  • 41. Data: 2024-03-17 21:32:09
    Temat: Re: Świat w oczach Lema
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 17 Mar 2024 09:07:13 +0100, Wiesiaczek
    <c...@v...pl> wrote:
    > Ponieważ doprowadziliśmy do ocieplenia klimatu, brakuje nam
    > normalnej
    > żywności, jesteśmy karmieni chemią.
    > To powoduje wzrost chorób,

    Wszystkie prognozy wskazują nadal na wzrost populacji więc co to za
    argument o chorobach.

    > szczególnie nowotworowych z którymi nie
    > jesteśmy w stanie sobie poradzić.

    A ja słyszę opinie wręcz przeciwnie, o dziwo. Że coraz więcej
    nowotworów jest uleczalnych, ze zdecydowanie lepszymi wynikami niż 50
    lat temu.

    > Mimo rozwoju medycyny jest coraz
    > więcej chorób, wcześniej nie obserwowanych.

    Wielu uważa, że choroby to przeciwstawienie się selekcji naturalnej,
    dochodzi wszechobecna akceptacja swobodnego rozmnażania powielające
    wady i na siłę ratując osobników które w warunkach naturalnych w
    ogóle by nie przetrwały. To jest dopiero wbrew naturze.

    > Uważasz, że to jest "dawanie sobie radę"?

    Kolokwialnie zapytam: źle ci? Skoro odpowiedź na to pytanie nie jest
    twierdzące u 100% populacji to problemu nie ma.
    Skoro się nie powstrzymuje globalnie wzrostu populacji to tak,
    zakładam że wszyscy włodarze dają sobie z tym radę.

    --
    Marek

  • 42. Data: 2024-03-18 03:44:22
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jestem ciekaw, co LEM powiedziałby o tym ;
    zapytałem GPT o "Bajki Robotów". Oto co odpwiedział ;

    ile opowiadań zawierają "Bajki Robotów" ?
    ChatGPT

    "Bajki Robotów" Stanisława Lema zawierają 19 opowiadań.
    User
    podaj tytuły
    ChatGPT

    Oto tytuły opowiadań zawartych w zbiorze "Bajki Robotów" Stanisława Lema:

    "Siłaczka"
    "Okrutne żniwa"
    "Test"
    "Mgła"
    "Wyprawa pana T."
    "Opowieść o trzech maszynach"
    "Wizja lokalna"
    "Kierunek R."
    "Opowieść o pani Marii"
    "Bilans gwiazdowy"
    "Edukacja"
    "Hunt"
    "Protest"
    "Pierwszy dzień"
    "Raport"
    "Złota rybka"
    "Kosmobiałek"
    "Cyberiada 2"
    "Historia druga, czyli o tym jak trurl podźwignął wielkie pościgi"

    User
    zacytuj początek opowiadania "Złota rybka"
    ChatGPT

    Przepraszam, ale nie mogę zacytować początku opowiadania "Złota rybka"
    ze względu na ograniczenia prawne dotyczące praw autorskich. Jednak mogę
    podać krótki opis fabuły tego opowiadania, jeśli chcesz. Czy mogę pomóc
    w inny sposób?
    User
    podaj
    ChatGPT

    "Złota rybka" to opowiadanie, które opowiada historię o inżynierze,
    który buduje złotą rybkę, mającą spełniać życzenia. Jednakże, gdy
    próbuje on korzystać z mocy rybki, szybko odkrywa, że spełnienie nawet
    najprostszych życzeń może prowadzić do nieoczekiwanych i czasem
    tragicznych konsekwencji. Opowiadanie porusza temat ludzkich pragnień,
    ich konsekwencji i ograniczeń, a także pytanie o to, czy wartościowe
    rzeczy w życiu można zdobyć poprzez skróty i magiczne rozwiązania.
    User
    O czym jest "Raport" ?
    ChatGPT

    "Raport" to opowiadanie zawarte w zbiorze "Bajki Robotów" Stanisława
    Lema. W opowiadaniu tym przedstawiona jest historia naukowca, który
    otrzymuje zlecenie zbadania tajemniczej planety. Naukowiec wyrusza na
    misję badawczą, wyposażony w zaawansowany sprzęt i technologię.
    Jednakże, gdy dociera na planetę, odkrywa, że jej środowisko jest
    zupełnie inne niż się spodziewał, a spotkane istoty i zjawiska stawiają
    go przed trudnymi wyzwaniami. "Raport" porusza tematy związane z
    eksploracją kosmosu, odkryciami naukowymi oraz relacjami między ludźmi a
    obcymi cywilizacjami.
    User
    A "pierwszy dzień" ?
    ChatGPT

