    From: io <i...@o...pl.invlid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Date: Mon, 27 Mar 2023 17:53:19 +0200

    W dniu 25.03.2023 o 21:46, heby pisze:

    > Całkiem sporo. To, co automatyzuje gołe komunikaty w brokerze to właśnie
    > element "smart" w smarthome. Mozna mieć sam podgląd czujników i w tym
    > celu używalem kiedys zewnatrznego brokera z bardzo prostym gui. Ale tam
    > nie ma automatyki. Proponujesz pół rozwiązania. Poł rozwiązania to
    > szybko jest zero rozwiązania, bo potrzeby rosną.

    Przecież ten MQTT jest tu tylko kanałem komunikacyjnym. Sterowanie
    odbywa się, w ukrytej części systemu co najwyżej wykorzystując ten kanał
    komunikacyjny. To co za różnica czy tam latają stany obiektów czy
    sterowania.

    > Nie. Ale prawda taka, że HA załatwi wszystko co potrzebne bez mało
    > sensownego rekodzieła i kwadratowych kół. Komplenie nie wiem po co komus
    > MQTT w internecie. Nie daje to żadnej zalety, za to generuje masę wad.

    Np po to, by względnie bezpiecznie zrealizować komunikację między sobą
    wielu systemów bez konieczności tworzenia sieci o ograniczonym dostępie.

    > 1) nie ma problemu z dostepem do wlasnego serwera w domu, bez względu na
    > dostawcę, to już nie zeszłe tysiąclecie.

    Zależy co rozumiemy pod określeniem "problem". Zwykle taki problem
    dokładnie jest, ale często da się go rozwiązać.

    > 2) HA załatwia automatyzację i brokera, po co jakieś zewnętrzne brokery
    > które w dodatku uniemozliwią automatykę jak padnie intetrnet?

    Dwa akapity wyżej.

    > 3) Nie tylko HA. takich systemów jest od groma. Podstawa to
    > powstrzymanie się od tworzenia kwadratowych kół i po prostu uzycie
    > gotowca, a zaoszczędzony czas poświęcić na kopanie grzadek czy co kto
    > tam lubi. Świat nie potrzebuje nastepnego AVRa sterującego nawadnianiem.
    > To już wszystko zrobili.

    Tak dobrze znasz zagadnienie nawadniania? Może jednak coś jest...