    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Walka z kiepskimi enkoderami
    Date: Fri, 30 Dec 2011 00:54:22 +0100

    W dniu 2011-12-27 10:11, Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > impulsów w losowym kierunku. Dzielenie już i tak kiepskiej
    > rozdzielczości odpada, wprowadzanie histerezy również jak też znaczące
    > ograniczenie częstotliwości pracy. Obsługa w asemblerze, ale nie ma
    > znaczenia, szukam algorytmów, może o czymś nie wiem.
    >
    > Drugie pytanie - gdzie kupić niekiepskie i niedrogie? (~5zł za sztukę,
    > proste - z przesuniętą fazą, a nie dekoderem kierunku). Zastanawiam się
    > nawet nad odzyskiem optyki z myszy kulkowych, chyba jeszcze można
    > dostać, parę złotych za trzy niezawodne układy, tylko trzeba to jakoś
    > zaadaptować mechanicznie. Może ktoś się bawił?

    Ja tam nie wiem, używałem dziadowskich i bournsa, i na dziadowskich
    oczywiście kondensatory do masy na obu wyprowadzeniach oraz _mniejsze_
    R-pull-up (np 1k) - co prawda energooszczędność cierpi, ale przy
    większych prądach lepiej działały. No i sam sposób podłączenia do uC -
    ja staram się zawsze robić tak, że jedno wyprowadzenie enkodera generują
    mi /IRQ, a w obsłudze tego przerwania sprawdzam 'drugą' stronę, czy ma 1
    czy 0 - przez to wiem w którą stronę kręcę, i wyłączam działanie /IRQ na
    pewien czas, sensowny dla przyjętej prędkości kręcenia gałką.
    Nawet jak są śmieci później na sygnale, bo słabo enkoder do masy zwiera
    (co RC ładnie filtruje), to "pierwsze wyzwolenie" jest przeważnie ok, w
    najgorszym wypadku ten krok jest "nie w tą stronę" ale nie ma
    wielokrotnych przeskoków.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173