    From: " 666" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Telefaks w Polsce - do jakiego kraju najblizszy standard ?
    Date: Mon, 16 Dec 2013 10:09:53 +0100

    Bardzo ciekawe, dzięki :-)

    1) BTW w Polsce też były kondensatory w gniazdkach, tyle że nie zawsze, nie pamiętam
    już, jaka pojemność, ale był to całkiem spory
    kondensator, równolegle z linią.
    Kiedy (z jakich przyczyn) był kondensator w naszych gniazdkach, a kiedy go nie
    musiało być? Mnie się kojarzy z usuwaniem
    inteferencji radiowych.

    2) Ten mój faks źle współpracował z terminalem Sferia (Dowtel) - po otrzymaniu
    sygnału "linii" od terminala, natychmiast się
    rozłączał. Coś mu nie pasowało. Może poziom sygnału? Obchodziłem to tak, że numer
    trzeba było wybierać ręcznie poprzez podłączony
    zewnętrzny aparat telefoniczny i przełączałem na faks dopiero po usłyszeniu sygnału
    drugiej strony. Za to jak już nawiązał
    transmisję faksową, to szła jak T-34 na Berlin, nawet kilkanascie stron. A znacznie
    nowsze faksy przez Sferię bardzo często zrywały
    przy 3-4 stronie.
    Wcześniej z faksem na tradycyjnej linii analogowej i teraz z UPC absolutnie żadnych
    problemów.

    3) Nie umiałem odnaleźć, w jakim standardzie są transmisje faksowe w Sferii, nawet
    serwis ani infolinia nie chciały pomóc. Sferia to
    generalnie CDMA, przy czym do faksu musi być odpowiednio zaprogramowany terminal (i
    tylko jeden z modeli terminali to umożliwia) i
    osobny numer. Podejrzewam, że dla toru faksowego w Sferii otwierają znacznie szersze
    pasmo, niż dla rozmowy telefonicznej. Dodatkowo
    zapewne wywołanie obcego numeru leci już z flagą faksu, gdyż faksując ze Sferii
    bardzo często automatycznie się przebijałem na numer
    wewnętrzny faksu czyjejś centralki (ciekawa i pożyteczna funcja). Tym niemniej
    osiągana prędkość w Sferii było to co najwyżej 14400
    bps, 33600 bps nie dawało się osiągnąć.

    -----
    > UK mialo/ma jedna ciekawostke - kondensator dzwonka umieszczony w gniazdku.
    > Dzieki czemu telefon nie potrzebuje tego kondensatora.
    > www.wppltd.demon.co.uk/WPP/Wiring/UK_telephone/uk_te
    lephone.html