  • 1. Data: 2023-01-25 13:39:48
    Temat: Re: Zaimprowizowany UPS z aku sam dla laptopa
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-24 o 11:48, Yerine Ictimai pisze:
    > Kupuje akumulator samochodowy aby zapewnial zasilanie laptopa na
    > pare dobrych godzin podczas braku pradu w sieci energetycznej.
    >
    > Przetwornice mam z aku 12V na regulowany zakres napiec 10-30V
    >
    > Mam prostownik do akumulatpra z wyswietlaczem cyfrowym, moze
    > jakies pozyteczne info o stanie akumulatora bedzie
    > wyswietlal?
    >
    > Teraz pytanie jak to polaczyc zeby pelnilo role swoistego UPS?
    >
    > Po prostu prostownik rownolegle z aku i przetwornica?
    >
    > Czy trzeba pokombinowac bardziej?

    Jeśli prostownik:
    - nie przeładowuje akumulatora,
    - nie rozładowuje go przy braku AC,
    to może być na stałe podpięty do akumulatora.

    Jeśli przetwornica ma możliwość ustawienia, że np. poniżej 11V się
    odłącza to może być na stałe podpięta do akumulatora.

    Ogólnie ochroną akumulatora w czasie ładowania i rozładowywania zajmują
    się zasilacze buforowe. My stosujemy serię DRC Mean-Well.
    Np taki:
    https://allegro.pl/listing?string=DRC-100A

    Jak jest AC to dostarcza na wyjście 4.5A i jednocześnie ładuje
    akumulator prądem 2.5A do osiągnięcia ustalonego napięcia (możliwość
    regulacji).
    Jak nie ma AC to daje na wyjście 4.5A aż do momentu, gdy napięcie na
    akumulatorze spadnie do coś koło 11V. Wtedy odłącza wyjście aby nie
    zniszczyć akumulatora.

    A co sobie dalej do tych wyjściowych 12V/4.5A podłączysz to już nie ma
    wpływu na akumulator.
    P.G.

  • 2. Data: 2023-01-25 13:51:46
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.01.2023 o 13:39, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Jak nie ma AC to daje na wyjście 4.5A aż do momentu, gdy napięcie na
    > akumulatorze spadnie do coś koło 11V. Wtedy odłącza wyjście aby nie

    To jest taki UPS z zewnętrznym akumulatorem, czy czymś się różni?

    MJ

  • 3. Data: 2023-01-25 16:00:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-25 o 13:51, Michał Jankowski pisze:

    > To jest taki UPS z zewnętrznym akumulatorem, czy czymś się różni?

    Zależy, co się rozumie pod UPS.
    Jak literalnie że to jest system nieprzerwanego zasilania to tak.
    Jak się domniemywa, że na wyjściu UPS jest AC230 to wtedy nie bo na
    wyjściu zasilacza buforowego jest DC na poziomie napięcia zastosowanego
    akumulatora.
    Są zasilacze buforowe 12V, 24V, 48V i może inne.
    P.G.