    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Różnicówki i instalacja w domu
    Date: Sat, 03 Jan 2009 12:56:36 +0100

    > Czy to ma sens? Czy w jakiś sposób nie zsumuje to prądów różnicowych
    > różnicówki ani jej nie uczuli zbytnio? Wydaje mi się, że nie powinno, bo
    > pomiar jest robiony z sumy prądów wejść względem wracającego prądu N.
    > Co na to przepisy? Na takie podłączenie ?

    Jak słusznie zauważyłeś, różnicówka sumuje prądy :). Tak więc czy
    rozdzielisz przewód przed różnicówką i puścisz ją przez 3 kanały, czy
    puścisz przez 1 kanał i dalej rozdzielisz - to wszystko jedno :)... Ja
    bym się natomiast zastanowił, czy nie lepiej sprzedać te 3-fazowe np. na
    Allegro czy gdzieś i nie kupić 1-fazowych. Odzyskałbyś część pieniędzy,
    poszłoby mniej miejsca w szafie, byłoby mniej kabli :)... . Przemyśl to...

    > 2. Kupiłem przypadkiem za dużo różnicówek 3-fazowych, zamówiłem
    odwrotnie w
    > stosunku do jednofazowych. Jednofazowe zostały już zamontowane ale
    chcę te
    > 3-fazowe też użyć ale jako jednofazowe. Chcę to zrobić z tego powodu, że
    > wolę aby wyłączyło mi pojedynczy obwód, a nie wszystko włącznie ze
    światłem.

    Tutaj Twoja intuicja wyświadczyła Ci wieeelką przysługę!! Dobrze, że nie
    chcesz 3 niezależnych obwodów zasilać jedną różnicówką 3-fazową z 3
    różnych faz! Załóżmy, że jednak podłączasz do różnicówki 3 różnye fazy i
    potem je dzielisz na gniazdka do ogrzewania, gniazdka do kompa i na
    oświetlenie. Teraz w wypadku awarii podłączasz siebie między fazy dwóch
    różnych gniazdek! Co się dzieje?? Różnicówka 3-fazowa nie widzi
    asymetrii prądu - tyle samo wypływa ile wraca i Cię nie odłącza.
    Różnicówki jednofazowe (tzn. użyte jako jedno fazowe, np. tak, jak Ty
    proponujesz) bez problemu zauważa, że L1+N nie jest 0 i L2+N też nie
    jest 0 i obie te różnicówki zostają wyłączone!! Tak więc różnicówki
    3-fazowe (zasilane 3 RÓŻNYMI fazami) należy stosować wyłącznie tam,
    gdzie jest to konieczne!! Czyli do zasilania urządzeń 3-fazowych.
    Zauważ, że nie da się takiego urządzenia zasilić z 3 różnicówek
    1-fazowych, gdyż drobne prądy międzyfazowe wywalą różnicówki. Faktem
    jest, że jeśli z różnicówki wyjdą 3 fazy i skierujemy je do 3 różnych
    pomieszczeń, to nie wyobrażam sobie, jak można się podłączyć
    międzyfazowo... no ale ja tam wolę zapłacić za większe bezpieczeństwo
    bliskich :)...

    Mam nadzieję, że zrozumiałeś ;)... generalnie Twój pomysł wykorzystania
    3-fazowych jako 1-fazowe uważam za dobry :)... a te moje dywagacje o
    3-fazowych dotyczą zastosowania 3-fazowych dla 3 faz, ale użytych w 3
    różnych pomieszczeniach :)...

    Pozdrawiam
    Konop