  • Data: 2024-04-29 11:43:44
    Temat: Re: Ryby i kawitacja
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 27 Apr 2024 21:14:35 +0200, PeJot wrote:

    > Wikipedia rzecze tak:
    >
    > "Prędkość ciosów, najwyższa w świecie zwierzęcym, dochodzi do 100
    > km/godz., a ich działanie wzmacniane jest przez efekt kawitacji. Zużyte
    > w ten sposób odnóża odrastają. "
    >
    > Czyli natura nieźle się z fizyką dogadała.

    Hm, czy ja dobrze liczę, ze cisnienie Bernouliego przy 30m/s
    to ~450kPa czyli 4.5 atm?

    No to faktycznie juz przy 14m/s kawitacja nieunikniona?
    a to 51km/h lub 25.5 węzła ... ale były szybsze okręty,
    i delfiny chyba też szybsze. No i śruby szybsze.

    Rację ma Robert, że to jeszcze od kształtu, wymiarów i rodzaju
    przepływu zależy?

    J.