    Subject: Re: Telefon na wiele kilometrow.
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: yabba <...@...pl>
    Date: Sun, 24 Jan 2021 13:40:01 +0100

    W dniu 24.01.2021 o 12:11, Atlantis pisze:

    > RSŁA na sprzęcie Radmora było wykorzystywane jeszcze w czasach TP S.A.
    > Coś takiego jak "car phone" w USA funkcjonowało na długo przed pierwszą
    > generacją telefonów komórkowych, oczywiście tylko dla najbogatszych.
    > Coś mi też chodzi po głowie, że kiedyś zetknąłem się z informacją o
    > jakimś proto-komórkowym systemie instalowanym w niektórych miastach w
    > USA - użytkownicy mieli mieć zasięg w niektórych punktach miasta, chyba
    > m.in. na stacjach metra. Ale teraz za nic nie mogę wyszukać szczegółów
    > ani nawet przypomnieć sobie gdzie o tym słyszałem/przeczytałem...

    Ubogim krewnym (a może raczej ułomnym) telefonu dalekiego zasięgu jest
    funkcja bramki telefonicznej w komercyjnych systemach trunkingowych.
    Ułomność polega na transmisji simpleksowej w kanale radiowym, czyli
    rozmówca po stronie telefonicznej musi być świadom, że musi poczekać z
    mówieniem na zakończenie wypowiedzi rozmówcy po stronie radiotelefonu
    trunkingowego.
    Chciałem nawet zrobić taką bramkę do CB radia, ale postraszono mnie
    łamaniem ówczesnego prawa telekomunikacyjnego. Był podobno zakaz
    indywidualnego łączenia publicznej sieci telefonicznej z własną siecią
    radiową.

    yabba