    From: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zwieranie prądnicy.
    Date: Thu, 24 Sep 2009 01:20:11 -0700 (PDT)

    On Sep 23, 4:03 pm, Bartosz Zaborowski <b...@...l.e.n.pl> wrote:

    > Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci
    > obrotowej, to gdzies ta (spora) moc sie wydziela i nie podejrzewalbym
    > tu lozysk;)

    Podstawy elektroniki, powtórz sobie szeregowe połączenie indukcyjności
    i rezystora przy założeniu, że j?L >> R. Potem zastanów się, gdzie
    wydziela się moc bierna i dlaczego nie da się nią grzać...

    A co do zwierania dynama na krótko: mocno zależy od jego konstrukcji,
    zwłaszcza od wielkości szczeliny powietrznej i "siły" magnesów.
    Poprawnie skonstruowane klasyczne dynamo jest magnetycznie
    stabilizowanym źródłem prądowym, odpornym na zwarcie, o maksymalnym
    napięciu bez obciążenia zależnym od obrotów. Pracując na rezystywne
    obciążenie daje to stałą moc oddawaną niezależnie od obrotów. Przy
    zwarciu płynący prąd uzwojeń prowadzi do osłabienia pola magnetycznego
    wirnika przez co opory ruchu mogą spaść. Czy spadną to zależy od
    proporcji między rezystancją uzwojeń i ich indukcyjnością
    rozproszenia, grubością blach stojana oraz stosunkiem Ld do Lq dla
    tego generatora.

    Marek