  • 1. Data: 2022-04-08 14:49:29
    Temat: Smartfon z LTE - czy warto dopłacać do 5g?
    Od: netx <n...@g...pl>

    Chcemy kupić dla starszej osoby, mojego ojca, smartfona. Ojciec jest w
    wieku powyżej 70 lat. Celuję w Samsung A52 za około 1350zł. Nie ma on
    5g. Czy jest sens dopłacać kilkaset zł za telefon z 5g? Czy 4g/LTE
    wystarczy - podziała jeszcze kilka lat, czy wyłączą jak 3g (czytałem że
    3g chcą stopniowo wyłączać)?

    Ewentualnie ciekaw jestem alternatywy dla tego Samsunga A52. Będzie to
    pierwszy smartfon ojca (dotąd używa starej Nokii) i dobrze aby podziałał
    długo żeby nie uczyć obsługi kolejnego telefonu za rok.

  • 2. Data: 2022-04-08 15:11:33
    Temat: Re: Smartfon z LTE - czy warto dopłacać do 5g?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Apr 2022 14:49:29 +0200, netx wrote:
> [...]
    > 5g. Czy jest sens dopłacać kilkaset zł za telefon z 5g? Czy 4g/LTE
    > wystarczy - podziała jeszcze kilka lat, czy wyłączą jak 3g (czytałem że

    spoko - podziala az mu bateria padnie.

    > Ewentualnie ciekaw jestem alternatywy dla tego Samsunga A52. Będzie to
    > pierwszy smartfon ojca (dotąd używa starej Nokii) i dobrze aby podziałał
    > długo żeby nie uczyć obsługi kolejnego telefonu za rok.

    Ty sie lepiej zainteresuj, czy dojrzy te malutkie literki,
    czy sie zdola nauczyc podstawowej obslugi Androida, czy
    dobrze slyszy rozmowy.
    Bo to moze byc pewien szok kulturowy.

    Z komputerami Tato obeznany, czy niezbyt?

    J.

  • 3. Data: 2022-04-08 16:18:02
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 08.04.2022 o 15:11, J.F pisze:

> [...]
    > dobrze slyszy rozmowy.
    > Bo to moze byc pewien szok kulturowy.
    >
    > Z komputerami Tato obeznany, czy niezbyt?

    Z komputera Tata korzysta w podstawowym zakresie: Thunderbird, WWW,
    edycja dokumentów. Często muszę pomagać. Przetestuję jeszcze jak mu
    podchodzi smartfon, przy użyciu mojego telefonu (mam Huawei P30 Pro z
    usługami Google).

  • 4. Data: 2022-04-08 21:44:07
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 08/04/2022 02:11 pm, J.F wrote:
> [...]

    Dawalem swojej mamie moje porzechodzone smarfony i zawsze instalowalem
    teamviewer. Zawsze cos wyskoczy, zawsze cos sie zepsuje i wtedy, zawsze to
    naprawisz zdalnie. Wazne zeby Tato potrafil zrestartowac telefon i podac
    pin lub odcisk palca.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 5. Data: 2022-04-08 23:43:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:62502f5a$0$450$65785112@news.neostrada.pl>
    user netx pisze tak:

    > Chcemy kupić dla starszej osoby, mojego ojca, smartfona. Ojciec
    > jest w wieku powyżej 70 lat. Celuję w Samsung A52 za około 1350zł.
    > Nie ma on 5g. Czy jest sens dopłacać kilkaset zł za telefon z 5g?

    Zależy gdzie się mieszka. W dużym mieście ma sens bo 5G jest pojemny.
    Pomieści tłum ale ma mały zasięg. A na wioske 5G nie ma sensu kupować
    jeśli budżet ma znaczenie.

    dla starszej osoby to ekran AMOLED, fizyczny guzik HOME, usb C,
    szybkie ładowanie.

    > Czy 4g/LTE wystarczy - podziała jeszcze kilka lat, czy wyłączą jak
    > 3g (czytałem że 3g chcą stopniowo wyłączać)?

    4G jeszcze pobędzie z nami.

    --
    Piter

    po czym poznać głupiego
    po dzwonku jego

  • 6. Data: 2022-04-09 03:48:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "netx" 62502f5a$0$450$6...@n...neostrada.pl

    > Chcemy kupić dla starszej osoby, mojego ojca, smartfona. Ojciec
    > jest w wieku powyżej 70 lat. Celuję w Samsung A52 za około 1350zł.
    > Nie ma on 5g. Czy jest sens dopłacać kilkaset zł za telefon z 5g?

    Jeśli zależy mu na niskich pingach -- chyba warto...
    (chyba jakieś gry -- do VoIPa LTE wystarczy!)

    > Czy 4g/LTE wystarczy - podziała jeszcze kilka lat,

    Może nawet kilkadziesiąt...
    Być może przez kilka lat 5G nie ruszy pełną parą w Polsce...

