  • 11. Data: 2022-10-20 11:11:51
    Temat: Re: Standardy kolorów
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Mam gdzieś w domu niezłą książkę, dotyczącą m.in. retuszu barwnego w
    > fotografii. Co ciekawe, pisał tę książkę daltonista. On też robił
    > retusze, opierając się na porównaniach i wykresach barw. Pracuje
    > zawodowo jako grafik.

    Och, to jednak jest co innego. Po artystach daltonistach zawsze można
    się spodziewać czegoś interesującego, byli tacy malarze. Gapienie się
    na migające kontrolki to proza życia. Powinno być proste, jednoznaczne.

    > Miewałem w rękach routery, które miały dwu- lub wielo-kolorowe LEDy.
    > No i niestety, kolor świecenia często się mijał z opisem.
    > W opisach było np. zółte lub czerwone, a ten diabelski wynalazek świecił
    > na bursztynowo czy seledynowo. I bądź tu mądry, o co mu chodzi, albo jak
    > jakiś Chińczyk widzi kolory.

    Może nie "widzi kolory", tylko "wydaje mu się, że kolor będzie taki".
    Od jakiegoś czasu chętnie używane są trójkolorowe diody RGB z cyfrowym
    sterowaniem. Bo to tanie, mają tylko cztery końcówki, a da się uzyskać
    każdy kolor opisany trzema bajtami, czyli na 256 poziomach jasności.
    I to nie jednej lampki, tylko w zasadzie dowiolnie długiego łańcucha
    podłączonego do jednego wyjścia procesora. Cud miód i orzeszki. Ale jak
    pan projektant sobie przypomni ze szkoły, że czerwony zmieszany z zielonym
    daje żółty, i da po równo we dwa kanały, wychodzi kicha. To wszystko nie
    jest liniowe, więc trzeba wiedzieć, jak mieszać. Poprawiałem kiedyś takie
    rzeczy po kolegach. Polakach, nie Chińczykach. Samych założeń już nie
    dało się poprawić -- zamiast garści ledów, lepiej było dać wyświetlacz
    graficzny. Wlcale nie bardziej skomplikowany. Zatem trzeba było namieszać
    zielony, seledynowy, granatowy, turkusowy, fioletowy, różowy -- bo liczba
    stanów koniecznych do zwizualizowania tak daleko wzrosła z czasem.

    > Natomiast w temacie mojego odłącznika i kontrolek:
    > Znalazłem ciekawy wynalazek. Można to znaleźć (głównie na Allegro) pod
    > nazwą "KONTROLKA 230V 400V woltomierz amperomierz LED".
    > Dam takiego dziada, podpinając mu woltomierz na wejście i dzięki temu
    > jeśli świeci, to znaczy, że rozłącznik jest pod zasilaniem.

    Dziad wygląda dobrze, też bym tak zrobił w tym przypadku.

    Jarek

    --
    Gadał dziad do obrazu.

  • 12. Data: 2022-10-20 11:26:07
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Thu, 20 Oct 2022 10:30:15 +0200, Adam pisze:
> [...]
    > No i niestety, kolor świecenia często się mijał z opisem.
    > W opisach było np. zółte lub czerwone, a ten diabelski wynalazek świecił

    W sprzęcie sieciowym, a dokładnie w modułach do dużych switchy pewnej
    firmy na C, też były trójkolorowe (po kilka na moduł nawet): każda
    kontrolka mogła być zielona, pomarańczowa lub czerwona. W teorii.
    W rzeczywistości te kolory były takie tylko z nazwy. Np. czerwony to był
    jednak taki bardziej pomarańcz, pomarańcz zaś zdecydowanie zajeżdżał
    cytryną. W zależności od partii (tego samego) modułu, miejsca i roku
    produkcji. Jak były wymieszane, to switch mógł być rozświetlony
    odcieniami tych barw, które nazwać by mogły tylko kobiety... Kolega Jarka
    musiałby biegać z walizką filtrów, jak nie przymierzając filmowiec
    jakiś, czy fotograf.

    k.

  • 13. Data: 2022-10-20 11:52:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

> [...]
    > W rzeczywistości te kolory były takie tylko z nazwy. Np. czerwony
    > to był jednak taki bardziej pomarańcz, pomarańcz zaś zdecydowanie

    To jest ten syndrom -- nomen omen -- ślepej wiary w liczby, który
    wcześniej opisałem.

    > W zależności od partii (tego samego) modułu, miejsca i roku produkcji.
    > Jak były wymieszane, to switch mógł być rozświetlony odcieniami tych
    > barw, które nazwać by mogły tylko kobiety...

    A tu już faktycznie można mieć pretensę tylko do Chińczyków. Wszak oni
    te diody produkują.

    > Kolega Jarka musiałby biegać z walizką filtrów, jak nie przymierzając
    > filmowiec jakiś, czy fotograf.

    Opłaca się być kolegą Jarka, ci mają dobrze. Jeden niedawno dostał ode
    mnie spektrometr, zdecydowanie bardziej poręczny od walizki z filtrami
    (takie spektrometry to przecież jak szpulka od nici, czy niepotrzebna
    szprycha rowerowa, która znajdzie się...). Teraz sobie pomyślałem, że
    mógłbym napisać apkę na telefon, która przywoła nazwy kolorów widzianych
    przez kamerę. Zaraz do mnie dotało, że myśl to głupia -- bowiem przede
    mną już niejeden musiał taką napisać. I faktycznie.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2022-10-20 13:24:44
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1s4zkjr7661p5.1gkxonitxo2us.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > W każdym razie chodziło na raz sporo sprzętu: hydrofory, duża
    > betoniarka, duża spawarka, piła mechaniczna, frezarka, piły do
    > drewna itd. Najmniejsze silniki to było ok, 2,8kW (trójfazowe).

    betoniarke dobrze jest uziemić bo betoniarka to zuo wcielone.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 15. Data: 2022-10-20 14:20:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 20 Oct 2022 09:26:07 GMT, Krzysztof Gajdemski wrote:
> [...]

