    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 23 Jul 2023 11:38:33 -0700 (PDT)
    Subject: Re: TSMC buduje fabrykę w USA
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 lipca 2023 o 20:07:34 UTC+2 Janusz napisał(a):

    > Na początek ustawić maszyny i skalibrować, potem uruchomić proces,
    > podobno do tego potrzebna jest wiedza ekspercka jak wyczytałem z komentarzy.

    > Ale je też trzeba ustawić i skalibrować.

    No i właśnie tego nie rozumiem.
    Po co ma "przyjechać 500 i szkolić" lokalsów, skoro mogliby przyjechać, ustawić i
    skalibrować, a resztę robią roboty?

    Chyba że tą kalibrację trzeba powtarzać.
    Kolega w czasach wczenbego GSMu pracował w erze.
    Kapował to, ale stacji nie wolno mu było ruszyć bo gwarancję szlag trafi.
    Trzeba było wynajmować Koreańczyka po 20k$ za godzinę, który miał na kartce, co tam
    trzeba wcisnąć - ale sytuacje często to przerastały...

    W dużo mniejszej skali - nowy budynek, windy kone, na gwarancji.
    Co pznacza, że trzeba płacić kone ryczałt za serwis przez 3 czy 5 lat, bo inaczej nie
    będzie gwarancji.
    Po upływie tej gwarancji zaczęliśmy płacić dwukrotnie mniejszy ryczałt innej firmie -
    windy jeździły jak dawniej.
    Nieco ponad rok temu nowa firma z jeszcze niższym ryczałtem - i nagke szlag trafił
    falownik w jednej z wind. Psipadek?

    Tak samo jak domofon przestał się psuć jak zaczęliśmy płacić ryczałt "za utrzynanie"
    zamiast za każdą naprawę osobno...

    Pytanie czy z Tajwanu tak daleko?
    Metro w DC wiercili fachowcy z Bombaju.
    Problem był w kowit jak samolkty nie latały i była na miejscu tylko połowa potrzebnej
    załogi.

    > To pokazuje tylko jak TSMC jest do przodu z procesem i produkcją że
    > nawet USA mają problemy z kadrami, to raz, dwa pewnie też chodzi o
    > koreański styl korporacji który wielu osobom nie będzie odpowiadał i
    > wcale im się nie dziwię, poranne apele wychwalające prezesa to nie nasza
    > kultura.

    To Chiny (tylko nie ludowe), nie Korea.
    Ludzie czarujący.
    Raz jeden dostawca liczył na biznes z nami i miał akurat u siebie gościa z Tajwanu z
    Axiomteka i zapytali, czy mogą do nas przyjść.
    Powiedziałem że chętnie, ale mają przynueść cukierki.
    Cukierków nie przyniósł, ale pan Chińczyk na koniec wręczył nam - oburącz i z ukłonem
    - śliczne pendrive'y w pudełeczkach.

    > Zapewne.
    > Mogli jeszcze wybrać środek doliny śmierci, kogoś nieźle pogieło z
    > wyborem lokalizacji.

    Podobno obok ma intel, więc coś w tym jest.
    Pewnie powietrze czyste.
    Ale widać intel zatrudnił już całą dostępną man-power w Arizonie ;>

    > Taaa, słyszałem, produkcję robili głównie w nocy jak tramwaje nie jeździły.

    Może to jest prawdziwa geneza braku nocnych tramwajów?

    > W kontekście tego zastanawiam się jak to na Tajwanie rozwiązali,
    > przecież to rejon sejsmiczny i mają trochę wstrząsów, to co wtedy z
    > produkcją? do kosza idzie?

    Możliwe, przecież to nie tak często jak tramwaj ;>