  • 1. Data: 2020-07-10 16:48:35
    Temat: SSD - wpływ zajętego miejsca
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Wiem, że z technicznych powodów nie powinno się zapełniać SSD w całości.
    Zresztą system na pełnym hdd też będzie miał problemy.
    Ale co do ssd - czy to jest reguła dotycząca każdego takiego sprzętu?
    Najtańszego i tego klasowego?
    Podobno należy zostawić 20% wolnego. Mniej bym się przejmował gdyby
    prędkości R/W spadły 2 albo 3 krotnie od maks. po zapełnieniu ponad to
    niż tego, że spadnie jakoś odczuwalnie czas dostępu.

  • 2. Data: 2020-07-10 17:25:14
    Temat: Re: SSD - wpływ zajętego miejsca
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj pueblo, 10 lip 2020 w
    news:5f087fc3$0$547$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

> [...]
    > prędkości R/W spadły 2 albo 3 krotnie od maks. po zapełnieniu ponad
    > to niż tego, że spadnie jakoś odczuwalnie czas dostępu.

    I jeszcze jedno mnie zastanawia. Jeśli jest ssd np. 200GB i ktoś ma stały
    zestaw 100GB zapisanych danych, które nie są modyfikowane, to
    pracuje,"zużywa się" tylko pozostałe 100GB? Nie ma żadnej rotacji
    niezależnej od usera gdzieś w tle tak, żeby cały obszar pamięci był w
    miarę równomiernie ekspolatowany?

  • 3. Data: 2020-07-10 17:38:20
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5f08885a$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    user pueblo pisze tak:

> [...]
    > ma żadnej rotacji niezależnej od usera gdzieś w tle tak, żeby cały
    > obszar pamięci był w miarę równomiernie ekspolatowany?

    Nie powinno być rotacji bo po co zuzywać miejsce wolne plus jeszcze
    miejsce zajetę. To nie opony.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 4. Data: 2020-07-10 17:42:59
    Od: pioruns <w...@w...com>

    Hi,

    Poruszyłeś fajny temat - rzeka :) Mogę się mylić co do niektórych
    rzeczy, to jak coś to mnie poprawiajcie.

    On 10/07/2020 15:48, pueblo wrote:
    > Wiem, że z technicznych powodów nie powinno się zapełniać SSD w całości.
    > Zresztą system na pełnym hdd też będzie miał problemy.

    HDD mechaniczny "nie rozumie" zajętości i go to zupełnie nie obchodzi -
    dane są przechowywane cały czas i wszędzie, czy to w wolnych sektorach
    czy zajętych. Możesz mieć HDD zapełniony w 100% i jego to nie boli.

    > Ale co do ssd - czy to jest reguła dotycząca każdego takiego sprzętu?
    > Najtańszego i tego klasowego?

    Niestety każdy SSD ma problem z wear leveling i wynalezione zostały
    technologie, aby temu nierównemu zużywaniu się zapobiegać - czyt. niżej

    > Podobno należy zostawić 20% wolnego. Mniej bym się przejmował gdyby
    > prędkości R/W spadły 2 albo 3 krotnie od maks. po zapełnieniu ponad to
    > niż tego, że spadnie jakoś odczuwalnie czas dostępu.

    W miarę zużywania się komórek spada R/W bandwidth i czas dostępu też
    rośnie (do komórek, które już ileś tam razy były zapisane wcześniej),
    nic na to nie poradzisz.
    Dzisiejsze dyski i system operacyjne obsługują TRIM - a więc wolne
    miejsce w twoim systemie plików, czy to NTFS czy Ext4, jest tym wolnym,
    nie zajętym obszarem z punktu widzenia kontrolera. I on tego miejsca
    używa, tak samo jak używa tego twojego 20% wolnego.
    Ja na przykład nie mam żadnego miejsca wolnego bez wydzielonej partycji,
    dwie partycje jedna NTFS na Windows 10 i druga Ext na Linuksa w pełni
    wykorzystują SSD - używam obu systemów, oba obsługują TRIM, oba wysyłają
    sygnały kontrolerowi, aby wolnego miejsca używał do woli i je
    zerował/wykorzystywał komórki ponownie.
    Na Linuksie ponadto wywołuję komendę TRIM ręcznie co tydzień, dla
    partycji Ext4.

