  • Data: 2021-01-09 18:53:55
    Temat: Re: Spieszmy się kochać Windows
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 09/01/2021 16:48, Maciej Sobczak wrote:
    > No i?

    To oznacza że POSIX nie jest dobrą abstrakcją na OS b wymaga tego
    wszystkiego aby być POSIXem. Inaczej nie jest POSIXem.

    > Taki przykładowy QNX jest oparty o mikrojądro, gdzie te wszystkie rzeczy powyżej to
    osobne usługi, których można nie mieć, to jest kwestia konfiguracji.

    Każda konfiguracja, inna niż *wszystko*, nie jest już POSIXem.

    > I niepotrzebnych rzeczy nie ma, zwłaszcza w systemach embedded.

    To po co tam wciskać POSIXa skoro używa się 5% jego api?

    > Nie zmienia to faktu, że nadal QNX jest POSIX.

    Jak zrobisz make all_shit_included to na pewno jest.

    > Zaczynam mieć wrażenie, że to jedyna rzecz, o której masz coś do powiedzenia.

    Nie, to dwa odległe światy: dilda i respiratory. jedne można programować
    byle jak, inne wymagają cięzkich certyfikacji. W obu stosuje sięte same
    procesory, techniki, abstrkacje, i w ani jednym z nich nie ma POSIXa.

    > Sam sobie zaprzeczasz. "W jakiejś implementacji"?

    Jakiejś. Widzisz, POSIX ma bardzo dużo undefined behavior. To jak się
    zachowa, zależy od implemetacji, ba, nawet od wersji jądra, bibliteki,
    interakcji usera czy co tam na niego wpływa.

    > A jeśli mam formalnie zweryfikowaną implementację

    Wątplię, aby ktoś formalnie weryfikował POSIXa. Z uwagi na UB. Ale może
    sie mylę, znasz przykład?

    >, to czy w takiej implementacji będzie ciężko zweryfikować?

    Tak, ponieważ posix generuje bardzo dużo stanów które wymagają formalnej
    oceny przejścia i obsługi. Tan interfejs jest bardzo ciezko weryfikować.

    Jeśli z ::read może wylecieć 20 róznych stanów to nie jest to dobre API.

    > Nadal nie odróżniasz API od implementacji. POSIX to tylko API.

    Więc sprawdź jak zachowuje się na różnych systemach. No wiec różnie.

    > A jest formalnie zweryfikowany?

    Jest możliwy do weryfikacji łatwiej niż POSIX. I prawdopodobnie nie
    używany i tak, bo to zabawka do dildo. Podobnie jak POSIX na mainframes.

    > Bo widzisz - POSIX to API. Natomiast FreeRTOS to konkretny system.

    I tu wchodzi abstrakcja, cała na biało.

    > I ten konkretny system nie jest zweryfikowany, nawet nieformalnie. Dlatego
    zdecydowanie nie chcesz go w respiratorze.
    > (ale możesz chcieć SafeRTOS, którego napisali od nowa w tym celu)

    Który to SafeRTOS jest bez wątpienia POSIX like. I w dodatku bazujący na
    API FreeRTOS :D Ależ to życie jest złośliwe.

    > Od kiedy API utrudnia weryfikację? W jaki sposób?

    W taki sposób:

    switch ( fooResult )
    {
    case Error:
    case OtherError:
    case UlikelyError:
    case SomethingBroken:
    case DoItAgainPlease:
    case MabyeLater:
    case OKButNotQuite:
    case Almost:
    case NeedRest:
    case Interrupt!:
    }

    > A tam nie zadziałał od ręki, bo autorzy uznali, że musi być ourMutexCreate(),
    zamiast pthread_mutex_init().

    Nie, autorzy mają inny rodzaj mutexa. Wątku. Rurki. To nie kwestia nazw,
    tylko użytku.

    > Nie wiem, czy lepiej. Na pewno program napisany pod API POSIX jest bardziej
    przenośny (bo działa na wielu systemach), niż program napisany pod FreeRTOS (bo
    działa tylko na jednym).

    A program napisany w Qt jest jeszcze bardziej przenośny od tego w POSIXie.

    > Może czy istnieje?

