  • Data: 2021-01-09 21:28:18
    Temat: Re: Spieszmy się kochać Windows
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 09/01/2021 20:57, Luke wrote:
    > Nie piszę co oni wzięli, lecz że UWOLNILI.

    A co było niewolne?

    > Skoro DOS ludziom wystarczał

    Nie wystarczał. Patrz na Apple.

    > i nie było konkurencji

    Patrz na Apple.

    >, był brak rozwoju.

    Czyli stracone lata.

    > Zapaść?

    Wstecznictwo. Kiedy ludzie w końcówce lat 70 prjektują systemy
    wielozadaniowe, preemptive multitasking, wielodostęp, GUI itd itp IBM
    nasrał na to wszystko pudrując CP/M w dziadowskiej architektórze i
    sprzedając prawie za darmo. Fizycznie są odpowiedzialni za zatrzymanie
    rozwoju informatyki na wiele lat.

    > Hardware była.

    Raczej tylko kolonowali kiepski design.

    > Od Windows 98 do Me oraz od wczesnych Office aż do 97 włącznie nawet nie
    > łatano dziur.

    Win 98 SE.

    Me miał system aktualizacji i nawet w ograniczonej formie działał.

    > Bo ludzie i tak będą kupowali.

    Bo gry były.

    > Gdybym IBM nie uwolnił sprzętu

    NIkt nie ma pretencji IBM że uwolnił sprzęt. Pretensje można mieć że
    uwolnił *taki* sprzęt.

    > Nawet wyprodukowanie jakiejkolwiek karty ISA 8-bit wymagałoby
    > zgody albo opłat licencyjnych dla IBM.

    Nie ma to nijak związku z dziadowską architekturą x86 i dziadowskim
    systemem operacyjnym.

    Uwolnić mogli cokowliek, np. komputer oparty o MC68000. O mały włos tak
    się nie stało.

    > I poległ na początku, bo nic nie uwolnił.

    A świat klepał klony Apple II w ilościach hurtowych, wliczając w to
    nieskoczone ilosci peryferiów do niego.

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Apple_II_clone

    > Przy czym im nie chodziło o
    > dominację na rynku nigdy.

    I jakoś zdominowali rynek w USA.

    > Rewolucją było UWOLNIENIE sprzętu.

    Też nie. Poskładany na kolanie komputer z żałosnego cpu i kilku układów
    TTL trudno nazwać jakoś specjalnie rewolucyjnym.

    Takich uwolnien z okolic "każdy może robić peryferia" było kilka w
    świecie 8/16/32-bit. IBMowi się najzwyczajniej udało przebić, być może
    tylko dlatego że dzięki małym kombinacjom MS zdobył pokaźną ilośc
    software kiepskiej jakości na start i jakoś poleciało. Nie doceniasz
    roli przypadku w losach świata. A jak by MS nie miał skąd zajumać QDOS,
    to jaki mieli by rynek i skąd by wzieli OSa? Przecież nie potrafili sami
    napisać.

    > Nie architektura, nie dos. Tylko
    > UWOLNIENIE. Pozwolenie na produkcję sprzętów "kompatybilnych".

    Gdyby tego nie zrobili prędzej czy później uwolniło by się coś innego.

    Tymczasem spuszczono ze smyczy najgosze możliwe rozwiązanie. I tyle było
    z rewolucji.