kontrolera RAID.

  • 9. Data: 2022-01-15 23:21:02
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 13 Jan 2022 22:58:34 +0100, w <61e0a09f$0$558$65785112@news.neostrada.pl>,
    "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl> napisał(-a):

    > Pytanie jaki masz system operacyjny.
    > Bo jeśli nie masz sprzętowego kontrolera RAID to nie wiem czy jest sens
    > bawić się w fake-raid.

    Win10 i Win8.1
    Ale płyta ma sprzętowy RAID.
    https://youtu.be/EAH8vbl_Mis?t=63

  • 10. Data: 2022-01-16 00:36:58
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 15.01.2022 o 23:21, r...@k...pl pisze:
    > Win10 i Win8.1
    > Ale płyta ma sprzętowy RAID.
    > https://youtu.be/EAH8vbl_Mis?t=63

    Niby opcje ma jak sprzętowy ale w manualu rozdział "Installing RAID
    Driver" budzi u mnie pewne obawy.

    --
    AWa.