    W fotografi to sie IMHO w miare czesto zdarza.
    Popatrzcie na filmy z samochodow ... czy zielone swiatlo nie jest
    jakies niebieskie?

    Ch-ka matrycy i filtrow, nie musi dokladnie odpowiadac oku,
    szczegolnie, jak sie cos przeswietli ..

    Ty malo testorenu masz i za duzo kolorow znasz :-)

    > W sprzęcie sieciowym, a dokładnie w modułach do dużych switchy pewnej
    > firmy na C, też były trójkolorowe (po kilka na moduł nawet): każda
    > kontrolka mogła być zielona, pomarańczowa lub czerwona. W teorii.

    A tak naprawde byla dioda zielona i czerwona, a jak sie zapalily dwie
    naraz, to sie robil kolor zolty/bursztynowy/pomaranczowy ?

> [...]
    > jednak taki bardziej pomarańcz, pomarańcz zaś zdecydowanie zajeżdżał
    > cytryną. W zależności od partii (tego samego) modułu, miejsca i roku

    Troche dziwne. Czerwone LED sa raczej czerowone.
    Zielony+czerwony moze zajezdzac cytryną.

    Moze ten pomarancz to naprawde byl pomarancz, tzn zielony+czerwony?
    Albo byly dwa poziomy swiecenia tego zielonego, niekoniecznie celowo -
    tzn szybka reakcja na cos powodowala modulacje PWM.

    J.

  • 16. Data: 2022-10-20 15:37:47
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 20.10.2022 11:10, Adam wrote:

    > Tak, jak wcześniej pisałem, jest w budynku instalacja dwuprzewodowa TN-C.
    > Różnicówek więc nie ma.
    Też mam podobny problem - gniazda zewnętrzne i stary budynek/instalacja.
    Nie widzę dużego problemu technicznego z wbiciem w piwnicy uziomu
    szpilkowego, wykonaniem małej ,,podrozdzielnicy" i zainstalowaniem tam
    m.in. różnicówki (tym bardziej, ze i tak coś tam kombinujesz). Bardziej
    mnie martwi, jak wyglądałby taki apgrejd instalacji od strony
    formalno-prawnej. Bo w razie jakiegoś wypadku byłby to pretekst dla
    ubezpieczalni do odmowy wypłaty kasy. Być może, że byłby to też pretekst
    dla prokuratora do wszczęcia postępowania karnego.

  • 17. Data: 2022-10-20 16:13:24
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 19.10.2022 o 23:24, Adam pisze:

    > Jeszcze tylko muszę sobie przypomnieć, jak się liczy opornik dla LED.

    Serio będziesz robił kontrolki na piechotę ?

    https://new.abb.com/products/pl/2CCA703402R0001/e219
    -d

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 18. Data: 2022-10-20 17:00:44
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 20.10.2022 o 16:13, PeJot pisze:

    > Serio będziesz robił kontrolki na piechotę ?
    >
    > https://new.abb.com/products/pl/2CCA703402R0001/e219
    -d

    Ciekawa ta kontrolka: "Prąd znamionowy (In):16 A" ;-)

    Paweł

  • 19. Data: 2022-10-20 17:44:58
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Thu, 20 Oct 2022 14:20:27 +0200, J.F pisze:
> [...]
    > jakies niebieskie?
    > Ch-ka matrycy i filtrow, nie musi dokladnie odpowiadac oku,

    Jasne (a czasem też i ciemne). Dlatego filmowcy robią korektę barwną
    także w postprodukcji.

> [...]
    > Zielony+czerwony moze zajezdzac cytryną.
    > Moze ten pomarancz to naprawde byl pomarancz, tzn zielony+czerwony?

    Do powyższego opisu to bym się zbytnio nie przywiązywał. Możliwe, że
    przekłamania zostały przekłamane i w rzeczywistości schemat
    kolorystyczny rozjazdu był inny. Ale nie... Pamiętam, że przy jednym takim
    module nigdy nie wiedziałem, czy świeci on czerwono (źle), czy jednak
    pomarańczowo (standby). Różnice między oboma stanami były minimalne. Na
    zielono świecił ładnie. I raczej było tak, że wszystkie kontrolki
    w danym module (5) świeciły tymi samymi odcieniami, tu bodaj różnic nie
    było.

    > Albo byly dwa poziomy swiecenia tego zielonego, niekoniecznie celowo -
    > tzn szybka reakcja na cos powodowala modulacje PWM.

    Diabli wiedzą... Mowa jest o modułach Sup2k dla switchy Cisco 6500. One
    miały te kontrolki dość spore, okrągłe. Diody były za półmatowym,
    trochę elastycznym materiałem. Nie było widać, jak te światełka są
    skonstruowane.

    k.

  • 20. Data: 2022-10-20 17:58:37
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1l3peaal9xbev.18mv8xl956qgm.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > Jeszcze tylko muszę sobie przypomnieć, jak się liczy opornik dla LED.

    2 x 150k od L i od N i dioda 1N1007 w przeciwna strone na ledzie.

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.