  • 1. Data: 2020-11-13 14:49:13
    Temat: Raw Reed Error Rate
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Zauważyłem że ta wielkość ze SMART-a jest kasowana po każdym restarcie
    kompa. Z 3 kolejnych sesji mam takie wyniki: 65536, 4, 262144. W trakcie
    sesji wielkośc ta nieznacznie i powoli przyrasta. Mam 2 pytanka. Czy
    rzeczywiście jest ona obliczana od zera z początkiem każdej sesji? Czy
    ten dysk jest do wymiany?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 2. Data: 2020-11-13 15:06:07
    Temat: Re: Raw Reed Error Rate
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 13/11/2020 13:49, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > sesji wielkośc ta nieznacznie i powoli przyrasta. Mam 2 pytanka. Czy
    > rzeczywiście jest ona obliczana od zera z początkiem każdej sesji? Czy

    Raw Read Error Rate ma rozne znaczenia w zaleznosci od producenta. Podal
    caly wynik z smartctl -a.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2020-11-13 17:33:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Tu masz: https://www.szybkiplik.pl/Qv46V4f3DW
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2020-11-13 18:04:02
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 13 Nov 2020 17:33:01 +0100
    doszła do mnie wiadomość <1vwck59myjao1$.1xpgs78ludtq7$.dlg@40tude.net>
    od Jacek Maciejewski <j...@g...pl> :

    >Tu masz: https://www.szybkiplik.pl/Qv46V4f3DW

    Poszukaj w manualach HGST, najczęściej jest tak, że te 48 bitów zawiera dwie
    wartości,
    dwa bajty od lewej to ilość błędów a cztery od prawej to ilość wszystkich odczytów,
    taka
    kombinowana wartość(nie wykluczam, że jest inaczej).
    To może dotyczyć też innych parametrów SMART - typu error rate.
    Zobacz jak to wygląda w HEX.

  • 5. Data: 2020-11-13 20:45:05
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 13/11/2020 16:33, Jacek Maciejewski wrote:

    > Tu masz: https://www.szybkiplik.pl/Qv46V4f3DW

    Wykonuj regularnie dlugi self-test (smartctl --test=long), bo ani razu
    zadnego nie zrobiles, a to pozwala dyskowi odwiedzic sektory, w ktore
    nozmalnie nie zaglada i przealokowac bad sektory bez tracenia danych,
    formatowania i mieszania - lepiej zapobiegac niz leczyc.

    Poza tym jest wszystko OK, ten Raw Read Error Rate olewaj dopoki
    predkosc odczytu nie spadnie (mozesz robic benchmarki) lub sie nie
    pojawia dodatnie wartosci w:
    Reallocated_Sector_Ct
    Current_Pending_Sector
    Offline_Uncorrectable
    Reallocated_Event_Count
    Spin_Retry_Count

    i tym podobnych.
    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 6. Data: 2020-11-13 20:46:49
    Od: pioruns <w...@w...com>

    Bo jak Olaf Frikiov Skiorvensen napisal wyzej, to pole moze nic lub
    niewiele znaczyc, rozni producenci inaczej tu wyniki podaja, niektore
    dyski zawsze maja 0 nawet jak juz umieraja od badow.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 7. Data: 2020-11-13 21:52:40
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 13 Nov 2020 19:46:49 +0000
    doszła do mnie wiadomość <romnr9$s33$2$pioruns@news.chmurka.net>
    od pioruns <w...@w...com> :
    >Bo jak Olaf Frikiov Skiorvensen napisal wyzej, to pole moze nic lub
    >niewiele znaczyc, rozni producenci inaczej tu wyniki podaja, niektore
    >dyski zawsze maja 0 nawet jak juz umieraja od badow.

    Dogrzebałem się do Seagate, tam jest tak:

    "3.1
    Attribute ID 1: Raw Error Rate
    Normalized Raw Error Rate = 10 * log10(NumberOfSectorsTransferredToOrFromHost * 512 *
    8 /
    (Number of sectors requiring retries))
    Where the factor of 512*8 is to convert from sectors to bits. The attribute value is
    only
    computed when the number of bits in the "transferred bits" count is in the range 1010
    1012.
    The counts are cleared when Number Of Bits Transferred To Or From Host > 1012.
    "Number of sectors requiring retries" does not count free retry or hidden retry.
    Normalized Raw Error Rate is evaluated to a number between 1 and 166.
    Raw Usage

    Raw [3 - 0] = Number of sector reads
    Raw [6 - 4] = Number of read errors."

    Czyli trzy bajty od lewej to błędy, a trzy pozostałe to ilość odczytów sektorów.

    "3.5
    Attribute ID 7: Seek Error Rate
    Monitor seeks requiring one or more retries. Exclude calibration seeks and seeks in
    system area.
    Normalized Seek Error Rate = 10 * log10(SeekCount / SeekErrors) which is only updated
    when
    SeekCount is in the range 106 to 109. The counts are cleared when SeekCount = 109 .
    (Evaluates
    to a value from 1 to 100).
    Raw Usage
    Raw [3 - 0] = Number of seeks
    Raw [5 - 4] = Number of seek errors"

    Tu też mamy po trzy bajty.

    Czy tak jest w HGST, to się nie doszukałem, może to 2/4(jak mi się wydawało) albo 3/3
    bajty jak w Seagate.
    Coraz trudniej dotrzeć do tych informacji.

  • 8. Data: 2020-11-14 01:45:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-11-13, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:
> [...]
    > sesji wielkośc ta nieznacznie i powoli przyrasta. Mam 2 pytanka. Czy
    > rzeczywiście jest ona obliczana od zera z początkiem każdej sesji? Czy

    Całkiem niedawno to tu roztrząsaliśmy.
    Zerknij tu - Message-ID: <Z4uiH.898637$dTb.324643@fx41.ams1>

    W skrócie:
    1) zależy od producenta
    2) to że tam jest coś >0 nie oznacza, że są jakiekolwiek błędy.

    --
    Marcin