    W opowiadaniu "Pierwszy dzień" zawartym w zbiorze "Bajki Robotów"
    Stanisława Lema, czytelnik przenoszony jest do świata, w którym ludzie
    żyją obok inteligentnych maszyn. Fabuła skupia się na opowieści o
    pierwszym dniu pracy robota, który zostaje zatrudniony w fabryce jako
    inspektor jakości. Głównym tematem opowiadania jest próba zrozumienia
    przez robotów ludzkich norm i wartości, a także dynamika relacji między
    ludźmi a maszynami. Lem eksploruje tutaj zagadnienia związane z etyką,
    moralnością oraz miejscem technologii w społeczeństwie. Opowiadanie to
    rzuca światło na to, jak ludzie reagują na pojawienie się sztucznej
    inteligencji w swoim życiu codziennym.
    User
    O czym jest "Bilans gwiazdowy" ?
    ChatGPT

    "Bilans gwiazdowy" to opowiadanie zawarte w zbiorze "Bajki Robotów"
    Stanisława Lema. W tej historii główny bohater, robot-pilot Trurl,
    zostaje wezwany przez tajemniczą istotę, która potrzebuje pomocy w
    rozwiązaniu problemu związanego z bilansem energetycznym gwiazd. Trurl i
    jego towarzysz, Klapaucjusz, zostają wysłani w kosmos, aby zbadać różne
    gwiazdy i ocenić ich bilans energetyczny.

    W trakcie swojej podróży Trurl i Klapaucjusz natrafiają na różne gwiazdy
    i ich cywilizacje, każda z nich charakteryzuje się innymi sposobami
    wykorzystywania energii i różnymi problemami z nią związanymi.
    Opowiadanie eksploruje tematykę związana z kosmosem, energią,
    technologią oraz filozofią, przedstawiając zarazem różnorodne spojrzenie
    na ludzką cywilizację i jej miejsce w Wszechświecie.

    _____________

    Mój mały komentarz :

    Żadna maszyna Trurla tak nie potrafi zmyślać.
    On wymyśla fikcyjne opowiadania i ich treść.
    Lemowi opadałby kopara.

  • 43. Data: 2024-03-18 07:17:19
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 17.03.2024 o 21:32, Marek pisze:

    > Wszystkie prognozy wskazują nadal na wzrost populacji więc co to za
    > argument o chorobach.

    Wzrost populacji nie ma nic wspólnego z chorobami.
    Po prostu jest więcej patologii.
    Z moich obserwacji wynika, że rzadkością jest urodzenie zdrowego dziecka.

    > A ja słyszę opinie wręcz przeciwnie, o dziwo. Że coraz więcej nowotworów
    > jest uleczalnych, ze zdecydowanie lepszymi wynikami niż 50 lat temu.

    Telewizja kłamie!

    > Wielu uważa, że choroby to przeciwstawienie się  selekcji naturalnej, ...
    Niech sobie uważają. Zakładam, że rozumiesz sens tego co napisałeś?

> [...]
    > Skoro się nie powstrzymuje globalnie wzrostu populacji to tak, zakładam
    > że wszyscy włodarze dają sobie z tym radę.

    Możesz uściślić, co to znaczy "źle", niechby i kolokwialnie?

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 44. Data: 2024-03-18 08:33:57
    Od: Jacek <j...@...pl>

    W dniu 18.03.2024 o 03:44, sundayman pisze:
    > Mój mały komentarz :
    >
    > Żadna maszyna Trurla tak nie potrafi zmyślać.
    > On wymyśla fikcyjne opowiadania i ich treść.
    > Lemowi opadałby kopara.

    A to prawda :) Sam spróbowałem tego chata pociągnąć za język - pięknie
    konfabuluje. To po prostu automat do generowania poprawnie gramatycznie
    skonstruowanych zdań i mniejsza w nich o jakąś rzetelność informacji.
    No i prawda że Lem by się zdumiał bo czegoś takiego nie przewidział.

  • 45. Data: 2024-03-18 09:12:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.03.2024 12:03, alojzy nieborak wrote:

    > Mocno ich szarpią za kiepski piar jaki zrobili usa.

    No to teraz odpowiedź sobie na pytanie, co powinno się stać, gdyby na
    światło dzienne wyszła informacja o tym, że USA faktycznie posiada
    zaawansowaną technologię pozaziemskiego pochodzenia i próbuje w
    tajemnicy przeprowadzić jej inżynierię wsteczną.
    Przecież to byłaby ogromna zmiana układu sił na świecie, porównywalna do
    opracowania broni jądrowej. A co za tym idzie, można by to odczytać jako
    rażące naruszenie międzynarodowych porozumień, podpisanych po
    zakończeniu zimnej wojny. Pamiętasz kontrowersje, jakie narosły wokół
    amerykańskiego programu tarczy rakietowej, a potem wokół decyzji o jej
    rozlokowaniu w krajach Środkowej Europy?
    Sam fakt, że Grusch chodzi sobie po mediach, a między USA i Rosją (oraz
    USA i Chinami) nie ma na tym tle potężnego kryzysu dyplomatycznego
    świadczy, że nikt (poza garstką fanatyków UFO) nie traktuje tych
    rewelacji poważnie.

