    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Walka z uruchomieniem transceivera Kajman
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 5 Jul 2022 16:57:50 +0200

    On Tue, 5 Jul 2022 12:36:02 +0200, Atlantis wrote:
    > Dobrą dekadę temu zacząłem składać transceiver krótkofalarski Kajman na
    > 80m. Chodzi o pierwszą wersję tej konstrukcji, z tego schematu:
    > https://ostol.pl/images/upload/articles/kajman_qrp/k
    ajman_1b.jpg

    > 2. W jednym z egzemplarzy występował problem ze wzbudzaniem się toru
    > odbiorczego. Odbiornik wył szczególnie wtedy, jeśli włączyło się go bez
    > podłączonej anteny (albo przy skręconym tłumiku antenowym). Poza tym
    > skłonność do wzbudzeń była zależna od położenia trymera w BFO. Długo z
    > tym walczyłem ale w końcu okazało się, że wszystko zależy od egzemplarza
    > US2. Z kilku przetestowanych NE602/SA612 na dwóch występowały
    > wzbudzenia, na innych już nie. W końcu udało mi się dobrać odpowiedni
    > zestaw.

    Ciekawe

    > Teraz pozostała jeszcze jedna kwestia - dwa złożone egzemplarze dość
    > znacznie różnią się pod względem głośności. Jeden chodzi bardzo cicho i
    > właściwie podczas odbioru trzeba podkręcać głośność na maksa. Drugi
    > wprost odwrotnie - potencjometrem trzeba operować w dolnej części
    > zakresu głośności. Przedwzmacniacz na T1 i wzmacniacz na TDA7056 są
    > zbudowane w identyczny sposób. Gdzie mogę szukać potencjalnej przycyzny?

    Oscyloskopu nie masz, zeby popatrzec w rozne miejsca?

    To moze spróbuj połączyc te same miejsca w obu odbiornikach i zobaczyc
    jak to dziala. Zacząc od konca, tzn od wejsc wzmacniacza m.cz.

    P.S. kondensator miedzy Tr1 a US2 ... 0.1uF ... nie za duzy?
    w koncu to w.cz.

    Z kolei 0.1uF w bazie T1 - nie za maly? to m.cz.

    > Zastanawia mnie też kwestia wzbudzeń. Niby udało mi się wyeliminować ją
    > przez dobranie odpowiedniego egzemplarza NE602/SA612, ale może
    > zwalczyłem w ten sposób tylko objaw? Może takie zachowanie wskazuje na
    > to, że mam w układzie jakiś inny element, który jest uszkodzony lub ma
    > niewłaściwą wartość?

    A jak przelaczasz nadawanie/odbior?
    Bo widze tam styki przekaznika koło wejsc i wyjsc NE612 ... hm,
    ale to mieszacze, moga powodowac generacje, czy czestotliwosc
    zmieniaja, to nie ?

    J.