    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Smartfon z LTE - czy warto dopłacać do 5g?
    Date: Sat, 9 Apr 2022 03:48:02 +0200

    "netx" 62502f5a$0$450$6...@n...neostrada.pl

    > Chcemy kupić dla starszej osoby, mojego ojca, smartfona. Ojciec
    > jest w wieku powyżej 70 lat. Celuję w Samsung A52 za około 1350zł.
    > Nie ma on 5g. Czy jest sens dopłacać kilkaset zł za telefon z 5g?

    Jeśli zależy mu na niskich pingach -- chyba warto...
    (chyba jakieś gry -- do VoIPa LTE wystarczy!)

    > Czy 4g/LTE wystarczy - podziała jeszcze kilka lat,

    Może nawet kilkadziesiąt...
    Być może przez kilka lat 5G nie ruszy pełną parą w Polsce...

    > czy wyłączą jak 3g (czytałem że 3g chcą stopniowo wyłączać)?

    Widzisz gdzieś telefony bez LTE? Pomiędzy LTE i 3G jest praktyczna
    przepaść w telefonach, której raczej nie ma (i nie będzie) pomiędzy
    LTE i 5G.

    5G to wg mnie:
    - duża gęstość (lodówki, lokówki, ;) buty...)
    - niskie pingi (wg mnie LTE ma akceptowanie niskie)
    - duża szybkość (do pornoli z Jutuby starczą 2 Mb/s)
    - niska dostępność
    - niewielka użyteczność w telefonach/laptopach względem/ponad LTE

    5G znajdzie zastosowanie w tym, czego dziś nie ma. :)
    Do telefonów przyda się tak sobie -- ponad to, co oferuje LTE...

    -=-

    Jeśli Twój samochód rozwija szybkość 205 km/h -- jest wolniejszy
    od samochodu sąsiadki, rozwijającego szybkość 305 km/h?... Niby
    tak, ale w miejskiej ;) jeździe nie znajdziesz dużej różnicy...

    -=-

    Mnie w domu wystarcza 5Mb/s -- niby w porywach to 10Mb/s,
    a nawet 100Mb/s, ale 5Mb/s wystarczy mi do codziennego życia...
    Dzielę tę szybkość na dwa mieszkania... Cieszy mnie niska
    cena -- 29 pln miesięcznie + elektryczność na APki...

    -=-

    Od szalonych szybkości i niskich pingów ważniejsza jest
    STABILNOŚĆ połączenia. Nie wiem, jak jest z 5G... Może
    właśnie nadmiar szybkości i nikłe pingi dają w efekcie
    właśnie stabilizację -- z uwagi na możliwość szybkiego
    powtórzenia transmisji... A może wręcz przeciwnie...

    -=-

    Nie wiem też, jak wygląda enegożerność połączenia... Może
    wielkie szybkości owocują nikłym zapotrzebowaniem na energię?...
    Szybo idzie, więc krótko ciągnie energię... A może wręcz przeciwnie...
    W telefonie to poważna sprawa...

    -=-

    Nie mam 5G ani w telefonie, ani chyba w powietrzu...
    Ponoć Plus ma 5G w Białymstoku -- nie wiem, jak jest...
    Nie wiem, jakie to jest 5G...

    -=-

    NFC -- przydatne w telefonie! Ale raczej nie 5G...
    Jakby 5G było za darmo -- czemu nie...

    --