  • Data: 2021-01-12 16:27:16
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:rtk8ip$kc0$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2021-01-12 o 12:11, J.F. pisze:

    >Nie wiem co nazywasz portami.

    Portem nazywam gniazdko+transformator+scalak do ethernetu w
    urzadzeniu.

    >Ja mam na myśli izolację między stronami (stroną urządzenia i stroną
    >kabla zewnętrznego).

    Tylko ze po bliskim uderzeniu pioruna rzeklbym ze powstaje roznica
    potencjalow miedzy urzadzeniami, przez kabel zaledwie przenoszona.
    Choc moze tez sie wyindukowac napiecie w petli
    kabel ethernet-kable energetyczne

    >Dawno, dawno temu, jak dopiero co odkryłem Usenet na p.m.e ktoś
    >napisał, że walnął piorun i wszystkie telefony bezprzewodowe we wsi
    >się ludziom zepsuły a przewodowe nie i zapytał z czego to może
    >wynikać.

    >Ja odpowiedziałem zagadkowo coś w stylu, że to dlatego, że przewodowe
    >mają jeden przewód a bezprzewodowe dwa. Na to chyba RoMan napisał, że
    >ileś lat pracował w telefonach, ale nie ma pojęcia co mam na myśli.

    >Ja zakładam, że te zakłócenia są CM. Telefon przewodowy nie ma powodu
    >iskrzyć bo nie jest z niczym innym połączony,

    No chyba, ze lezy gdzies blisko innego metalowego elementu, albo
    trzymasz "sluchawke" przy uchu.
    Chociaz ... obudowa telefonu chyba powinna wystarczyc na 3kV, a jak
    nawet akurat rozmawiam ... zazwyczaj bede dosc izolowany od ziemi.

    Ale uszkodzenia tych bezprzewodowych sa dosc rzadkie ... albo dobrze
    izolowane, albo w rzadko sa az takie napiecia.
    No fakt - ethernety tez rzadko padaja.

    >Linie telefoniczne w budynkach biurowych są chyba jakoś zabezpieczone
    >przed przepięciami lepiej niż u ludzi na wsi

    Troche watpie ... ale moze maja gdzies tam w szafie warystory na
    łączowce ...

    >więc wydaje mi się, że problem dla faxów/modemów mniejszy.

    >Końcówka kablówki trafiająca do mieszkania też raczej nie jest
    >bezpośrednio połączona z czymś w drugim budynku (o osobnym systemie
    >uziemienia) tylko z jakimś wzmacniaczem w tym samym budynku
    >(przynajmniej u mnie jak mieliśmy sieć osiedlową to tak było).

    Prawdopodobne ... ale sygnal miedzy budynkami jak rozsylany ?
    Swiatlowodem? Teraz tak, ale wczesniej ?

    Gdzies tam jeszcze sa osiedla domkow jednorodzinnych ..

    >Według mnie sygnał CM w przypadku przebicia na którymś drucie (bo
    >zawsze na którymś wystąpi wcześniej) zamienia się na DM i ten
    >przenosi się przez trafa izolacyjne i może być niebezpieczny dla
    >scalaków. Ale to tylko gdybanie.

    Nawet niekoniecznie na DM - po przebiciu trafa CM trafi gdzies na
    uzwojenie od strony scalaka i zalatwi mu oba piny ... tylko:
    -srodek uzwojenia od strony kabla jest czesto polaczony z masa przez
    kondensator - czy nie powinno jego przebic najpierw ?
    -uzwojenie od strony scalaka tez bywa umasione na srodku - co by
    odprowadzalo ten silny sygnal CM,
    -trafo po takiej burzy wydaje sie sprawne ... choc ... nie badalem
    wysokim napieciem, moze tam jakis slad po przebiciu jest ...

    J.