    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Raw Reed Error Rate
    Date: Fri, 13 Nov 2020 21:52:40 +0100

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 13 Nov 2020 19:46:49 +0000
    doszła do mnie wiadomość <romnr9$s33$2$pioruns@news.chmurka.net>
    od pioruns <w...@w...com> :
    >Bo jak Olaf Frikiov Skiorvensen napisal wyzej, to pole moze nic lub
    >niewiele znaczyc, rozni producenci inaczej tu wyniki podaja, niektore
    >dyski zawsze maja 0 nawet jak juz umieraja od badow.

    Dogrzebałem się do Seagate, tam jest tak:

    "3.1
    Attribute ID 1: Raw Error Rate
    Normalized Raw Error Rate = 10 * log10(NumberOfSectorsTransferredToOrFromHost * 512 *
    8 /
    (Number of sectors requiring retries))
    Where the factor of 512*8 is to convert from sectors to bits. The attribute value is
    only
    computed when the number of bits in the "transferred bits" count is in the range 1010
    1012.
    The counts are cleared when Number Of Bits Transferred To Or From Host > 1012.
    "Number of sectors requiring retries" does not count free retry or hidden retry.
    Normalized Raw Error Rate is evaluated to a number between 1 and 166.
    Raw Usage

    Raw [3 - 0] = Number of sector reads
    Raw [6 - 4] = Number of read errors."

    Czyli trzy bajty od lewej to błędy, a trzy pozostałe to ilość odczytów sektorów.

    "3.5
    Attribute ID 7: Seek Error Rate
    Monitor seeks requiring one or more retries. Exclude calibration seeks and seeks in
    system area.
    Normalized Seek Error Rate = 10 * log10(SeekCount / SeekErrors) which is only updated
    when
    SeekCount is in the range 106 to 109. The counts are cleared when SeekCount = 109 .
    (Evaluates
    to a value from 1 to 100).
    Raw Usage
    Raw [3 - 0] = Number of seeks
    Raw [5 - 4] = Number of seek errors"

    Tu też mamy po trzy bajty.

    Czy tak jest w HGST, to się nie doszukałem, może to 2/4(jak mi się wydawało) albo 3/3
    bajty jak w Seagate.
    Coraz trudniej dotrzeć do tych informacji.