  • Data: 2021-01-23 11:20:20
    Temat: Re: Telefon na wiele kilometrow.
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 22.01.2021 22:45, Marek wrote:

    > Te 600km jako stabilna łączność mobilna dla telefonu to mało
    > prawdopodobne, ale 100km w płaskim terenie prerri swojego rancza w
    > Texasie kto wie....

    Właśnie chodzi o to, że radio pod tym względem jest mocno zależne od
    wielu czynników i marketingowe zapewnienia "zasięgu x km" tak naprawdę
    nic nie znaczą, bo w jednych warunkach można się rozczarować, a w innych
    można być naprawdę zaskoczonym.

    Przykład z mojego doświadczenia: tanie radyjko Baofeng, ustawione na moc
    5W. Znajomy nadaje z budynku za pomocą podobnego (może nawet nieco
    lepszego) radia siedząc wewnątrz budynku. Ja spaceruję po mieście. Już
    po kilkuset metrach zaczyna przerywać i nie możemy sie zrozumieć. Innym
    razem stoję na pagórku 30 km od Krakowa. Znajomy w mieście. Rozmawiamy
    bez problemów nie korzystając z przemiennika. Innym razem siedząc
    wewnątrz budynku pod Krakowem włączam radio i słyszę wywołanie od stacji
    z Makowa Podhalańskiego. Odpowiadam nie sądząc, że mój sygnał doleci,
    ale rozmówca odpowiada i daje mi naprawdę dobry raport. Potem
    dowiedziałem się, że warunki tego dnia były naprawdę bardzo dobre ze
    względu na dukty troposferyczne i sporo osób tego dnia zrobiło dalekie
    łączności.

    N falach krótkich sytuacja wygląda jeszcze ciekawiej, ponieważ fala
    odbijając się od zjonizowanej warstwy atmosfery jest w stanie okrążać
    kulę ziemską. Dzięki temu można robić łączności na dziesiątki tysięcy
    kilometrów z relatywnie niską mocą, co nie znaczy, że będziemy słyszani
    przez każdego po drodze, to włączy radio - występują "martwe strefy",
    gdzie fala odbijająca się naprzemiennie od ziemi i jonosfery zwyczajnie
    nie dolatuje.

    No i trzeba brać poprawkę na jeszcze jedną rzecz - czasy, w jakich
    przyszło nm żyć. Przedwojenni krótkofalowcy robili transkontynentalne
    łączności na prostym sprzęcie złożonym z kilku lamp. Za PRL-u harcerze
    zorganizowali sobie ogólnopolską sieć łączności, bodajże na paśmie 80m,
    korzystając z sprzętu własnej konstrukcji albo kilkuwatowych radiostacji
    z demobilu. Dzisiaj łączności z małą mocą (QRP) są znacznie trudniejszą
    sztuką, ze względu na wszechobecne zakłócenia - żeby wybić się pond szum
    generowany przez wszystkie przetwornice impulsowe i tanią elektronikę
    niespełniającą jakichkolwiek standardów, trzeba samemu nadawać z większą
    mocą.