    Na w tym miejscu jest std::mutex mutex; bez śladu free function.

    Na przykład obok jest CreateMutex biorący 3 parametry.

    > Pokaż na przykładzie FreeRTOS

    Nie, pokaże na dowolnym innym przykładzie, aby obalić Twoją tezę o braku
    sensu abstrakcji na inicjacje mutexa.

    > To mam z innego powodu. Otóż w programie C++ wolę mieć bardziej zunifikowane
    idiomy. Np. zwalnianie tego muteksa w destruktorze. Ale robię to z powodu
    *podniesienia* poziomu abstrakcji, a nie z powodu zapewnienia przenośności.

    Robisz to z obu powodów. std::foo jest przenośne z definicji.

    > Do przenośności wystarczyłby POSIX

    Nie chcesz takiej przenośności. POSIX to gówno. Pod wieloma względami to
    zamrożone workaroundy z lat 70tych.

    >, gdyby twórcy januszowych RTOSików

    A twórcy januszowych Windowsów?

    > Dlatego chciałbym mieć *jedną* implementację mojej klasy MyMutex. A nie kilka
    różnych.

    Nie ma takiej potrzeby. I tak masz dwie co najmniej. Przecięz masz
    jeszcze mocka do testów.

    > "U mnie działa"?

    Bo robisz je na cygwinie czy nie masz?

    > Jeśli trzeba puścić unit testy, to Cygwin jest do tego jak najbardziej
    wystarczający.

    Ano właśnie, znalazłeś adapter do systemu operacyjnego. Bardzo milutko.
    Nie sprzedasz jednak aplikcji napisanej na cygwinie, pozerkaj jak bardzo
    wieli ból dupy mają twórcy cygwina z powodu niekompatybilnosci POSIXA z
    WinApi i dlaczego w paru miejscach maja spinlocki.

    > "U mnie działa"?

    Nie, działa Ci w cygwnie. I nie dział wydajnie. Rownie dobrze mógłbyś
    powiedzieć, że Ci działa w emulatorze odpalonym na windowsie. Ten sam
    poziom "działania na windowsie".

    > A niby jak by miało być "like"?

    Bo to taka znakomita abstrakcja. Kazdy by chciał POSIXa w każdym dildo i
    respiratorze, ale świat wyglada inaczej.

    > POSIX to jest API dla języka C.

    Nie tylko. Również dla ograniczonej klasy systemów, w tym w
    szczególności posiadajacych konsolę z interakcją z userem.

    > Pominąłeś szczegół: ktoś z tym std:: kombinuje, że standardy są dobre.

    Tak, ktoś kombinuje aby były *naprawdę* abstrakcyjne, a nie ściema, jak
    POSIX.

    > Nie przypisuj sobie tego pomysłu, bo do tej pory byłeś od niego daleko.

    Możesz powiedzie gdzie go sobie przypisuje?

    > Jest przenośne bardziej (również na embedded), niż ourMutexCreate, który w ogóle
    nie jest.

    Ale jest, to 1 linijka kodu dla POSIXa i 1 linijka kodu dla WinAPI. To
    się nazywa adaper i itnieje w każdej implementacji interfejsu. W POSIXie
    też istnieje adapter z pthread do przestrzeni kernela.

    > Też nie mogę. Bo ktoś olewał standardy.

    Nie olewa standardów. POSIX to jest taki standard z przypadku. Microsoft
    nie ma śadu powodu aby go używac. Przyznał to Bill kiedy mówił że API
    windwosa jest jedyne w swoim rodzaju i to jest *najważniejsze* co
    Windows posiada. Inność. Dzieki czemu jest typowym vendor-lockin. Na
    szczęscie od dawna potrafimy to obejść, dzięki abstrakcji na OS.

    > Już rozumiem. Ty piszesz o tym, jak jest a ja o tym, jak powinno być

    Idealista.

    Świad składający się z samych POSIXów byłby wyjątkowo gówniany, tak samo
    jak składający się z WinAPI. Oba to zamrożone dawno temu workaroundy, w
    tym wręcz krytyczne debilizmy.

    Tupanie nogą że świat nie jest POSIXowy i na siłe uzależnianei się od
    tego kipeskiego API nie jest specjalnie profesjonalne.