-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt
-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <pb6mlj$sdm$1@node1.news.atman.pl>
<5ad6f460$0$31373$65785112@news.neostrada.pl>
<pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl>
In-Reply-To: <pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl>
Subject: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
Date: Wed, 18 Apr 2018 11:58:00 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Mail 6.0.6002.18197
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6002.19728
Lines: 40
Message-ID: <5ad716d4$0$621$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 80.49.241.192
X-Trace: 1524045524 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 621 80.49.241.192:50948
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2629375
[ ukryj nagłówki ]
Użytkownik "miumiu" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
news:pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl...
>
>> Zmienia się zgodnie z prawem Gay-Lussaca
>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Charles%E2%80%99
a
>> Czyli wzrost będzie wprost proporcjonalny do temperatury (przy
>> przemianie w tym konkretnym wypadku o 9,16%, bo 25/273). To
>> oczywiście sytuacja idealna - zakładamy, że guma się nie rozciąga i
>> opona nie zmienia objętości, a także, że mamy do czynienia z gazem
>> doskonałym. Prawo także nie będzie obowiązywać liniowo w całym
>> zakresie temperatur (choćby dlatego, że w b. niskich gaz sie zestali,
>> a w bardzo wysokich opona zdezintegruje ;-)
>> W praktyce, w podanym przez Ciebie przedziale ciśnienie wzrośnie
>> mniej, ale o ile mniej, nie wiem.
>>
>
> Ten Charles chyba specjalnie pod moje pytanie napisał to prawo ;) I
> wszystko jasne. Zatem wzrost jest calkiem spory. Warto zatem opony
> pompowac przy typowej temperaturze jazdy a nie w ekstremalnych
> warunkach.
Zakres tolerancji jest dość duży, w moim aucie producent zaleca min 2,2
atm, ale w roczniku później już 2,6. I dobrze, że się poprawili, bo na
2,2 auto pływa i opony zużywają się jak w typowo niedopomowanym
przypadku. Na zimę pompuję 2,4, na lato 2,6 i tak jest b. dobrze. Poza
tym, przy różnych oponach, prędkościach, różnych obciążeniach, różnych
temperaturach itp. auto musi być przewidywalne *zawsze*, co w praktyce
trudno osiągnąć. Przy wyjeździe na wakacje z pełnym składem osobowym i
bagażowym pompuję tył do 2,8 i wtedy na autostradzie też jest dobrze. A
w każdym razie lepiej niż przy 2,6 "normalnym", a stanowczo lepiej niż
przy 2,2 zalecanym. Po zakupie auta eksperymentowałem przez jakiś
miesiąc, zanim te wartości "obczaiłem".
A pompuję zimne, niezależnie od temperatury na zewnątrz, wychodząc z
założenia, że nadmierne (w granicach rozsądku) ciśnienie przyniesie
mniejsze szkody niż za niskie.
--
Yogi(n)
Następne wpisy z tego wątku
- 18.04.18 17:03 Pawel \"O'Pajak\
- 18.04.18 17:13 Tomasz Gorbaczuk
- 19.04.18 08:46 miumiu
- 19.04.18 13:25 Jacek
- 19.04.18 13:54 J.F.
- 19.04.18 16:04 Jacek
- 19.04.18 16:54 J.F.
- 19.04.18 18:10 Tomasz Gorbaczuk
- 19.04.18 18:22 Zenek Kapelinder
- 19.04.18 19:22 Karolek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
- Kolega Mastera z Konfy, a jakże :D
- Re: 3 km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli ewolucję
- Reklama: "Oferujemy samochód bez konieczności ładowania"
- Elektromobilność lewel haj.
- Kolejna ofiara elektryczności
- mija rok jeżdzenia po lewej
- Elektryki jednak są NIEBEZPIECZNE
Najnowsze wątki
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-23 Warszawa => Starszy inżynier DevOps (AWS) <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-23 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-23 Wrocław => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-07-23 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-07-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Lublin => ERP Implementation Consultant (AP Module) <=
- 2025-07-23 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-23 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-23 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-23 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-07-23 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=