    From: pioruns <w...@w...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: SSD - wpływ zajętego miejsca
    Date: Fri, 10 Jul 2020 16:42:59 +0100

    Hi,

    Poruszyłeś fajny temat - rzeka :) Mogę się mylić co do niektórych
    rzeczy, to jak coś to mnie poprawiajcie.

    On 10/07/2020 15:48, pueblo wrote:
    > Wiem, że z technicznych powodów nie powinno się zapełniać SSD w całości.
    > Zresztą system na pełnym hdd też będzie miał problemy.

    HDD mechaniczny "nie rozumie" zajętości i go to zupełnie nie obchodzi -
    dane są przechowywane cały czas i wszędzie, czy to w wolnych sektorach
    czy zajętych. Możesz mieć HDD zapełniony w 100% i jego to nie boli.

    > Ale co do ssd - czy to jest reguła dotycząca każdego takiego sprzętu?
    > Najtańszego i tego klasowego?

    Niestety każdy SSD ma problem z wear leveling i wynalezione zostały
    technologie, aby temu nierównemu zużywaniu się zapobiegać - czyt. niżej

    > Podobno należy zostawić 20% wolnego. Mniej bym się przejmował gdyby
    > prędkości R/W spadły 2 albo 3 krotnie od maks. po zapełnieniu ponad to
    > niż tego, że spadnie jakoś odczuwalnie czas dostępu.

    W miarę zużywania się komórek spada R/W bandwidth i czas dostępu też
    rośnie (do komórek, które już ileś tam razy były zapisane wcześniej),
    nic na to nie poradzisz.
    Dzisiejsze dyski i system operacyjne obsługują TRIM - a więc wolne
    miejsce w twoim systemie plików, czy to NTFS czy Ext4, jest tym wolnym,
    nie zajętym obszarem z punktu widzenia kontrolera. I on tego miejsca
    używa, tak samo jak używa tego twojego 20% wolnego.
    Ja na przykład nie mam żadnego miejsca wolnego bez wydzielonej partycji,
    dwie partycje jedna NTFS na Windows 10 i druga Ext na Linuksa w pełni
    wykorzystują SSD - używam obu systemów, oba obsługują TRIM, oba wysyłają
    sygnały kontrolerowi, aby wolnego miejsca używał do woli i je
    zerował/wykorzystywał komórki ponownie.
    Na Linuksie ponadto wywołuję komendę TRIM ręcznie co tydzień, dla
    partycji Ext4.

    > I jeszcze jedno mnie zastanawia. Jeśli jest ssd np. 200GB i ktoś ma
    stały
    > zestaw 100GB zapisanych danych, które nie są modyfikowane, to
    > pracuje,"zużywa się" tylko pozostałe 100GB? Nie ma żadnej rotacji
    > niezależnej od usera gdzieś w tle tak, żeby cały obszar pamięci był w
    > miarę równomiernie ekspolatowany?

    Kontrolery SSD w dzisiejszych czasach to robią, na bieżąco swapują
    sektory, jeśli któryś sektor "leży" z zapisanymi danymi za długo i
    potrzebuje za dużo ECC (korekcji błędów), aby w ogóle zostać odczytany,
    to zostaje nadpisany ponownie/zwolniony z użytku itd. Swego czasu
    sławetny był Samsung, nie robili aktywnego scrubbingu sektorów w tle i
    zwalniał bandwidth bardzo mocno, po tej akcji wypuścili aktualizację
    firmware, aby kontroler cały czas w tle jeździł po sektorach, czytał je
    i sprawdzał, czy wszystkie da się jeszcze w miarę szybko odczytać i
    jakby co naprawiał problem. Co oczywiście skraca żywotność dysku, ale
    coś za coś.

    --
    pozdrawiam, pioruns