  • Data: 2020-08-13 12:56:52
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr C." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    On Saturday, April 11, 2020 at 5:32:42 AM UTC-7, Krzysztof Halasa
    wrote:

    >Większość założeń technicznych była przedwojenna. To, że zastosowano
    >np. nieco lepsze przekaźniki czy diody to wiele nie zmienia. W latach
    >70. to był (technologicznie) pudrowany trup. Komutacja głosu
    >tysiącami przekaźników, z których każdym mógłbyś kogoś zabić, w
    >czasach cyfrowych układów scalonych.

    Na poczatku lat 70-tych to te cyfrowe uklady scalone byly poczatkach
    rozwoju, bo seria 5400 to rok 1964, a 7400 1966
    https://en.wikipedia.org/wiki/7400-series_integrated
    _circuits

    A przeciez to tylko najprostszy element - gdzies trzeba przetworniki
    A/D i D/A - juz byly, ale drogie i chyba jeszcze nie scalone, szybkie
    uklady transmisji cyfrowych.
    A to szybka elektronika ale prawie analogowa.
    Taki Ethernet zaczeli robic w 1973, ale na rynek wszedl w 1980. I mial
    zasieg 500m ..
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet#History

    A komutacja przekaznikowa elektronicznie sterowana wydawala sie
    naturalna.
    ISDN to rok dopiero ~1985, i to tez dopiero poczatki, bo pierwsza
    instalacja 1988.

    Wiec owszem - jakis wizjoner w 1970 mogl przewidziec "czas na zmiany",
    ale biorac pod uwage zacofanie krajowej elektroniki, to rodzilo sie
    pytanie co robic przez 15-20 lat, zanim technika cyfrowa okrzepnie
    wystarczajaco.

    Chociaz ... T1, 1.5Mbit/s, 1962
    https://en.wikipedia.org/wiki/T-carrier

    Tylko na zdjecie nie patrzcie - ciekawe jak wygladala skrzynka w 1962,
    1970 i w 1980 ...

    J.