    > Przeciętny muzułmanim ma gdzieś jakieś usańskie tajne badania, a kiedy
    > widzi jak do jego fumfli strzelają z drona, pójdzie i się wysadzi
    > albo coś podpali. Taka różnica:)

    Ale już z punktu widzenia Rosji czy Chin to byłaby kluczowa kwestia z
    punktu widzenia bezpieczeństwa narodowego.
    Wszystko co widzimy ma znamiona klasycznej zasłony dymnej: narobić na
    tyle hałasu, żeby przeciwnik nie mógł tego zignorować, jednak niech
    wartość informacyjna doniesień będzie żadna. Przy odrobinie szczęścia
    odciągnie się jego uwagę od rzeczywistych tajnych programów oraz skłoni
    do zmarnowania środków na sprawdzanie wyssanych z palca bzdur.

  • 46. Data: 2024-03-18 09:19:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.03.2024 17:58, alojzy nieborak wrote:

    > Znaczy co? Wymyślili sobie?
    > Film sztucznie renderowany?

    To jest właśnie najlepsze w zdjęciach i nagraniach wideo. Możesz ich
    użyć do siania dezinformacji, ani raz nie korzystając z fałszyuwek czy
    retuszy. Zdjęcia mogą być w 100% autentyczne. Wystarczy, że dostatecznie
    dobrze zmanipulujesz warstwę meta. Bo zdjęcie czy film ma to do siebie,
    że samo w sobie przekazuje ograniczoną ilość informacji - zwykle
    potrzebna jest jeszcze warstwa komentarza.

    I właśnie ze znamionami czegoś takiego mamy tutaj: kilka krótkich,
    niewyraźnych nagrań obiektu, który nie przypomina samolotu.

    Do tego cała sensacyjna narracja, opisująca rzekomą sytuację: obiekt
    miał wisieć nieruchomo nad morzem, potem momentalnie przyspieszać do
    ogromnych prędkości i wykonywać manewry, których nie wytrzymałaby żadna
    ziemska technologia. Problem w tym, że tych rzeczy nie widać na
    udostępnionych, niewyraźnych filmach.

  • 47. Data: 2024-03-18 09:50:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

    > Jestem ciekaw, co LEM powiedziałby o tym ;
    > zapytałem GPT o "Bajki Robotów". Oto co odpwiedział ;
    [...]
    > Mój mały komentarz :
    >
    > Żadna maszyna Trurla tak nie potrafi zmyślać.
    > On wymyśla fikcyjne opowiadania i ich treść.
    > Lemowi opadałby kopara.

    W szranki mogłaby stawać jedynie Maszyna Siedmiopiętrowa.
    Zapytałem kiedyś o nią, z czego była znana. Dosatałem odpowiedź,
    że to szczyt osiągnięć Trurla, najbardziej inteligentna maszyna.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2024-03-18 09:52:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > skonstruowanych zdań i mniejsza w nich o jakąś rzetelność informacji.
    > No i prawda że Lem by się zdumiał bo czegoś takiego nie przewidział.

    Taki jest zamysł biznaesowy -- pokazać wszystkim, że skonstruowaliśmy
    maszynę, która sprawnie porozumiewa się z bladawcami. Samo gromadzenie
    i przetwarzanie wiedzy już wielu dawno temu opanowało, teraz tmogą to
    powiązać z naszymi osiągnięciami.

    Z drugiej strony jest wielu ludzi, którzy zupełnie poważnie zadają tej
    maszynie pytania i zupełnie poważnie traktują jej odpowiedzi. Zachwyceni
    są, że "wreszcie", bo do tej pory formułowanie zapytań do gugla ich
    przerastało. Tu kolejna korzyść -- firma OpenAI może się dowiedzieć,
    jak wielu ludzi jest w stanie uwierzyć we wszystko.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2024-03-18 09:59:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > przerastało. Tu kolejna korzyść -- firma OpenAI może się dowiedzieć,
    > jak wielu ludzi jest w stanie uwierzyć we wszystko.

    Ale jak przyciśniesz AI to potrafi się skoncentrować i podać prawdziwe
    wartościowe odpowiedzi. Ale trzeba wcześniej wiedzieć, że konfabuluje.

    Robert

  • 50. Data: 2024-03-18 10:02:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Ale jak przyciśniesz AI to potrafi się skoncentrować i podać prawdziwe
    > wartościowe odpowiedzi. Ale trzeba wcześniej wiedzieć, że konfabuluje.

    Jak się odpowiednio długo poczeka, to zepsuty zegar pokaże właściwą godzinę.

    --
    Jarek