    From: shg <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Żarówki, Ónia i odkurzacze
    Date: Thu, 16 Sep 2010 11:39:22 -0700 (PDT)

    On 16 Wrz, 19:35, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
    > Nie żart, staranność raczej -- jak czegoś nie wiem, to nie udaję, że wiem.

    Nie staranność, chyba że istnieją jakieś indywidua rodzaju nijakiego
    zdolne do pisania tutaj. "Napisał(a)" moim zdaniem wygląda dużo
    lepiej, niektóre aplikacje oferują taki szablon przy cytowaniu.

    > Nie ma 2. Ma najwyżej 500 mm słupa wody. To jest spręż (a właściwie
    > rozpręż) zaledwie 1,05. Ale to oczywiście nie z przepływem 25 l/s,
    > to tylko wartość maksymalna.

    Zwróć uwagę na to, z którego roku jet ten doktorat, a przedstawione
    modele odkurzaczy to jeszcze 20 lat wstecz.
    Przysiągłbym, że mój miał więcej. Mam "pod ręką" instalację próżniową
    i pompy, nie raz sprawdzałem jak mocno ssie. Na Wikipedii piszą o
    typowo 20 kPa, to już spręż 1,25, chyba znowu się zapędziłem
    strzelając z tą wartością. Zresztą lepiej to i tak widać w postaci
    różnicy ciśnień, w odkurzaczu jest 2-3 rzędy wielkości większa niż w
    farelce. Niestety obecnie nie posiadam piekielnej machiny, a chętnie
    bym sprawdził.
    Współczesne odkurzacze idą właśnie w tym kierunku - większej różnicy
    ciśnień, pewnie przez te wszystkie trylion filtrów po drodze, worki z
    brezentu czy innego papieru do pieczenia i udziwnione kształty
    wymuszone przez "dyzajnerów". Do odkurzania wcale nie jest potrzebne
    niskie ciśnienie, tylko względnie przyzwoite natężenie przepływu i
    dobra szczotka podrywająca brud z podłoża. W starych konstrukcjach był
    lekki płócienny worek i nic więcej, śmieci z dywanu wyciągały, chociaż
    przez to zasłużyły sobie na miano "zakurzaczy".
    Z pojęciem "rozpręż" nigdzie się nie spotkałem. Spręż pasuje i do
    obniżania i do podwyższania ciśnienia, wszystko zależy od punktu
    widzenia, sądzę więc że nie ma potrzeby tworzenia osobnego pojęcia.

    > A skoro powietrze wylatujące z odkurzacza ma mniej niż 100°C (20°C
    > na wejścu plus dwa razy 40°C, bo tylko połowa z tych 47 litrów), to
    > znaczy, że odkurzacz nie ma ciągłej mocy 2kW.

    Zgadza się, aczkolwiek po dłuższej pracy (>10 minut) wydmuchiwane
    powietrze ma już "farelkową" temperaturę.
    Przydał by się ktoś z miernikiem mocy.