> [...]
    > pracuje,"zużywa się" tylko pozostałe 100GB? Nie ma żadnej rotacji
    > niezależnej od usera gdzieś w tle tak, żeby cały obszar pamięci był w

    Kontrolery SSD w dzisiejszych czasach to robią, na bieżąco swapują
    sektory, jeśli któryś sektor "leży" z zapisanymi danymi za długo i
    potrzebuje za dużo ECC (korekcji błędów), aby w ogóle zostać odczytany,
    to zostaje nadpisany ponownie/zwolniony z użytku itd. Swego czasu
    sławetny był Samsung, nie robili aktywnego scrubbingu sektorów w tle i
    zwalniał bandwidth bardzo mocno, po tej akcji wypuścili aktualizację
    firmware, aby kontroler cały czas w tle jeździł po sektorach, czytał je
    i sprawdzał, czy wszystkie da się jeszcze w miarę szybko odczytać i
    jakby co naprawiał problem. Co oczywiście skraca żywotność dysku, ale
    coś za coś.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 5. Data: 2020-07-10 18:56:21
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia 10 Jul 2020 15:25:14 GMT
    doszła do mnie wiadomość <5f08885a$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    od pueblo <n...@n...pl> :
> [...]
    >pracuje,"zużywa się" tylko pozostałe 100GB? Nie ma żadnej rotacji
    >niezależnej od usera gdzieś w tle tak, żeby cały obszar pamięci był w

    Zainteresuj się pojęciami static/dynamic/global wear leveling.

  • 6. Data: 2020-07-10 19:04:01
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 10 Jul 2020 16:42:59 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rea2a3$8a1$1$pioruns@news.chmurka.net>
    od pioruns <w...@w...com> :
> [...]
    >dane są przechowywane cały czas i wszędzie, czy to w wolnych sektorach
    >czy zajętych. Możesz mieć HDD zapełniony w 100% i jego to nie boli.

    Dyski SMR rozumieją, czasem muszą się przebudowywać niemal jak SSD.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_reco
    rding
    Co do SSD, dobrym zwyczajem jest pozostawienie pewnej ilości wolnego miejsca poza
    partycjami(10-20%), co powiększa pulę OP.
    https://www.kingston.com/pl/ssd/overprovisioning

  • 7. Data: 2020-07-10 19:05:03
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj pioruns, 10 lip 2020 w
    news:rea2a3$8a1$1$pioruns@news.chmurka.net napisałeś/aś:

    > Możesz mieć HDD zapełniony w 100% i
    > jego to nie boli.

    Dlatego napisałem, że OS będzie mieć problemy

> [...]
    > wolnym, nie zajętym obszarem z punktu widzenia kontrolera. I on tego
    > miejsca używa, tak samo jak używa tego twojego 20% wolnego.

    Dla jasności. Miałem na myśli wykorzystanie całej pojemności dostępnej
    dla użyt. na system plików i pilnowanie żeby jej nie zapełnić powyżej
    80%. W sumie nawet nie pomyślałem, że można po prostu zostawić jakiś
    procent niespartycjonowany.

    Chyba napisałeś tylko o zużyciu, co nie wydaje mi się problemem, bo
    wydaje mi się że przeciętny user b. długo nie zajedzie takiego dysku
    ilością R/W.
    Ale jakoś nie wychwyciłem nic odnoście konieczności bądź jej braku
    pzostawienia w ten czy inny sposów jakiegoś % wolnej przestrzeni.
    Mama rozumieć, że to oczywista oczywistość? Czy zależy właśnie od klasy
    sprzętu?
    W międzczasie dowiedziałem się o istnieniu Over-provisioning
    https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Ov
    er-provisioning

    I tu mi przyszło głupie pytanie do głowy - dlaczego są pojemności typu
    240, 250, 256? Czy np. dysk 240 ma tę samą realną pojemność co 256, tylko
    ma więcej wolnej przestrzeni (Overprovisioning) zostawionej przez
    producenta?

> [...]
    > potrzebuje za dużo ECC (korekcji błędów), aby w ogóle zostać
    > odczytany, to zostaje nadpisany ponownie/zwolniony z użytku itd.