    > czy wyłączą jak 3g (czytałem że 3g chcą stopniowo wyłączać)?

    Widzisz gdzieś telefony bez LTE? Pomiędzy LTE i 3G jest praktyczna
    przepaść w telefonach, której raczej nie ma (i nie będzie) pomiędzy
    LTE i 5G.

    5G to wg mnie:
    - duża gęstość (lodówki, lokówki, ;) buty...)
    - niskie pingi (wg mnie LTE ma akceptowanie niskie)
    - duża szybkość (do pornoli z Jutuby starczą 2 Mb/s)
    - niska dostępność
    - niewielka użyteczność w telefonach/laptopach względem/ponad LTE

    5G znajdzie zastosowanie w tym, czego dziś nie ma. :)
    Do telefonów przyda się tak sobie -- ponad to, co oferuje LTE...

    -=-

    Jeśli Twój samochód rozwija szybkość 205 km/h -- jest wolniejszy
    od samochodu sąsiadki, rozwijającego szybkość 305 km/h?... Niby
    tak, ale w miejskiej ;) jeździe nie znajdziesz dużej różnicy...

    -=-

    Mnie w domu wystarcza 5Mb/s -- niby w porywach to 10Mb/s,
    a nawet 100Mb/s, ale 5Mb/s wystarczy mi do codziennego życia...
    Dzielę tę szybkość na dwa mieszkania... Cieszy mnie niska
    cena -- 29 pln miesięcznie + elektryczność na APki...

    -=-

    Od szalonych szybkości i niskich pingów ważniejsza jest
    STABILNOŚĆ połączenia. Nie wiem, jak jest z 5G... Może
    właśnie nadmiar szybkości i nikłe pingi dają w efekcie
    właśnie stabilizację -- z uwagi na możliwość szybkiego
    powtórzenia transmisji... A może wręcz przeciwnie...

    -=-

    Nie wiem też, jak wygląda enegożerność połączenia... Może
    wielkie szybkości owocują nikłym zapotrzebowaniem na energię?...
    Szybo idzie, więc krótko ciągnie energię... A może wręcz przeciwnie...
    W telefonie to poważna sprawa...

    -=-

    Nie mam 5G ani w telefonie, ani chyba w powietrzu...
    Ponoć Plus ma 5G w Białymstoku -- nie wiem, jak jest...
    Nie wiem, jakie to jest 5G...

    -=-

    NFC -- przydatne w telefonie! Ale raczej nie 5G...
    Jakby 5G było za darmo -- czemu nie...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 7. Data: 2022-04-09 12:36:33
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > "netx" 62502f5a$0$450$6...@n...neostrada.pl

    > Jeśli zależy mu na niskich pingach -- chyba warto...
    > (chyba jakieś gry -- do VoIPa LTE wystarczy!)

    U mnie na LTE ping 29 ms, a na 5G ping 21 ms.
    Więc różnica praktycznie żadna.
    Dla gracza niski ping, to ping poniżej 10 ms, a taki ping jest tylko na
    przyzwoitym łączu stacjonarnym, np. przez telewizję kablową, albo
    światłowód.

  • 8. Data: 2022-04-09 12:59:33
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 08.04.2022 o 23:43, PiteR pisze:

    > Zależy gdzie się mieszka. W dużym mieście ma sens bo 5G jest pojemny.
    > Pomieści tłum ale ma mały zasięg. A na wioske 5G nie ma sensu kupować
    > jeśli budżet ma znaczenie.

    I ta starsza osoba będzie w tym mieście filmy ściągać na telefon?
    Ewentualnie do czego jeszcze to 5g może być dla niej przydatne?

    Avast.

  • 9. Data: 2022-04-11 02:00:29
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6251671c$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    user RadoslawF pisze tak:

    > I ta starsza osoba będzie w tym mieście filmy ściągać na telefon?

    Nie rozumiem co mają z dupy filmy do rzeczy? Możesz rozjaśnić?

    > Ewentualnie do czego jeszcze to 5g może być dla niej przydatne?

    do dodzwonienia się.

    --
    Piter

    po czym poznać głupiego
    po dzwonku jego

  • 10. Data: 2022-04-11 03:36:19
    Temat: Re: Srałofon z LTE - czy warto dopłacać do 5g?
    Od: Personalidade Onisciente <p...@l...net.invalid>

    netx wrote...
    > wieku powyżej 70 lat

    Do mnie to "małolat"...

    > Czy jest sens dopłacać kilkaset

    Za 10 lat ale nie teraz, wszystko jest
    jeszcze w powijakach, sieci kręgowe są
    nierozwinięte (za mała przepustowość).

    Żre znacznie więcej energii. Posiadam
    https://bit.ly/3em82ix z 3 abonamentami
    1x SIM i 2x eSIM, we wszystkich wyłączyłem
    5G (po prostu gówienko i nic więcej).

    Wypróbowałem w kilkunastu krajach.

    --
    Personalidade Onisciente