    To świetnie. Czy w ssd też jest tak, że jest jakaś pula komórek(bad
    sectorów), które mogą być do wyczerpania tej puli podmienione?
    A propos bad sectorów i smart. Nadal nie wiem, czy jeśli dysk hdd
    raportuje realokowane sektory, to znaczy, że ta niewidoczna pula
    zapasowych się wyczerpała, czy każde takie zdarzenie. To nie jest takie
    pewne, bo chyba nawet jak Smart pokazuje realokację, to bywa że pełny
    skan dysku jest czysty i nie pokazuje badów.

  • 8. Data: 2020-07-10 20:13:57
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia 10 Jul 2020 17:05:03 GMT
    doszła do mnie wiadomość <5f089fbf$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    od pueblo <n...@n...pl> :
    >Witaj pioruns, 10 lip 2020 w

    >Dlatego napisałem, że OS będzie mieć problemy

    Może boleć, nawet HDD -> dyski SMR:
> [...]

    >dla użyt. na system plików i pilnowanie żeby jej nie zapełnić powyżej
    >80%. W sumie nawet nie pomyślałem, że można po prostu zostawić jakiś

    Lepiez jest zostawić jakiś obszar niespartycjonowany, jest wtedy gwarancja, że obszar
    będzie składał się z całych wolnych bloków(blok podzielony jest na strony o wielkości
    4-16KiB) wobec czego zapis blokowy będzie szybszy(w obrębie strony występują wolne
    bloki
    jeden za drugim, nie trzeba skakać z zapisami po odległych stronach).

> [...]
    >240, 250, 256? Czy np. dysk 240 ma tę samą realną pojemność co 256, tylko
    >ma więcej wolnej przestrzeni (Overprovisioning) zostawionej przez

    Oczywiście, producenci dają różne OP i różne ilości sektorów zapasowych.
    Poza tym firmware też ma swoje tabele danych, czasami dość spore, które to tabele
    powinny
    znajdować się w obszarach zarezerwowanych, wyłączonych z przechowywania danych
    usera(przykładowo tabele wykorzystywane przez FTL, normalnie wczytywane do RAM
    kontrolera
    SSD i uaktualniane po każdym zapisie, tak w uproszczeniu, bo jest wiele tabel FTL aby
    dysk nie musiał zapisywać na flash jednej, ogromnej tabeli, tylko małą tabele
    opisującą
    obszar, do którego trafił zapis).

> [...]
    >pewne, bo chyba nawet jak Smart pokazuje realokację, to bywa że pełny
    >skan dysku jest czysty i nie pokazuje badów.

    HDD raportuje reallokowane sektory zawsze, bez względu na ich ilość, sektorów
    zapasowych
    może być kilka tysięcy, sektory złe zapisane są w dwóch tabelach, fabrycznie złe,
    które
    pojawiły się w czasie produkcji i w drugiej te, które wysiadły w czasie eksploatacji
    usera.
    Translator sięga do tych tabel i podstawia adresy dobrych sektorów przy
    zapisie/odczycie(jeśli wystąpiła reallokacja i sektor jest przeadresowany, to te
    tabele
    zawierają adresy fizycznego sektora złego i adres odpowiadającego mu sektora z puli
    zapasowej).
    Wszystko to jest sporym uproszczeniem, bo sprawa nie jest tak prosta, firmware dysku
    HDD
    czy SSD to często kawał skomplikowanego kodu.

  • 9. Data: 2020-07-10 21:16:08
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Boli, i to bardzo.

    -----

  • 10. Data: 2020-07-10 21:32:34
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Miałem kiedyś SSD Intela 160 GB zapchany dwiema partycjami dosłownie pod korek, Win
    XP i dane, różnicy w sprawności (spadku) nie
    widziałem, ale w kompie szyna była chyba tylko SATA-I, a SSD był SATA-II lub III (nie
    pamiętam).
    Nie miałem żadnego over-provisioning, TRIM-owanie ręczne programikiem narzędziowym
    Intela co jakiś czas (powiedzmy raz na tydzień).

    W nowych EVO programowi Samsung Magician pozwoliłem założyć rekomendowane 10%, dla
    żywotności.

    Lubię coś pooglądać ze streamingu, a odtwarzacz (pochodna VLC) potrafił zakładać
    kilkugigowego cache'a na dysku, rocznie to byłyby
    terabajty danych, przerzuciłem więc cache'a odwarzacza z dysku lokalnego do RAM
    (szczęśliwie była taka opcja w ustawieniach menu
    odtwarzacza).